سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در اساسنامه جنبش دبيرخانه دائم براي آن پيش بيني نشده است ولي ما به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد براي دوره رياست نياز به تشکيل دبيرخانه موقت را لازم مي‌دانيم و پيشنهاد دبيرخانه دائم و ثابت را به شوراي هماهنگي در نيويورک خواهيم داد.

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به بحث لغو تحريم‌ها علیه کشورمان بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمريکا گفت: نقل‌کننده اين مباحث منابع آمريکايي هستند که اهداف سياسي خود را دنبال مي‌کنند و درصد هستند تا با مطرح کردن رابطه ايران با آمريکا و لغو تحریم‌ها و تاثيراتي که اقدامات آن‌ها خواهند داشت، اين موضوع را به عنصري تعيين کننده‌اي براي ايجاد اختلاف و حرکت ملت ایران تبديل کنند اما ما نبايد توجه‌اي به اين اقدامات داشته باشيم.

وي افزود:‌ جمهوری اسلامی ايران کشور مستقل و قدرتمندي است و براي استقلال خود هزينه‌هاي سنگيني داده است و موفقيت انقلاب اسلامی ايران و تاثير گذاري آن در منطقه و عرصه بين‌المللی دليل دشمني و مخالفت با اين کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصريح کرد: کشوري مي‌تواند از حقوق خود دفاع کند که با قاطعيت، اهداف و اصول خود را دنبال کند و ملت آن پشتيان آرمان و اهداف نظام باشند بنابراين ما مسير خود را محکم و قاطعانه ادامه خواهيم داد و هر موقع توانستيم نفوذ خود را در عرصه‌هاي مختلف سياسي و بين المللي افزايش دهيم ديگران مجبور خواهند شد دست از نقض حقوق ما برداشته و براي ايجاد محبوبيت در بين ملت ما بايد خطاهاي گذشته خود را جبران کرده و با کنار گذاشتن دشمني‌ها و احترام به ملت ایران رويکرد جديدي را دنبال کنند.

*ایران مسئله کشتار مسلمانان میانمار را با جدیت دنبال می‌کند

مهمانپرست با اشاره به کشتار مسلمانان در ميانمار و سکوت مجامع بین المللی گفت: در برخي از کشورها اختلافات قومي، حوادثي را ايجاد مي‌کند که انسان‌هاي بي‌گناه صدمه می‌بينند و تلاش جريان مرموز وابسته به قدرت‌هاي بزرگ غربي اين است که درگيري‌هاي قومي را به درگيري‌هاي مذهبي تبديل کند.

وي افزود: رهبران جريانات مذهبي و روساي کشورها بايد درايت و دقت اين مسائل را دنبال کرده و اجازه ندهند فتنه‌هاي اين چنيني شکل بگيرد و ايران با حساسيت اين مسئله را پيگيري کرده و تماس‌هاي سياسي با مسئولين ميانمار را دنبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد:‌ توصيه ما به کشورهاي منطقه اين است که با همکاري يکديگر آرامش و امنيت را در منطقه و بين کشورهاي آسيايي برقرار کنند و همه کشورهاي اسلامي بايد هم در ارتقاي وضعيت مسلمانان در کشورهاي مختلف و هم در مسئله ميانمار تلاش کنند تا به صورت ريشه‌اي اين مسئله را حل و فصل کنند تا مسلمانان اين کشور که جز شهروندان آن هستند از حقوق شهروندی برخوردار شوند و اميدواريم دولت ميانمار براي جلوگيري از درگيري‌هاي قومي به طور موثر مداخله کرده و زمينه‌هاي اعطاي کامل حقوق شهروندي مسلمانان ميانمار را فراهم کند.

*حمایت از گروهک تروریستی منافقین به ضرر دولت‌ها است

مهمانپرست در پاسخ به سوالي که مبني بر اينکه عربستان سعودي به دنبال راه اندازي ماهواره‌ اي براي گروهک تروريستي منافقین است گفت: اين اخبار متفرقه بيشتر براي ايجاد حساسيت و تنش بين کشورهاي مسلمان منطقه صورت مي‌گيرد.

وي افزود: گروهک تروريستي منافقين گروهکي با پرونده‌اي سياه است و حضور آن‌ها در زمان حزب بعث و دیکتاتور سابق عراق تجربه تلخي براي مردم آن کشور بود و جنايات زيادي را در داخل و خارج از عراق مرتکب شده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نزديک شدن به اين گروهک تروريستي براي هر کشوري تأثیرات منفي بسیاری خواهد داشت و ذهنيت ملت‌ها را نسبت به دولت‌هايي که از اين گروه حمايت مي‌کنند به طور قابل ملاحظه‌اي تغيير خواهد داد.

*ایران ایجاد دبیرخانه موقت برای جنبش عدم تعهد را لازم می‌داند

مهمانپرست با اشاره به ايجاد دبيرخانه براي جنش عدم تعهد گفت: در اساسنامه جنبش دبيرخانه دائم براي آن پيش بيني نشده است ولي ما به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد براي دوره رياست نياز به تشکيل دبيرخانه موقت را لازم مي‌دانيم و پيشنهاد دبيرخانه دائم و ثابت را به شوراي هماهنگي در نيويورک خواهيم داد.

وي افزود: در وزارت امور خارجه براي پیگیری فعاليت‌هاي جنبش عدم تعهد بخش‌هایی وجود داردکه  هم بحث دبيرخانه را تقويت کرده و هم نمايندگي‌هاي بين المللي جنبش عدم تعهد و  همکاري با اعضاي آن را دنبال مي‌کند و در از سویی ديگر اين وزارتخانه در جهت جذب هزارنفری کارشناسان، مجوزی برای برگزاری آزمون عمومی دریافت کرده است.

انتهای پیام/
پ2

برچسب ها: مهمانپرست ، تحریم ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار