سفیر اتریش در ایران سابقه و پیوند فرهنگی و تبادلات علمی دو كشور ایران و اتریش را ارزشمند و دارای سابقه دیرینه دانست و ابراز امیدواری كرد این پیوندها بیش از پیش گسترش یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان،''توماس بوكس باوم' در همایش تجلیل از خدمات پزشك اتریشی دكتر ' آنتون رگنر 'در دزفول از استان خوزستان به عنوان قلب اقتصاد ایران نام برد و گفت: وجود ظرفیت های بی شمار كشاورزی در كنار منابع غنی نفت و گاز خوزستان را به استانی شاخص در اقتصاد كشور تبدیل كرده است.

وی گفت: شبكه های مدرن آبیاری ، كشت انبوه ذرت ، نیشكر ، شلتوك ، انواع میوه ها و تولید گل در دزفول و استان خوزستان بیانگر ظرفیت های بی شمار این منطقه در بخش كشاورزی است.

سفیر اتریش در ایران افزود: وجود این ظرفیت ها در بخش كشاورزی در كنار منابع غنی نفت و گاز ، خوزستان را به قلب اقتصادی ایران تبدیل كرده است.

بوكس باوم با ابراز خوشحالی به خاطر حضور در دزفول اظهار داشت : دزفول شهری با پیشینه تاریخی یكی از شهرهای مهم و تاریخی دنیاست كه در دوران عیلامیان، هخامنشیان، سلوكیان و ساسانیان پایتخت اقماری ایران بوده است.

وی افزود : از اینكه در شهری با وجود آثار تاریخی چون پل تاریخی و آسیابهای قدیمی مجاور آن ، بقاع متعدد و زیبایی چون شاهركن الدین، شیخ اسماعیل قصری و رودبند و شهری مقاوم با مصائب بسیار از جنگ هشت ساله حضور دارم خوشحالم.

سفیر اتریش در ایران از فعالیت های صورت گرفته در حفظ ، مرمت و ساماندهی بافت قدیم و آثار تاریخی دزفول تقدیر كرد و از جندی شاپور به عنوان نخستین دانشگاه پزشكی جهان نام برد.

وی با تجلیل از خدمات شهردار دزفول در مدیریت شهری گفت: دزفول شهری با مدیریت بسیار خوب است و تلاش صورت گرفته در زیبا سازی ساحل دز و نوسازی و زنده سازی بافت قدیم، بازار و خانه های تاریخی برای آیندگان قابل تقدیر است.

سفیر اتریش همچنین در خصوص خدمات دكتر آنتون رگنر چشم پزشك اتریشی كه سالها در دزفول به مردم خدمت كرده و در ریشه كنی بیماری چشمی تراخم نقش مهمی داشت افزود: این چشم پزشك شصت سال پیش برای درمان بیماری تراخم به دزفول آمد و توانست طی چهار سال بیماری تراخم را در دزفول ریشه كن كند.

وی گفت: این چشم پزشك اتریشی مدت چهار سال در بیمارستان دزفول طبابت كرد و در این مدت علاوه بر ریشه كنی بیماری تراخم وضعیت بهداشتی مردم شهر و روستا ها را نیز ارتقا بخشید.

وی خاطر نشان كرد: خاطرات و مدارك مربوط به این پزشك در اختیار مردم دزفول گذاشته می شود.

سفیر اتریش همچنین گفت: پیام محبت و تقدیر مردم دزفول از این پزشك اتریشی را كه اكنون در قید حیات نمی باشد را به اطلاع خانواده وی خواهد رساند.

شهردار دزفول نیز در این همایش از دكتر آنتون رگنر به عنوان مردی بزرگ یاد كرد و گفت: این دكتر اتریشی برای خدمت به خلق و كمك به هم نوع از خانه و دیار خود دور ماند.

'محمدعلی دوایی فر ' اظهار داشت:مردم دزفول قدردان خدمات این پزشك اتریشی بوده و زحمات وی را فراموش نخواهند كرد.

دكتر رگنر 110 سال پیش در ویانای اتریش در خانواده ای كشاورز متولد شد

و 12 سال پیش در سن 101 سالگی از دنیا رفت.

در این همایش كه به همت شهرداری دزفول و موسسه دزفول شناسی برگزار شد به پاس نكوداشت دكتر رگنر تقدیرنامه و هدایایی به سفیر اتریش اهدا گردید.

خدمات دكتر رگنر در دزفول باعث شهرت وی در میان مردم منطقه گردید.

ریشه كنی بیماری چشمی تراخم و برخی بیماری های شایع آن دوران و ارتقای بهداشت عمومی از جمله خدمات این پزشك اتریشی در دزفول است.

سفیر كشور اتریش در ایران در سفر به استان خوزستان از آثار باستانی شوش نیز دیدن كرد./س
برچسب ها: پیوند ، تبادلات ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.