مؤسسه "امریکن‌اينترپرایز" در گزارشی مستند، به تحلیل تازه‌ترين آمارها و نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری آمريکا و گرایش ساکنان ایالت‌های مختلف به اوباما ورامنی پرداخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، مؤسسه امریکن اينترپرایز که از اندیشکده‌های مؤثر در سیاست‌گذاری‌های آمريکا و وابسته به نومحافظه‌کاران است با اشاره به نزدیک‌تر شدن فاصله "باراک اوباما" و "ميت رامنی"، نامزدهاي احزاب دموکرات و جمهوري‌خواه در انتخابات رياست جمهوري در نظرسنجی‌ها و نيز ابراز اطمینان رامنی در جمع طرفدارانش از پیروزی در انتخابات، می‌نویسد: ابراز اطمینان از برنده‌شدن در انتخابات، از شگردهای ضروری و دیرینه میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است. رامنی با توجه به افزایش محبوبیتش در نظرسنجی‌های ایالتی و سراسری و قرار گرفتن در وضعیت شانه به شانه با اوباما در سخنرانی انتخاباتی خود کمپین خود را برای نخستین بار "جنبشی در سراسر کشور" توصیف کرد و پیروزمندانه گفت که" کمپین او (اوباما) در حال افول و کمپین ما در حال پیشرفت است."

این گزارش در ادامه، پیش‌بینی رویترز از آرایش آراء در روز پس از انتخابات را ذکر می‌کند که در آن اوباما با اختلاف از رقیب خود پیش افتاده است.


پیش‌بینی رویترز از نقشه انتخاباتيِ صبح پس از انتخابات


بر اساس پیش‌بینی رویترز، این یک پیروزی با 326 رای دربرابر 206 رأی در کالج انتخاباتی است. اوباما پیروز تمام ایالات تعیین‌کننده (به جز کارولینای شمالی) است. با اینکه رقابت نزدیک اوباما و رامنی در نظرسنجی‌ها احتمال چنین نتیجه‌ای را رد می‌کند، کاملاً این امکان وجود دارد که تمامی يا بیشتر ایالت‌های تعیین‌کننده به سمت یک کاندیدا (اوباما) سوگیری کنند. در حقیقت، پیش‌بینی آن دسته از افرادی که رامنی را پیروز این میدان می‌دانند، هر چند با فاصله‌ای بسیار اندک، جز حدسی بیش نیست.


انتخاب غیرمستقیم رئیس‌جمهور در الکترال‌کالج‌ها

امریکن اينترپرایز در ادامه با طرح پرسش اساسی درباره سرنوشت انتخابات می‌نویسد: آیا اوباما می‌تواند در الکترال کالج، عملکرد خوبی مانند سال 2008 ميلادي داشته باشد؟ پاسخ کوتاه: بله. وضعیت تمامی‌این ایالت‌های تعیین‌کننده بسیار رقابتی است و بیشترشان اوباما را با فاصله اندکی پیروز این رقابت می‌کنند. اگر این اعداد و ارقام ثابت بمانند، اوباما می‌تواند با فاصله اندکی پیروز تمام این ایالت‌ها باشد. البته مهم نیست این فاصله چقدر اندک باشد؛ مادامی‌که بتوانی اکثریت آرای یک ایالت را به دست آوری، تمامی‌آرای آن ایالت را از آن خود می‌کنی.

براساس قانون انتخاباتی آمریکا، در هر ایالت به صورت جداگانه بر اساس این که کدام نامزد آرای بیشتری به دست آورده (صرف نظر از میزان اختلاف در تعداد آرای مردمی‌مربوط به هر ایالت) همه الکترال کالج‌های هر ایالت به نفع نامزدی که آرای مردمی‌اش در آن ایالت بیشتر است رأی می‌دهند. "الکترال کالج" متشکل از نمایندگان یک ایالت است که تعداد آن‌ها به تعداد نمایندگان هر ایالت در سنا و کنگره بستگی دارد.

در یک نکته تردیدی نیست: فاصله میان آرای مردمی‌به مراتب نسبت به دفعه پیش نزدیک‌تر خواهد بود. براساس نظرسنجی‌های اخیر و پس از دور آخر مناظرات انتخاباتی، میزان مقبولیت رامنی به اوباما رسیده است. جالب آنکه، وقتی اوباما با فاصله زیادی از نظر مقبولیت جلوتر از رامنی بود در رسانه‌ها تا سر حد تهوع درباره این موضوع صحبت می‌شد، اما اکنون که رامنی از اوباما پیشی گرفته است (هر چند با فاصله‌ای اندک) دیگر کسی در این باره حرفی نمی‌زند.

نمودار مقبولیت اوباما و رامنی تا 23 اکتبر 2012 ميلادي


با اینکه موفقیت رامنی در مناظرات احتمالاً دلیل اصلی این افزایش مقبولیت است، سیلی از تبلیغات مثبت نیز بی‌تأثیر نبوده است. در همین رابطه، سوپر پک Cross Roads از جمله حامیان حزب جمهوری خواه، می‌کوشد با تبلیغات گسترده رامنی را فردی انسان‌دوست نشان دهد.


آمارهای متفاوت در نظرسنجی‌ها

به گزارش مشرق، نظرسنجی در نیوهمپشایر نشان می‌دهد که اوباما در این ایالت در فاصله مطمئنی از میت رامنی قرار داد. 49درصد از رأی‌دهندگان به اوباما رأی می‌دهند و 41 درصد می‌گویند که به میت رامنی رأی خواهند داد. هفت درصد نیز هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

اوباما در میان زنان از حمایت 57 درصدی و رامنی از حمایت 34 درصدی برخوردار است. اما در میان مردان، رامنی با اندکی فاصله از اوباما پیشی گرفته است، 49 درصد در برابر 42 درصد.

وقتی از رأی‌دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند پرسیده شد بیشتر به کدام سمت گرایش دارند، 51 درصد اوباما و 42 درصد رامنی را برگزیدند.

اوباما از حمایت 94 درصدی دموکرات‌های نیوهمپشایر برخوردار است، حال آن که 91 درصد از جمهوری‌خواهان از رامنی حمایت می‌کنند. رأی‌دهندگان مستقل نیز 37درصد رامنی و 39 درصد اوباما را انتخاب می‌کنند.

تنها 6درصد از رأی‌دهندگان هنوز هیچ تصمیمی‌نگرفته‌اند و 95درصد از رأی‌دهندگانی که نامزد خود را برگزیده‌اند می‌گویند تصمیمشان را عوض نخواهند کرد.

آخرین نظرسنجی پایگاه نظرسنجی "ریل کلیر پالیتیک" ((Real Clear Politics نشان می‌دهد که رقابت میان دو نامزد نزدیک‌تر شده است.


نمودار فاصله اوباما و رامنی در ایالت نیوهمپشایر؛ اوباما: آبی، رامنی: قرمز


بنا بر نظرسنجی بنياد Real Clear Politics ظاهراً تیم اوباما از کارولینای شمالی ناامید شده‌اند. می‌بینیم که رامنی در میانگین نظرسنجی‌ها 5.6 امتیاز از اوباما جلوتر است. اگر وزن آماری اندازه نمونه این نظرسنجی‌ها را محاسبه کنید، درمی‌یابید که امتیاز رامنی 5.9 است.

کارشناسان از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده‌اند که اوباما قادر نخواهد بود بار دیگر برنده آرای این ایالت باشد. وی در سال 2008 ميلادي تنها 14 هزار رأی جلوتر از رقیبش بود و اکنون گویا این باور عمومی در حال تحقق است.

در اینجا می‌بینیم که پل بِگالا (Paul Begala) ، مشاور سوپرپک حامی‌اوباما، اذعان می‌کند که تیم اوباما احتمالاً در حال تغییر موقعیت و تمرکز بر مناطق دیگر است.

تیم رامنی دو تبلیغ بر پایه مناظره خود طراحی کرده است.

"جان الیس" تحلیلگر سیاسی، نتایج الکترال‌کالج را این گونه پیش‌بینی می‌کند:



تحلیلگر امریکن‌اينترپرایز اما در دو ایالت با این نظر مخالفت می‌کند:

1. ویرجینیا

برای صحبت درباره ویرجینیا هنوز هم کمي زود است، هرچند ممکن است اوباما با نظراتی که در رابطه با توقیف اموال بدهکاران داد و به خاطر دید تمسخرآمیزش نسبت به نیروی دریایی خود را به دردسر انداخته باشد.


2. نوادا

با اینکه رامنی همچنان بخت بُرد در نوادا را دارد به نظر مي‌رسد این ایالت نیز عمدتاً به دلیل جمعیت بالای آمریکای لاتین ساکن در آن، در حال پیوستن به ستون اوباماست.

امریکن انترپرایز در گزارش خود با اشاره به آمار دیگر نظرسنجی ها می‌افزاید: آمار روزانه مؤسسه نظرسنجی "گالوپ" حاکی از علائم حیات برای اوباماست. میزان آرای اوباما در مبارزه تن به تن با رامنی به 46درصد افزایش یافت و دوره شش روزه‌ای که طی آن آرای اوباما روی 45درصد ثابت مانده بود پایان یافت. میزان آرای رامنی همچنان 50درصد است و پنج امتیاز از اوباما جلوتر است. تعداد رأی‌دهندگان ثبت‌شده تغییر نکرده است، رامنی 48درصد و اوباما 47درصد.

بنا بر نظرسنجی مؤسسه راسموسن از ایالت‌های تعیین‌کننده، رامنی با اختلاف پنج درصدی، یعنی 50درصد دربرابر 45٪، از اوباما پیشی گرفته است. مؤسسه نظرسنجی swing state tracker از رأی‌دهندگان احتمالی در 11 ایالت تعیین‌کننده نظرسنجی کرد. این سومین بار در طول روزهاي گذشته است که رامنی از حمایت 50 درصدی برخوردار است. در طول 15 روز گذشته، رامنی به مدت 12 روز از اوباما پیشی گرفته است.

در میان رأی‌دهندگان مرد رامنی 16 امتیاز و در میان رأی‌دهندگان زن، سه امتیاز از رقیبان خود جلوتر است.

بنا بر نظرسنجی ملی مؤسسه راسموسن در تمامی‌ایالت‌ها، رامنی از حمایت 50 درصدی و اوباما از حمایت 46 درصدی برخوردار است.

آیا فاصله امتیاز رامنی از امتیاز اوباما بیشتر از آن است که "ریل کلیر پلیتیک" به رامنی نسبت می‌دهد؟ بنا بر میانگین نظرسنجی‌های کشوری رامنی 0.6 امتیاز جلوتر است. اما اگر بر اساس مقدار نمونه وزن آماری نظرسنجی‌ها محاسبه شود، تصویر اندک امیدبخش‌تری پیش روی نامزد جمهوریخواهان است. وی 1.7 امتیاز جلوتر است، یعنی 48.4 در برابر 46.7درصد.  پنج درصد از رأی‌دهندگان هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند.

نظرسنجی‌ها پس از آخرین مناظره رامنی و اوبامانشان می‌دهد اوباما پیروز این مناظره بوده است.

نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان از رأی‌دهندگانی که برای شرکت در انتخابات نام‌نويسي کرده‌اند نشان می‌دهد 48 درصد پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی معتقدند اوباما در این مناظره پیروز شده است. نظرسنجی شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا از رای دهندگانی که هنوز نام‌نويسي نکرده‌اند نشان می‌دهد 50 درصد این افراد نیز اوباما را پیروز مناظره نهایی می‌دانند.

اما در عین حال، بنابر گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که اوباما پیروز نبرد در مناظره بوده است، احتمال دارد بازنده میدان جنگ انتخابات باشد. به گزارش سی‌ان‌ان، نظرسنجی میان رای‌دهندگان ثبت‌نام کرده نشان می‌دهد 60 درصد رای‌دهندگان معتقدند رامنی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، بهتر می‌تواند ایفای نقش کند و تنها 38 درصد منکر توانایی وی شده‌اند. صحبت‌های رامنی در مناظره آخر نشان داد وی به دنبال کسب مقبولیت در مقام فرمانده کل نیروهای مسلح است و در صورت صحت آمار سی‌ان‌ان، آمارها نشان می‌دهد وی به هدف خود در کسب مقبولیت رسیده است.

در همین حال احتمال توافق با ایران و انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد مذاکره با ایران و تکذیب‌های متعاقب‌ آن، توفان سندی و سفرهای تبلیغاتی اوباما و رامنی به ایالت‌های توفان زده و نقاط دیگر، می‌تواند آخرین تغییرات را در نتایج انتخابات رقم بزند. تغییراتی که با توجه به ساز و کار فدرالی و غیرمستقیم انتخابات در آمریکا و تفاوت ارزش آراء هر ایالت، سرنوشت انتخابات را تغییر خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.