نظر سنجي ها نشان مي دهد 43 درصد پاکستاني ها که نفوذ آمريکا را در کشورشان بسيار زياد مي دانند معتقدند آنها بايد در انتخابات رياست جمهوري آمريکا از حق راي برخوردار باشند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي گلوبال پست ،افتخار خان دانشجوي بيست و چهار ساله علوم سياسي در راولپندي با اشاره به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين سازمان اطلاعات جاسوسي آمريکا ( سيا ) در پاکستان گفت :  آمريکا مستقيم و غير مستقيم بر ما حاکميت و در اغلب امور ما دخالت مي کند پس بايد به صراحت بگويم که ما بخشي از آمريکا هستيم و بايد بپذيريم که برده اين کشوريم.
حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به پاکستان در دوران رياست جمهوري باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا که با هدف نابودي شبه نظاميان القاعده در منطقه وزيرستان شمالي صورت مي گيرد اما به قيمت جان شمار زيادي از غير نظاميان بي گناه تمام شده ، خشم پاکستاني ها را بر انگيخته است.
اما اين هواپيماها تنها يکي از مواردي هستند که پاکستان با استناد به آنها احساس مي کند آمريکا حق حاکميت و تماميت ارضي اين کشور را نقض مي کند.
در ژانويه سال 2011 ميلادي ، يک عامل سيا دو پاکستاني را در لاهور به ضرب گلوله کشت.
اما زماني که خودروي سفارت آمريکا هنگام حرکت به سمت صحنه تيراندازي با شخص سومي تصادف کرد و موجب مرگ وي شد ، اوضاع رو به وخامت رفت.
چهار ماه بعد ، تفنگداران نيروي دريايي آمريکا مخفيانه وارد پاکستان شدند و اسامه بن لادن سرکرده شبکه القاعده را کشتند.
در نوامبر گذشته نيز ، نظاميان آمريکايي ناتو بيست و چهار سرباز پاکستاني را در پاسگاه نظامي نزديک مرز با افغانستان کشتند.
اين حمله شديدترين واکنش پاکستان را به آمريکا به همراه داشت و دولت پاکستان به سرعت مسير تدارکاتي ناتو را به افغانستان بست.
تعجب آور نيست که مرکز تحقيقاتي پيو در نظر سنجي اعلام کرد فقط هفت درصد پاکستاني ها ، ديدگاه خوبي نسبت به باراک اوباما دارند.
عزت خان ناظر عمليات جاده سازي در اسلام آباد گفت :  ما فکر مي کرديم سياست هاي اوباما در مقايسه با جرج دبليو بوش رئيس جمهوري پيشين آمريکا متفاوت خواهد بود اما اين چنين نبود.
موسسه نظر سنجي گالوپ نيز اعلام کرد برداشت پاکستاني ها از آمريکا در کل ، مثبت نيست و از هر چهار پاکستاني ، سه نفر آمريکا را دشمن خود مي دانند که اين آمار از رقم 64 درصدي سه سال پيش بيشتر است.
با وجود بيزاري مردم پاکستان از آمريکا ، دولت هاي دو کشور همچنان در زمينه هاي مختلف با يکديگر همکاري مي کنند.
رستم شاه محمد تحليلگر و سفير سابق پاکستان در کابل گفت :  مقامات پاکستان معتقدند اين کشور به کمک اقتصادي و نظامي آمريکا نياز دارد و مقامات آمريکا مي دانند تنها زماني که پاکستاني ها دخيل باشند ، مي توانند جنگ افغانستان را دنبال کنند.
آمريکا سالانه ميلياردها دلار براي کمک نظامي و اقتصادي به پاکستان هزينه مي کند.
اين تحليلگر افزود : اين رابطه بسيار گسترده ، چند بعدي و چند وجهي است به طوري که ممکن است مشکلاتي بروز کند.
محمود علي دوراني نظامي بازنشسته و سفير سابق پاکستان در آمريکا گفت :  بي اعتمادي بر اين روابط پيچيده حاکم است.
وي افزود : بسياري از پاکستاني ها معتقدند بايد در انتخابات پاکستان حق راي داشته باشند.
  اما ولي خان کشاورز پنجاه و هفت ساله پاکستاني گفت :  سيا بر امور آمريکا تسلط دارد. رئيس جمهور حرف زيادي براي گفتن ندارد بنابراين هر رايي که بدهيد ، سياست هاي آمريکا را تغيير نخواهد داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار