مدير امور مهندسي عمران طرح سد و نيروگاه گتوندعليا گفت: با وجود دريافت مجوزهاي لازم براي انتقال آب شور سد گتوند به خليج فارس، اما باتوجه به شرايط مطلوب سد، اين راهکار در حال حاضر منتفي شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،داريوش محجوب اظهار کرد: انتقال آب شور سد گتوند به خليج فارس از جمله راهکارهايي بود که براي افزايش کيفيت آب سد در شرايط بحراني عنوان شده بود.

وي با تاکيد براينکه در حال حاضر کيفيت آب مطلوب است و هيچگونه مشکل و نگراني در رابطه با وضعيت سد وجود ندارد، افزود: با توجه به شرايط موجود و علي رغم انجام تمام مراحل اداري و گرفتن مجوزهاي لازم براي انتقال آب شور، اما اين راهکار در حال حاضر منتفي شده است.

محجوب با بيان اينکه 70 تا 75 درصد آب مخزن داراي ايي سي کمتر از يکهزار و 200 ميکروموس است، تصريح کرد: 85 درصد شوري آب در کف مخزن و در حجم مرده سد قرار دارد که از آن استفاده نمي شود.

وي با اشاره به اينکه ايي سي آب در لايه سطحي مخزن در حدود 800 ميکروموس است، افزود: شوري آب کارون ربطي به سد گتوند ندارد و در صورت نبود سازند گچساران بازهم شوري آب در کارون افزايش مي يافت.
مدير امور مهندسي عمران و مطالعات سدگتوندعليا در خصوص اثرگذاري سازند گچساران و رگه هاي نمکي اظهار کرد: با توجه به حجم پنج ميليارد مترمکعبي مخزن سد و نحوه تماس اين سازند با آب مخزن، مقدار نمک  موجود عملا تاثير درازمدتي بر کيفيت آب مخزن سد ندارد و آثار کوتاه‌ مدت آن نيز با مديريت صحيح در آبگيري و بهره برداري از مخزن در طول سه تا پنج سال اوليه آبگيري به طور کامل امحا مي شود.

وي هدف از عمليات اجرايي صورت گرفته در سازند گچساران را علاج بخشي و تضمين کيفيت آب مخزن سد عنوان کرد و افزود: ايجاد پوشش رسي در سازند گچساران بخوبي توانست نرخ انحلال نمک را کاهش دهد و آبهاي شوري که از منابع مختلف از جمله چشمه شور موجود در بالادست وارد مخزن مي شد را به طور کامل کنترل و با ايجاد لايه بندي در مخزن، کيفيت آب خروجي را در حد مورد نظر تضمين کند.

محجوب وجود رودخانه هاي شور در بالا دست کارون را از دلايل افت کيفيت آب دانست و گفت: مخزن سد گتوند تا حدودي از فعاليت اين رودخانه ها و چشمه ها مي کاهد اما در هر صورت براي تامين کيفيت مطلوب آب بايد راهکاري انديشيد.
 
 وي تصريح کرد: 75 درصد افت کيفيت آب ناشي از ورود آلاينده هاي مختلف است که به رودخانه کارون سرازير  مي شود./س
برچسب ها: انتقال ، آب ، منتفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.