اگر به دوران کودکی خود سفری کوتاه داشته باشید، به خاطر خواهید آورد که چقدر از این‌که دیگران برایتان تصمیم‌گیری می‌کردند، اوقات‌تان تلخ می‌شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، . همیشه دوست داشتید بزرگ شوید و خودتان مقصد سفر تابستانی یا نوع دکوراسیون اتا‌ق‌تان را انتخاب نمایید. البته در آن زمان نمی‌دانستید که بالغ شدن مساوی است با قبول مسئولیت و هزاران استرس. سپس به دوران نوجوانی رسیدید و کم‌کم مسئولیت برخی از کارها را به عهده گرفتید.به طور مثال، این خود شما بودید که نوع و رنگ لباس‌تان را انتخاب می‌کردید. پس شروع به گرفتن تصمیم‌های کوچک و بزرگ نمودید، هرچند که در آن زمان باز هم زیر نظر والدین انتخاب‌هایتان را انجام می‌دادید و آن‌ها هیچ‌گاه در دوراهی‌های زندگی تنها‌یتان نمی‌گذاشتند. اما حضور کم‌رنگ برخی از پدر و مادرها را هم در دوران بلوغ فرزندانشان نمی‌توان انکار کرد. والدینی که به دلیل مشکلات زندگی یا عدم آگاهی کافی در کنار دختر و پسر خود نبودند. اکنون بهتر است از سنین کودکی و نوجوانی بگذرید و به نقش خود به عنوان یک پدر یا مادر خوب نگاهی بیندازید.شما والدین فرزند یا فرزندانی هستید که به تدریج باید برای وظایف خود در دوران جوانی و بزرگسالی آماده شوند، یعنی کم‌کم باید توانایی تصمیم‌گیری‌های به موقع و درست را فرا گیرند. پس در این برهه زمانی شما وظیفه مهمی برعهده دارید و آن آموزش تصمیم‌گیری به نوجوان‌تان است!

در اولین قدم فرزند خود را با این نکته آشنا نمایید که او در طول عمر خود با مسائل گوناگونی مواجه خواهد شد و ناگریز به گرفتن تصمیمات جدی است. اگرچه انتخاب‌های جزئی هر روز و هر لحظه پیش می‌آیند و او بدون آن‌که متوجه باشد، آن‌ها را پشت سر می‌گذارد، ولی در مقابل موضوعاتی هم وجود دارند که دختر و پسر شما با صرف وقت، مشاوره یا مطالعه زیاد باید اقدام به تصمیم‌گیری نماید. در این شرایط او نیاز دارد تا درس‌ ریاضی‌اش را به یاد آورد. در واقع گرفتن تصمیمات مهم و حساس درست مانند حل مسائل پیچیده ریاضی است و فرمول و راه حل خاص خود را دارد. نوجوان با آگاهی از روند درست تصمیم‌گیری، زودتر و راحت‌تر به نتیجه مثبت و دلخواه می‌رسد. از طرف دیگر رسیدن به موفقیت، قدرت و اعتماد او را می‌افزاید و قدم‌هایش را محکم و استوار می‌گرداند.در ادامه این مسیر دختر یا پسر شما نباید موانع و مشکلات را فراموش کند. در حقیقت او باید همه استعدادها و توانایی‌ها را بکار گیرد تا قدرت تصمیم‌گیری‌اش را بیفزاید. مثل داشتن اعتماد به نفس بالا و شناسایی نقاط ضعف و کمبودهای فردی‌. اگر در زمان تصمیم‌گیری دچار استرس و اضطراب می‌شود، باید هر چه زودتر این مشکل را حل نماید. همچنین با بکارگیری برنامه غذایی مناسب، قوای ذهنی خود را افزایش دهد، اما مهم‌تر از همه، اندوختن دانش و آگاهی بیشتر است.بدین ترتیب می‌تواند موضوع تصمیم‌گیری را از ابعاد متفاوت مورد بررسی قرار دهد و دریابد که هر تصمیمی نتیجه متفاوتی را ممکن است به دنبال داشته باشد. در این مرحله او نیازمند همفکری و مشورت با شما یا افراد آشنا به موضوع خواهد بود. افرادی که به او خاطر نشان کنند هر انتخاب امتیازهای خاص خود را دارد و همیشه امکان یک انتخاب کامل و بی‌نقص وجود ندارد. پس او هنوز هم باید از پشتیبانی و حمایت شما چه از دور و چه نزدیک بهره‌مند شود./س

برچسب ها: کودک ، تصمیم گیری ، کمک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.