یک جامعه شناس انتشار صحنه های خشونت آمیز و تماشای آن را موجب عادی سازی آن درجامعه دانست.

عالی پور امید در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:  انتشار خشونت با جزئیات از ویژگی های ذاتی رسانه است و از بین رفتن قبح و زشتی عمل و عادی شدن این اعمال در جامعه  معلول این ویژگی رسانه است.

وی در ادامه گفت: تاکید شبکه های اجتماعی بر مقالات خبری کارکرد بازنمایی و باز تولید خشونت در جامعه را بر عهده دارد و شرایط روانی جامعه را تغییر داده است.

پور امید افزود: اقداماتی مانند  تبادل فیلم و عکس از خیابان و صحنه هاش خشونت بار و انتشار این قبیل اخبار، بیانگر ناهنجاری های رفتاری در زمینه خشونت خواهی و خشونت طلبی بوده است.
  این جامعه شناس وجود نابرابری طبقاتی و فقدان فرصت های برابر و بیکاری در جامعه را یکی از عوامل گرایش مردم به خشونت دانست.

علی پور امید در رابطه با پیامدهای نشر صحنه های خشونت آمیز عنوان کرد: انتشار این صحنه ها به صورت فیلم و عکس و به همراه جزئیات، موجب عادی شدن آن در ذهن شهروندان می شود و آن ها دانست به قتل و خشونت بی تفاوت می  کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این نوعی احساس عدم امنیت در شهروندان به وجود می آورد چرا که ترس افراد متناسب با فراوانی جرم نیست بلکه نمایش جزئیات به این حس ناامنی دامن می زند.

این جامعه شناس معتقد است: دست نایافتن به اهداف زندگی باعث نوعی رفتار پرخاشگرانه می شود و این امر در صورتی تشدید می یابد که موانع پیش روی افراد از راه های معمول دفع نشود.

پور امید استفاده از زور و جبر توسط پلیس دستگاه قضایی را برای کنترل خشونت ناکارآمد خواند و گفت: این قبیل اقدامات تنها باعث بالا رفتن آستانه تحمل جامعه می شود و معیار خشونت در جامعه را تغییر می دهد./ز

برچسب ها: انتشار ، صحنه ، خشونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار