مربیان تیم‌های فوتبال در ایران و به طور کلی در سراسر جهان شغل بسیار پراسترسی دارند که البته باید توجه خود را به کار بندند تا بتوانند راه موفقیت را از بیراهه تشخیص دهند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، مربیان فوتبال یکی از دشوارترین رشته‌های ورزشی را دارند که با تمام پیچیدگی‌هایش، زیبایی‌های خاص خود را هم دارد.

این مستطیل سبز که هزاران نفر را به ورزشگاه‌ها می‌کشاند مستحق این است که سرمربیانش آموزش‌های خاص و به روزی را کسب کنند و آن را به بازیکنان‌شان انتقال بدهند و بازیکنان هم آن را در زمین مسابقه پیاده کنند.

مربیگری در فوتبال علاوه بر مسائل فنی به عوامل روحی-روانی و مسائل روانشناسی نیز بستگی دارد که در این گزارش سعی داریم به طور مختصر به شرایط یک مربی موفق و آنچه لازم است تا مدنظر قرار دهد، بپردازیم.

*احاطه کامل بر مسائل فنی

اولین نکته‌ای که در مربیگری باید مدنظر قرار گرفته شود، آشنایی کامل با اصول فنی وتمرینات جدید و به روز می‌باشد.

امروزه دیگر روش‌های مربیگری سنتی سابق جوابگوی فضای جدید مستطیل سبز نخواهد بود.

یک مربی فوتبال می‌بایست در هر جلسه تمرینی هدف‌گذاری ویژه‌ای از کار خود داشته با شد.

تدوین برنامه خاص هر جلسه با توجه به بازی قبلی و با در نظر گرفتن بازی‌ آینده از جمله اقداماتی است که از وظایف یک سرمربی به شمار می‌رود.

علاوه بر برنامه تمرین کلی درهر جلسه لازم است تا یک سرمربی تمرینات خاص و انفرادی برای هر بازیکن با استفاده از قابلیت‌های وی و پستی که در آن مشغول به کار است در نظر گرفته شود.

سرمربی موفق خواهد بود که اشراف کامل بر مقوله فوتبال علمی و عملی داشته باشد و تاکتیک را از ضدتاکتیک تفاوت دهد.

علاوه بر ارائه تمرین یک سرمربی موفق باید بتواند در تمام لحظات تمرین برنامه ریزی لازم و تمرین‌های ابداعی ویژه داشته باشد.

تعیین نقاط ضعف بازیکنان‌ تیم و سعی در تدوین تمرینات مربوط به حل آن از جمله توانایی‌های یک مربی قدرتمند است. یک مربی باید به تمام قوانین بازی و داوری آشنایی داشته باشد.


قدرت رهبری بالا و احاطه بر مسائل روانشناسی

از جمله مهمترین مسائل غیرفنی لازم برای یک سرمربی قدرت رهبری بالاست. بسیاری از کارشناسان معتقدند که مهمتر از آن چه سرمربی به عنوان فنی به بازیکنان خود آموزش می‌دهد، مسائل روحی وروانی و احاطه احساسی بر بازیکنان است.

اینکه فوتبالی‌ها می‌گویند سرمربی باید شخصیت مناسبی داشته باشد و دارای آرامش و سلامت روحی-رونی باشد صحت دارد.

چرا که سرمربی که خودش استرس دارد همین بار منفی تنش‌زا را به تیمش منتقل می‌کند و در رشته ای که آرامش حرف اول را در آن می‌زند وجود آرامش از اساسی‌ترین نیازهاست.

علاوه بر این لازم است تا یک سرمربی اعتماد به نفس بسیار بالایی داشته باشد.

سرمربی که خودش و جایگاه تیمش را قبول نداشته باشد، این عدم اعتماد به نفس را هم به بازیکنانش انتقال می‌دهد.

آمار نشان می‌دهد که بازیکنان و سرمربیانی که خود و توانایی‌هایشان را قبول دارند، نتایج بهتری هم می‌گیرند.

مربی باید به جایگاهی رسیده باشد که بتواند بر روی دیگران تاثیر بگذارد.

در بسیاری از موارد مخصوصا تیم‌های لیگ برتری شاهد این قضیه هستیم که ستاره‌های تیم، از سرمربی خود حرف‌شنوی ندارند و این به ضرر تیم است.

یکی دیگر از مسائلی که سرمربیان باید به آن توجه زیادی داشته باشند قدرت کنترل هیجانات و عصبانیت است.

مربی که نتواند خشم خود را فرو بخورد باعث ایجاد حاشیه در تیمش خواهد شد. مثل بسیاری از سرمربیانی که طی همین مسئله تیم خود را وارد حاشیه و ناکامی می‌کنند.

مسئله مهم دیگر این است که سرمربی بتواند داشته‌های خود را به خوبی به بازیکنانش انتقال بدهد.

سرمربی موفق فردی است که بتواند بر تک تک اعضای تیم نفوذ داشته باشد و به اصل تفاوت‌های فردی در آن‌ها احترام بگذارد.

سرمربی موفق کسی است که قدرت نوآوری و خلاقیت داشته باشد.

به صورت کلی نوآوری در همه پست‌های فوتبال و در کل در همه رشته‌ها اهمیت زیادی دارد.

موفق‌ترین سرمربیان آن‌هایی بوده‌اند که توانسته‌اند همکاری و حس همدلی بازیکنان را برانگیزند.

مربی باید بتواند در بحران‌ها مدیریت داشته باشد و مسائل را جمع و جور کند و بتواند تجزیه و تحلیلی روی مسائل داشته باشد.

یکی دیگر از مهمترین قانون در مربیگری مواجهه با حاشیه‌ها است بسیاری از سرمربیان خودشان دامان حاشیه را گسترده‌تر می‌کنند بطور مثال درگیری‌های ژوزه و علی کریمی به خوبی نشان داد که ژوزه با مصاحبه‌هایش توانایی مقابله با حاشیه‌ها را ندارد.

صبر و حوصله زیاد از جمله خصوصیاتی است که لازمه مربی شدن است. خیلی وقت‌ها مربیان عجله زیادی دارند تا زود به نتیجه برسند و همین قضیه باعث می‌شود تا موفق نشوند. البته در فوتبال نتیجه‌گرای کنونی طبیعی است که سرمربیان به دنبال سرعت در نتیجه گیری هستند.

به هر حال سرمربی فوتبال باید مجموعه‌ای از خصوصیاتی را که ذکر شد داشته باشد.

خوب ببیند، عمیق بشناسد و عالی تصمیم بگیرد اگر به گفته‌های سرمربیان تیم‌ها در خصوص یک سرمربی خوب دقت کنیم آنها معتقدند که مربی اگر بیش از حد همه کارها را در نظر بگیرد خیلی از مسائل را نمی‌بیند.

مربیان باید تحلیل قدرتمندی داشته باشند به موقع حرف بزنند. این به موقع حرف زدن درست همان قضیه‌ای است که از حاشیه‌سازی جلوگیری می‌کند.

نکته مهم دیگر این است که در اکثر قریب به اتفاق، سرمربیان در گذشته بازیکنان خوبی بوده‌اند که اشراف خوبی بر مسائل فوتبال دارند.

یکی از مربیان سرشناس می‌گوید: باخت، شروع یک دوره جدید نیست بلکه پایان یک  دوره قدیمی است و زمانی که یک سرمربی می‌بازد باید آن را پایان یک دوره خوب و بردهای شیرین بداند.

بهرحال سرمربیان لیگ برتری باید بدانند که راه دشواری در پیش دارند و باید دقت خود را به کار ببندند تا بتوانند یک سرمربی موفق باشند./مح

برچسب ها: مربیان ، لیگ ، برتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار