برای اولین بار در کشور آماربرداری علمی در خصوص شمارش جمعیت یوزپلنگ ایرانی آسیایی در کشور شروع شده است.

هومن جوکار مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: آنچه تا کنون در مورد تعداد جمعیت یوز ایرانی گفته شده است بر اساس نظرات کارشناسی بوده که نمی تواند خیلی دقیق باشد.
وی با بیان اینکه هیچکس نمی تواند تعداد جمعیت واقعی یوز را مشخص کند، افزود: در گذشته کارشناسانی که به مناطق حفاظت شده وارد می شدند بر اساس قضاوت شخصی شان کاهش یا افزایش یوزها را عنوان می کردند در حالیکه خیلی بررسی علمی نداشته است.

وی ادامه داد: از شش ماه گذشته تا کنون برای آماربرداری دقیق و علمی جمعیت یوزپلنگ در کشور از دوربین های تله ای در مناطق حفاظت شده استفاده می کنیم.

جوکار تصریح کرد: با بررسی 8 زیستگاه یوز در کشور مشخص شد آنچه در گذشته در خصوص جمعیت یوزها توسط کارشناسان گفته شده است کمتر از تعداد واقعی آنهاست.

مدیر پروژه ملی یوزپلنگ ایرانی  با اشاره به زیستگاه های یوز شامل بافق، دره انجیر سیاه کوه، عباس آباد نائین، پارک ملی کویر، توران، میاندشت، راور و نایبندان خاطرنشان کرد: با کارگذاری 100 دوربین تله ای در 10 زیستگاه یوز و بررسی علمی که هنوز هم در کلیه زیستگاه ها غیر از 2 زیستگاه راور و نایبندان در مناطق حفاظت شده در حال انجام است، جمعيت يوز در کشور کمتر از گذشته شده است ولی کاهش چشمگیری نداشته است./ف

برچسب ها: زیستگاه ، یوزپلنگ ، تله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار