توقف ناگهاني قلب يكي از فوريت هاي امدادي بوده كه اگر در همان موقع بتوان بيمار را نجات داد، حيات او تجديد مي شود. بنابراين در اين مقاله در نظر داريم تا بيشتر درباره علل، علايم و نحوه احياء قلب بپردازيم.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، بيماري هاي قلبي و عروقي، ضربه به قلب، داروهاي محركه قلب، غرق شدگي، خفگي، برخي بيماريها، بيهوشي، شوك، خونريزي، برق گرفتگي و ... از علل ايست قلبي هستند.علائمي همچون ... مردمك ها مردمك هاي گشاد، اختلال تنفسي يا قطع تنفس و نبض، خاكستري رنگ شدن پوست، عدم وجود نبض در ناحيه گردن در اين افراد پديدار مي شوند.براي اين كار از نبض ناحيه گردن استفاده مي شود. 5-10 ثانيه براي يافتن نبض تلاش كنيد، اگر نبضي احساس نكرديد به معناي ايست قلبي است.

ماساژ قلبي عبارت است از فشار منظم و موزوني كه به وسيله كف دو دست در بزرگسالان، كف يك دست در كودكان و دو انگشت در نوزادان روي ديواره جلويي قفسه سينه وارد مي آيد.

1. محل ماساژ را معين كنيد. (در بالغين و اطفال دو انگشت بالاتر از انتهاي استخوان جناغ سينه و در شيرخواران زير يك سال يك سانتي متر پايين تر از خطي كه دو نوك سينه را به هم وصل مي كند روي استخوان جناغ سينه. 2. پاشنه يك دست را در محل مشخص شده جهت انجام ماساژ قرار داده و دست ديگر را روي دست اول قرار دهيد، سپس انگشتانتان را در هم فرو كنيد. نبايد نوك انگشتانتان با سينه مصدوم در تماس باشد. 3. در حاليكه دستها كاملاً عمود بر بدن مصدوم بوده و آرنج ها كاملاً صاف مي باشد قفسه سينه او را به نرمي و آرامي به سمت داخل فشار دهيد. از فشارهاي تيز و سريع بپرهيزيد.)

احيا قلبي و ريوي)در صورت ايست قلبي و تنفسي، همزمان اقدام به انجام تنفس مصنوعي و ماساژ قلبي همراه با هم مي كنيم كه به اين عمل CPR مي گويند.

عمليات CPR در سه مرحله انجام مي شود:ايجاد راه هوايي بازبرقراري تنفس مناسببرقراري جريان خون مناسب در بزرگسالان به روش يك نفره و دونفره انجام مي گيرد و به اين صورت كه بعد از تشخيص قطع تنفس و ايست قلب از طريق روش هاي تشخيصي گفته شده، بايد بلافاصله بعد از بازكردن راه هوايي (A) اقدام به تنفس مصنوعي (B) و ماساژ قلبي (C) توأم نمود.

CPR يك نفره:

1. از بيهوش بودن مصدوم اطمينان حاصل كنيد. 2. درخواست كمك نماييد. 3. راه هوايي را باز كنيد. (A) 4. تنفس مصدوم را برقرار كنيد. (B) 5. در صورت ايست تنفسي، دوباره تنفس مصنوعي بدهيد. 6. نبض سرخرگ كاروتيد (گردني) را كنترل كنيد. 7. در صورت ايست قلبي، 15 بار ماساژ قلبي بدهيد. (C) 8. سپس دوبار تنفس بدهيد. اين چرخه را بصورت دوبار تنفس مصنوعي و 15 بار كمپرس قلبي به مدت يك دقيقه (يعني 4 بار تنفس و ماساژ) ادامه دهيد. 9. در دقيقه اول و پس از آن، هر سه دقيقه يك بار نبض كاروتيد را بررسي كنيد. به محض برقراري ضربان قلب، ماساژ قلبي را متوقف كرده و تنها به تنفس مصنوعي با سرعت 12 بار در دقيقه بپردازيد. 10. به محض برقراري تنفس طبيعي، تنفس مصنوعي را قطع كرده و مصدوم را در وضعيت بهبودي قرار دهيد. 11. اگر تنفس و ضربان قلب مصدوم برقرار نشد، CPR را تا رسيدن پزشك ادامه دهيد./س

برچسب ها: ایست ، قلبی ، کمک اولیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.