فراگیرترین و موزون ترین صداها، صدای طبیعت،‌ "آوای پرندگان" است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، در تمامی عرصه های گوناگون فرهنگی از هنر، شعر، ادبیات، باورها، سنت ها، ضرب المثل ها تا گرایش های محلی،‌ فولکلور و صنایع دستی و نقاشی و نقش های برجسته سنگی مملو از آواز و پرواز پرنده است.
گنجشک هایی که بر سر شاخسار درختان نغمه انس می خوانند، صدای دور قمری و یاکریم، هیاهوی طلبکارانه زاغی، جیغ بلند قرقی و آوای وهم انگیز فاخته که نقش آنها بر قالی، کاسه گلی و سفالی، سینی و مجمع مسی و برنجی و عصای دست پدربزرگی است، همگی جایگاه ویژه ای در فرهنگ و طبیعت ما دارند.
جهانيان ایران را کشور گل و بلبل می دانند
هیچ کشوری در فرهنگ و افسانه و اسطوره هایش پرنده ای بلند پرواز و پرشکوه چون سیمرغ ندارد.
شاید هندوستان پر از طوطی باشد، ‌اما طوطیان شکرشکن شیرین گفتار"چهل طوطی" را هیچ فرهنگی ندارد.
حسین علی مهجوری کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: پرندگان به مثابه ثروت ملی و طبیعی هستند، به جز ارزش های علمی که پرندگان را به عنوان یکی از عوامل اصلی متعادل کننده در طبیعت به شمار می آورد، ارزش های آموزشی، تفریحی، اقتصادی و زیباییشان آنقدر زیاد است که اهمیت تحقیق در هر یک از آنها بر کسی پوشیده نیست.
وی با بیان اینکه پرندگان علاوه بر منافعی که برای انسان دارند دارای مضراتی نیز هستند، افزود: بعضی از پرندگان جزء آفات کشاورزی هستند.
پرندگان دریایی با تغذیه حیوانات و ماهی ها و فضولات کنار سواحل کمک بزرگی به پاکسازی سواحل می کنند.
تعدادی از پرندگانی که از زباله ها و یا حیوانات مرده تغذیه می کنند، مانند کلاغ ها و کرکس ها نقش مهمی در پاکسازی روستاها و اطراف مناطق شهری دارند که کمک بزرگی در جلوگیری از شیوع بیماری ها در انسان می کنند.
اما بعضی از پرندگان عاملی در انتقال بعضی از بیماری ها به انسان و دیگر حیوانات هستند.
وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از پرندگان که در اوایل 2 دهه پیش دیده می شدند، ‌اکنون دیگر دیده نمی شوند و یا به ندرت مشاهده می شود این ضایعه به ویژه در نواحی ساحلی دریای خزر چشمگیرتر و تکان دهنده تر است.
 مهجوری خاطر نشان کرد: در حالی که می توان بیشتر خاک ایران را جزو مناطق خشک به شمار آورد ، فقط حدود 45 گونه از مجموع پرندگان ایران مختص به چنین اقلیمی هستند و بقیه آنها به دلیل تنوع زیست گاهی مناسب همگی در دیگرمناطق کشور زیست می کنند./ل
گزارش از هراتيان
برچسب ها: طبیعت ، صدا ، پرندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار