بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

آیه ۱۰۱ سوره یوسف

رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

(یوسف گفت) پروردگارا، تویی به من مُلک و عزت بخشیدی و مرا نعبیر خوابها آموختی، تویی آن آفریدگار آسمانها و زمین و تویی دوست و یاور من در دنیا و آخرت. مرا مسلمان بمیران و به نیکوکاران عالم ملحق گردان.

*معین الدین هروی معروف به ملا مسکین در تفسیر «الر» که در اول سوره یوسف آمده گفته است الف اشاره به آغاز داستان است که می فرماید «إذ قالَ یوسُفُ لِأبیهِ...» (آیه 4) و «لام» اشاره به نقطه اوج در وسط داستان که فرموده است: «لَو لا أن رأی برهان ربّه» (آیه24) و «ر» اشاره به آخر داستان است در همین آیه حاضر است.

* در این آیه یوسف پروردگار خویش را اولاً سپاس می گوید به خاطر نعمت های گوناگون که به وی عطا کرده و ثانیاً او را به عنوان دوست و سرور و ولی خود در دنیا و آخرت معرفی می کند.



*این تعلیمی است به همه آدمیان که خدا را به دوستی برگزیند. ثالثاً دعا کرده است که خدایا مرا به حالت تسلیم و رضا از این جهان ببر و به نیکان و خوبان ملحق گردان و این دعاها نیز تعلیمی است دیگر از جمله مردمان را که تسلیم حق شوند و به صحبت نیکان بپیوندند:
گر از آن آدمیانی که بهشتت هوس است   عیش با آدمیی چند پریزاده کنی
(حافظ)

*تفسیر آن سه حرف به این سه آیه، کشف یک هم آهنگی است و آن را نباید تفسیر شمرد بلکه از جمله استحسانات و لطیفه جویی هاست.

*در چند آیه بعد یوسف برای آنکه برادران دلگیر و آزرده نشوند همه بدیها را بر گردن شیطان می اندازد و می گوید او بین ما جدایی افکند و این لطف خداست که ما را بعد از جدایی به دیدار یکدیگر رساند و خداوند در اجرای مشیت خویش بسیار دانا و تواناست.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار