همايش ملي پژوهش كاخ گلستان با حضور 350 پژوهشگر داخلي و خارجي 22 آبان در كاخ گلستان برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ مسعود شريفي مدير مجموعه تاريخي فرهنگي كاخ گلستان در نشست خبري همايش ملي پژوهش كاخ گلستان كه صبح امروز در اين كاخ برگزار شد؛ گفت: كاخ گلستان به منظور ثبت جهاني در بخش عمراني و معماري ساماندهي شد.
وي افزود: اين مجموعه تاريخي داشته هاي غني دارد و زمانيكه در فهرست جهاني ثبت شود متعلق به دنيا بوده و بايد با يك مديريت مشاركتي با دستگاه هاي مختلف آن را به خوبي ب دنيا معرفي كنيم.
شريفي تصريح كرد: نگاه سازمان ميراث فرهنگي به كاخ گلستان فراگير بوده و از آن حمايت مي كند و قرار است به عنوان نخستين موزه ايران داراي طرح جامع شود.
مدير مجموعه فرهنگي كاخ گلستان بيان كرد: همايش ملي پژوهشي كاخ گلستان با حضور پژوهشگران كشورمان و هفت پژوهشگر خارجي از كشورهاي مصر و آلمان 22 آبان برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: اين همايش نگاه ساختاري به داشته هاي كاخ گلستان خواهد داشت و مي تواند آغازي براي معرفي جهاني اين مجموعه باشد.
شريفي تصريح كرد: كاخ گلستان بيشترين پژوهشگر و محقق را در سطح موزه هاي كشور داراست و داراي گنجينه هاي ارزشمندي همچون آلبوم خانه، مركز اسناد با بيش از 500 هزار سند و مجموعه گنجينه نسخ خطي است.
مدير كاخ گلستان ادامه داد: كاخ گلستان از سال گذشته حدود30 كتاب تا به امروز در دست چاپ و انتشار دارد و با برگزاري همايش ملي پژوهش به رشد و توليد كتاب و انتشار مقاله هاي علمي در بخش داخلي و بين المللي كمك مي كند.
وي خاطر نشان كرد: با برنامه ريزي مشخص و حمايت سازمان ميراث فرهنگي مجموعه كاخ گلستان مي تواند الگويي براي موزه هاي كشور باشد.
شريفي تاكيد كرد: داشته هاي كاخ گلستان مي تواند مبدايي براي ايجاد مطالعه عميق براي مكتب تهران باشد.
مدير كاخ گلستان از چاپ نفيس "شاهنامه بايسنقري" و "مرقع گلشن" خبر داد و تصريح كرد: اين كتابها به عنوان نفيس ترين كتب ايران چاپ خواهد شد و در كنار آن نيز دو جلد دايره المعارف براي معرفي اين نسخه منتشر مي شود.
محمود مير عزيزي دبير همايش ملي پژوهش كاخ گلستان در اين نشست گفت: طرح همايش ملي پژوهش كاخ گلستان از اسفند 90 مطرح شد و برنامه هاي مربوط به همايش از ارديبهشت سال 91 در دفتر پژوهش كاخ آغاز شد.
وي افزود: پژوهشگران تا 25 مهر فرصت ارسال مقالات خود را داشتند و تا به امروز 138 مقاله به دبيرخانه ارسال شد و فردا داوري آن به اتمام مي رسد و در مجموع 30 مقاله براي سخنراني و ارائه انتخاب خواهند شد.
مير عزيزي تصريح كرد: هدف از برگزاري اين همايش ايجاد زمينه براي معرفي و شناخت بيشتر كاخ گلستان و امكان بحث و تبادل نظر بين جامع علمي و مسئولين اجرايي و شناخت و هنر و معماري دوره قاجار است.
دبير همايش ملي پژوهشي كاخ گلستان بيان كرد: 90 مقاله قابليت چاپ دارند و چكيده مقالات در چهار جلد كتاب تا اوايل سال 92 به چاپ خواهد رسيد.
وي اظهار داشت: در بخش جنبي همايش 21 پايان نامه مرتبط با كاخ گلستان كه در سطح تهران وجود داشت جمع آوري شده است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.