مسؤول کلینیک های گیاه پزشکی سازمان حفظ نباتات کشورامروز اعلام کرد: سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی موظف شده اند، 25 درصد محصولات کشاورزی را تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات (محصولات سالم) قرار دهند.

ˈمحسن عصارˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: در چارچوب اجرای قوانین مصوب، بیش از 34 هزار کارشناس کشاورزی در هزار کلینیک کشاورزی به منظور آموزش کشاورزان و اعمال روش های مدیریت تلفیقی، بکار گرفته خواهند شد و قطعا نتیجه آن تولید محصولاتی با محوریت مبارزه بیولوژیک است که بر اساس آن باقی مانده آلاینده های محصولات کشاورزی در حد استاندارد خواهد شد.

وی اذعان داشت: با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اهتمام به تولید محصول سالم، محصولات پسته، خرما، تولیدات گلخانه ای، سبزیجات، صیفی جات، محصولات باغی و تازه خوری و . . . با برنامه ای هدفمند، سالم سازی خواهند شد.

عصار با اشاره به تجارت جهانی 40 الی 50 میلیارد دلاری محصولات ارگانیک در دنیا، خاطرنشان کرد: هم اینک ایران اسلامی سهم ناچیزی از این بازار را به خود اختصاص داده است و در این رهگذر، حرکت به سمت تولید محصول سالم، می تواند هدف ما در دستیابی به محصول ارگانیک باشد.

وی افزود: در شرایط کنونی که کشور با فشار انواع و اقسام تحریم های اقتصادی از سوی استکبار جهانی روبروست، تولید محصولات سالم و ارگانیک ضمن برخوردارسازی کشور از درآمدهای ارزی، می تواند با مصرف حداقل آفت کش ها و آلاینده ها به پایداری محیط زیست کمک کند.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: از آنجایی که محصولات صادراتی این عرصه، توسط کشورهای مقصد و واردکننده مورد بررسی قرار می گیرند، گواهی های مورد نظر فقط به محصولاتی ارائه می شود که میزان باقی مانده سموم آنها در حد مجاز بین المللی باشد.

وی تصریح کرد: محصول سالم، محصولی است که باقی مانده سموم، کودهای شیمیایی و آلاینده های آن زیر حد استاندارد تعریف شده باشد و به این منظور، مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در قالب "MRL”هایی، حداکثر باقی مانده سموم را در محصولات مختلف مشخص کرده است.

مسؤول کلینیک های گیاه پزشکی کشور گفت: در این طرح به تولید انارهایی با استفاده از شیوه های مدیریت تلفیقی و همه روش هایی که جمعیت عوامل خسارت زا را پایین می آورند، با محوریت مبارزه بیولوژیک و غیرشیمیایی در جهت افزایش کیفیت محصول مبادرت شده است.

وی تاکید کرد: هم اینک انارهای تولید شده در محمودآباد در عین داشتن اندازه و وزن مناسب، از نظر کیفی، باقی مانده سموم، آلاینده ها و کودهای مصرفی در حد استاندارد هستند.

عصار از اخذ برند محصول سالم از طریق استاندارد تشویقی توسط سه تن از کشاورزان منطقه خبر داد و افزود: بسیاری دیگر از کشاورزان انارکار این خطّه نیز در نوبت دریافت برند هستند و قطعا با انجام این مهم، تا یکی دو سال آینده انار صادراتی محمودآباد با بازارپسندی جهانی، ارزآوری خوبی را در حوزه صادرات غیرنفتی به دنبال خواهد داشت./س

برچسب ها: کشاورزی ، محصول ، بیولوژیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.