در حاليکه برخي از شهروندان آمريکايي بدلايل مختلف حاضر به شرکت در انتخابات رياست جمهوري اين کشور نيستند، برخي ديگر تلاش مي کنند تا از طريق شبکه هاي اجتماعي توئيتر و گوگل پلاس آنها را براي رفتن به پاي صندوق هاي راي گيري در هفته آينده متقاعد کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  ،‌ نني تريا قصد راي دادن ندارد چون معتقد است آمريکا به طور غير قانوني زادگاهش يعني هاوايي را اشغال کرده است . او يکي از شش نفري است که در طرح سي ان ان شرکت کرده است طرحي که با استفاده از شبکه هاي اجتماعي -که يکي از ابتکارات رسانه اي براي حضور افراد در رقابت هاي سياسي است - تلاش مي کند شهروندان ايالت هاوايي را متقاعد کند که آرا خود را روز سه شنبه به صندوق هاي راي بياندازند.
براساس اين طرح، گروهي از افراديکه در انتخابات شرکت مي کنند تلاش مي کنند از طريق شبکه هاي اجتماعي گوگل پلاس، توئيتر و فيس بوک افرادي را که به پاي صندوق انتخابات نمي روند  با بحث و گفتگو متقاعد کنند که در انتخابات شرکت کنند.اين درحالي است که شک و شبهه هايي وجود دارد که چرا ايالت هاوايي کمترين شمار راي دهندگان در انتخابات را داشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، دست اندرکاران طرح موسوم به " فهرست را تغيير دهيد" برغم اينکه ايالت هاوايي بدلايل مختلف از جمله دليل جغرافيايي از بقيه ايالات آمريکا جدا مانده اما معتقدند شبکه هاي اجتماعي  و اينترنتي مي تواند اين ايالت را به ديگر نقاط آمريکا متصل کند.
از اينرو، همزمان با نزديکتر شدن زمان انتخابات رياست جمهوري آمريکا، شبکه هاي اجتماعي و اينترنتي تلاش مي کنند همگام با حضور دوسوم شهروندان اين کشور در انتخابات، ديگر شهروندان هاوايي را که کمترين مشارکت را  در انتخابات دو هزار و هشت اين کشور داشته اند به پاي صندوق هاي راي بکشانند.
ابتکار رسانه اي " ليست را تغيير دهيد" که براساس تشويق و ترغيب شهروندان بي تفاوت به انتخابات رياست جمهوري برنامه ريزي و اجرا شده به تائيد ميشل اوباما همسر رئيس جمهور اين کشور نيز رسيده است.
بطور مثال، دست اندرکاران اجراي اين طرح در نظر دارند افراديکه پاي صندوق انتخابات مي روند پس از اينکه آرا خود را به صندوق ها انداختند در کنار فرزند خردسال خود عکس يادگاري بگيرند تا اين عکس را به جوانترها نشان داده يا از طريق شبکه هاي اجتماعي اينترنتي براي آنان ارسال و اينگونه تفسير کنند که حضور در صحنه انتخابات و رقابت هاي سياسي يکي از کارکردها و نتايج دموکراسي خواهد بود.
کاربران اينترنتي مي توانند پس از اينکه از طريق گوشي هاي اپل به اينترنت متصل شدند، نزديک ترين صندوق راي را شناسايي کنند. کاربران اينترنتي همچنين روز سه شنبه مي توانند از طريق نقشه آنلاين حضور راي دهندگان در سراسر آمريکا را پاي صندوق هاي راي مشاهده کنند.
براساس گزارش ها، شبکه اجتماعي فيس بوک نيز مي تواند روز انتخابات رياست جمهوري آمريکا يعني سه شنبه با ارسال پيام هاي ترغيب کننده ميليون ها نفر از واجدين شرايط شرکت در انتخابات را پاي صندوق ها راي بکشاند.
تاکنون، دهها نفر از شهروندان آمريکايي به شش نفري که در هاوايي در انتخابات شرکت نمي کنند پيام هايي با اينگونه مضامين ارسال کرده اند." در صورتيکه راي ندهي، اوضاع اين ايالت تغيير نخواهد کرد" يا " ملي گرايان اسکاتلند از طريق شرکت در انتخابات توانستند پارلمان مورد نظر خود را روي کار بياورند".
با توجه به فعاليت هاي شبکه هاي اجتماعي ،تا روز انتخابات رياست جمهوري در آمريکا، هنوز نمي توان بصراحت پيش بيني کرد که کارکرد و نتيجه اينگونه فعاليت هاي کاربران اينترنتي براي ترغيب و تشويق ديگران جهت مشارکت فعال در تعيين سرنوشت سياسي چقدر تاثير گذار خواهد بود و ميزان آرا آنها چقدر مي تواند در تعيين رئيس جمهور آينده اين کشور مهم باشد.
مطالعات و بررسي هاي پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيا از کارکرد شبکه اجتماعي فيس بوک در انتخابات ميان دوره اي آمريکا در سال دو هزار و ده ميلادي حاکي از آن است که اين شبکه اجتماعي مي تواند سهم و تاثير بسزايي در نتيجه انتخابات داشته باشد.
در اين پژوهش، رفتار و انگيزه شصت و يک ميليون کاربر فيس بوکي ارزيابي شد.بگونه اي که اعضا يک گروه در بالاي همه اخبار مربوط به صفحه خود پيام ترغيب کننده اي براي حضور در انتخابات دريافت کردند که با معرفي لينک مربوطه براي معرفي صندوق هاي راي ، کاربر فيس بوکي بايد کليد " من راي دادم " را فشار دهد.
گروهي ديگر پيام " اجتماعي " دريافت کردند که دربر دارنده اطلاعات مشابه بانضمام عکس هاي شش نفر از دوستاني بود که قبلا کليد « من راي دادم» را زده اند. نتايج نشان داد سيصد و چهل هزار نفر از راي دهندگان از طريق اينگونه فعاليت هاي ترغيب برانگيز شبکه هاي اجتماعي مجبورشدند آرا خود را به صندوق ها بياندازند.
رابرت باند، دانش آموخته علوم سياسي و از طراحان کاربرد فيس بوک در انتخابات ميان دوره اي دو هزار و ده آمريکا معتقد است، به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصي خود با ديگران قوي ترين سرمايه رسانه اجتماعي است.
وي افزود، دريافت پيام از سوي دوستان بسيار تاثير گذارتر از دريافت پيام از سوي ستادهاي تبليغاتي است زيرا در حقيقت هدف از فعاليت هاي سياسي ستادهاي تبليغاتي صرفا به اهداف مادي و کسب ثروت خواهد انجاميد.
" ايت فور فيوچر" سازماني غير انتفاعي که از آزادي اينترنتي حمايت مي کند، با ايجاد گروه فيس بوکي موسوم به " با دوستانتان راي بدهيد" به کاربران اجازه مي دهد دوستان مجازي که براي راي دادن ثبت نام کرده اند مشاهده کنند.
از اينرو، کاربران اينترنتي مي توانند از دوستان خود دعوت کنند که براي راي دادن ثبت نام کنند و همچنين از اينکه آنان راي خود را به صندوق ها مي اندازند يا نه بخوبي آگاه شوند.
جاش سيگال سخنگوي اين سازمان غير انتفاعي معتقد است، چنين اقدامي سبب ايجاد مسئوليت براي برخي از شبکه هاي اجتماعي مي شوند.زيرا در اين روش دوستان خواهند گفت:« مي خواهم که تو قول بدهي حتما راي خواهي داد و من ترا در قبال قولت مسئول مي دانم.»
اين درحالي است که باراک اوباما و رقيب جمهوريخواه خود ميت رامني از کاربردهاي مشابهي در فضاي شبکه هاي اجتماعي استفاده کرده اند.اگرچه رابرت باند، کارشناس علوم سياسي نتايج کاربرد شبکه هاي اجتماعي در ترغيب ديگران براي حضور در انتخابات را احتمالا اندک مي داند.
وي با توجه به نتايج بررسي هاي علمي و مطالعات بر اين باور است، حتي پيام هاي بزرگ درشبکه اجتماعي فيس بوک صرفا به منزله اين نيست که اينگونه کارکردهاي اينترنتي ،در دنياي واقعي ما بتواند تاثير زيادي بر روند حضور مردم در پاي صندوق هاي راي باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار