برنامه "صفحه تقویم" دوشنبه 15 آبان ماه ه به بیان برگی از تقویم در گرامیداشت درگذشت ادیب محمدتقی نیشابوری مشهور به ادیب نیشابوری دوم می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ در برنامه "صفحه تقویم" روز دوشنبه 15 آبان ماه  1391 هجری شمسی مطابق با 20ذی الحجه 1433هجری قمری برابر با 5نوامبر 2012 میلادی مهمترین رویدادهای تاریخی  به دو بخش ادبی و اجتماعی –سیاسی  تقسیم شده است.
 در سال 1341 هجری شمسی در چنین روزی  امام خمینی (ره) با لایحه انجمن های ایالتی  و ولایتی  رژیم  پهلوی  به مخالفت پرداختند .

همچنین   در این روز  استاد محمدتقی نیشابوری از ادبای کشورمان دارفانی را وداع گفت ؛ وی  در حدود سال 1310 هجری قمری در یکی از روستاهای نزدیک نیشابور به دنیا آمد  و تا 18 سالگی در آنجا نزد پدر  درس خواند و از اواخر سال1333  هـ.ق در محضر درس استاد يگانه ادبيات و بلاغت اسلامي آن زمان در حوزه خراسان ـ يعني ميرزا عبدالجواد اديب نيشابوري معروف به اديب اول ( درگذشته 1344 هـ.ق. )ـ حاضر شد و بعد از آزمون ورودي كه به صورت شفاهي صورت مي‌گرفت موردتوجه و عنايت خاص ايشان قرار گرفت به طوري كه خود در 25 سالگي، صاحب حوزه‌ي تدريس گرديد.

رشته‌هايي از علوم كه استاد در آن تبحر و يا آگاهي مكفي داشت عبارتند از: ادبيات عرب و فارسي، منطق، فلسفه، رياضيات، اصول، فقه، رجال، حديث، تفسير، طب قديم، نجوم و غرائب. اما ادبيات عرب، وجه غالب تدريس ايشان بود و متون مختلفي را حدود 60 سال به صورتي كم مانند تدريس نمودند، از جلمه: شرح سيوطي، مغني، شرح مطول، شرح نظام، حاشيه ملا عبدالله، معالم و مقامات حريري.

حوزه‌هاي تدريس ايشان که از 25 سالگی آغاز شد  مسجد ترك‌ها، جامع گوهرشاد، مدرسه‌هاي سليمان خان، ميرزا جعفر و خيرات خان، آرامگاه شيخ بهايي بود  و در واپسين سال‌هاي عمر، در منزل مسكوني خود واقع در محله عيدگاه مشهد تدریس می کرد.
گوهردانش, حدیث جان و جانان, آسايش نامه  ,ستايش نامه  , طريقت نامه,  فيروزي جاويد،مجمع راز و منبع نياز  ,يعقوبيه ,تاريخ ادبيات عرب و تاريخ ادبيات ايران (تا حكيم ناصرخسرو) از جمله آثار وی است.

گویندگی برنامه" صفحه تقویم" را که هرروز ساعت6:40صبح به مدت 5دقیقه از رادیو قرآن پخش می شود عبد ا... فجری و مریم صلحی برعهده دارند.

شایان ذکر است؛ در برنامه"صفحه تقویم" به فراخور موضوع، کارشناسان مختلف حضور می یابند و درخصوص رویداد مهم تاریخی آن روز مطالبی را برای شنوندگان  بیان می کنند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار