معاون اول قوه قضاییه بر تصمیم قوه قضاییه برای برخورد جدی با مخلان اقتصادی و بازار ارز تاکید کرد و گفت: معتقدیم در کنار برخورد‌های قضایی نیازمند یک تصمیم سازی‌های دقیق در مساله اخلال در بازار ارز، طلا و مسائل پولی و مالی کشور هستیم.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی روز گذشته در حاشیه بازدید از زندان مرکزی بیرجند در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی اظهار داشت: در رابطه با اخلال گران ارز و اخلالگران حوزه مسائل اقتصادی قوه قضاییه اعلام کرده که مصصم است با افرادی که اخلال ایجاد کنند، برخورد کند، اما باید معلوم باشد که برخورد با اخلال‌گران گرچه یک ضرورت محسوب می‌شود.

معاون اول قوه قضاييه ادامه داد: مساله ارز و طلا و مسائل پولی و مالی حتما نیازمند تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های بسیار دقیقی است و ضمن اين که باید با یک اخلال‌گر برخورد شود كه ما هم معتقدیم حتما باید برخورد شود معتقدیم که حتما تصمیم گیری‌هایی در نظام پولی و بانکی می‌تواند در این قضیه راه حل‌هایی برای مشکلات داشته باشد به ویژه که الان ما مواجهیم با محاصره اقتصادی دشمن.

وی افزود: ما با یک جنگ اقتصادی مواجهیم، جنگ اقتصادی نیازمند یک قرارگاه‌ها و اتاق فکری است که در این اتاق فکر دقیقا دشمن رصد شود و معلوم شود که امروز می‌خواهد هر لحظه در حال ضربه زدن به ما و اقتصاد کشور ما باشد و آن حرکت هوشمندانه‌ای که رهبر معظم انقلاب طی این یکی دو سه سال اخیر اعلام کردند به عنوان حمایت از کار و سرمایه و تولید ملی به نظر من بسیار پیشگیرانه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي ادامه داد: در راستاي یک آمادگی جدی در کشور و این که بدانیم امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است بايد قرارگاه برای رصد کردن حرکت دشمن و مقابله با این جنگ اقتصادی را داشته باشیم، در بخش قضایی آن هم حتما ما به عنوان دستگاه قضایی بنا داریم که نسبت به اخلال‌گران اقتصادی برابر قانون آنچه وظیفه ما هست انشاءالله انجام دهیم.

اين مقام مسئول درباره موضوع پیشگیری از وقوع جرم نیز گفت: پیشگیری معنی عام آن مربوط به همه دستگاه‌هاست و در نظام جمهوری اسلامی دستگاهی را چه در بخش قانونگذاری و چه در بخش اجرا و قضا برای پیشگیری نمی‌شناسیم، مگر اینکه در کنار انجام وظایف قانونی‌، دستگاه‌ها باید نگاهی پیشگیرانه داشته باشیم. یعنی با این نگاه مي توانيم به کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی دست پيدا كنيم.

وي با اشاره به نقش نهادهاي مختلف كشور در فرهنگ‌سازي براي كاهش جرايم اظهار داشت: آموزش و پرورش بايد در تربیت فرزندان این کشور به نحوی عمل کند که آنها به سراغ کجی، لغزش ، انحراف و تخلف نروند و در حوزه دانشگاه ارشاد به ویژه صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و فرهنگ‌ساز و الگو ساز در جامعه نقش بسیار بی‌بدیلی در جهت پیشگیری از وقوع جرم دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئیسی افزود:  همه دستگاه‌ها وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را دارند، یعنی ما یک جامعه سالم می‌خواهیم، جامعه سالم تعریف دارد ما به بدنبال شهر سالم هستیم.

وی ادامه داد: ما در تربیت اسلامی داریم که ابتدا افراد باید انگیزه جرم در آنها به وجود نیاید و تمام نهادها درکشور باید کاری كنند که انگیزه جرم به وجود نیاید یعنی کسی انگیزه پیدا نکند که برود سراغ مواد مخدر، سراغ سرقت، سراغ کجی، سراغ تخلف و فساد حالا اگر به هر دلیلی این انگیزه پیدا شد زیاده خواهی، زیاده طلبی، فقر یا مشکلات دیگر اجتماعی باید کاری بکنیم که ابزار جرم در اختیار مجرم نباشد که بتواند زمینه ارتکاب جرم را فراهم کند.

اين مقام ارشد قضايي هم‌چنین تاكيد كرد: نیروهای پیشگیرانه مثل پلیس و مدیریت‌ها در بخش‌های اداری و اجرایی کشور بايد بر حوزه خود نظارت داشته باشند که کسی جرات تخلف و فساد نکند، در این قضیه وقتی می‌گویم حوزه فقط نگاهم به پلیس نیست به عنوان مرزبانی کشور همه مرزبانند مرزهای اقتصادی، مرزهای فرهنگی، مرزهای جغرافیایی، اینهایی که مرزبانی می‌کنند باید مرز را محکم داشته باشند با بصیرت و دیدبانی که اتفاقی نیفتد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئیسی گفت: ما در هر استان و شهری که تعداد زندانیان کمتر و حجم زندان کمتر است طبیعتا فرصت و زمینه برای تربیت بهتر است، اما هر جا که یک مقدار حجم زندانی بیشتر است طبیعتا یک مقداری زمینه برای اصلاح یعنی نوبت به اینکه افراد را بشود تک تک کارهایی برایشان انجام داد که بتوانند با مشاوره‌ها با اقدامات فرهنگی با صحبت برای آنها با تنبهی که برای خودشان حاصل شود، انشاء الله در آنها تحول اايجاد شود.

براساس اين گزارش به نقل از ستاد حقوق بشر؛ اين مقام مسئول تصريح كرد:  ما امیدواریم که همچنان که امام فرمودند زندانها را به دانشگاه تبدیل کنید، دانشگاه باشد یعنی محل تحول در افرادی که به هر دلیل آسیب دیدگان اجتماعی هستند یعنی اینها جزء آسیب دیدگان اجتماعی محسوب می شوند و این آسیب دیدگان اجتماعی به هر دلیل دچار آسیب شدند باید هم کیفر ببینند اما می تواند این کیفر همراه با تحول باشد. انشاءالله مجموعه کار زندان این باشد.

 معاون اول قوه قضاییه در ادامه خاطرنشان کرد: از زندان بیرجند بازدید داشتم، دوستان بسیار زحمت کشیدند باید واقعا تقدیر کنیم اما به نظر ما برای اصلاح گام‌های بلند تری باید برداشته شود که انشاءالله با همکاری دستگاه قضایی و زندان و هم بودجه و اعتباراتی که حتما از ناحیه دولت باید داده شود این موضوع نهایی خواهد شد.

 انتهاي پيام/پ3
برچسب ها: معاون ، اول ، رئیسی ، قوه ، بیرجند ، زندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار