روز عید غدیر خم به صورت مستحبی اعمالی دارد که در صورت توانایی می توانید آن ها را انجام دهید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ به سوی بهشت در جدیدترین پست خود در مورد اعمال مربوط به روز عید غدیر آورده است:

1- روزه  امام صادق(ع) مى‏فرمود: إنى احب لکم أن تصوموه... ؛ من دوست دارم شما این روز را روزه بگیرید. آن بزرگوار همچنین مى‏فرمود: صیام یوم غدیر خم یعدل عندالله فى کل عام مائة حجة و مائة عمرة مبرورات متقبلات. (6) ؛ روزه روز غدیر خم نزد خداوند، در هر سال،  برابر با صد حج و صد عمره مقبول است. در روایتی از امام صادق (ع) روزه در چنین روزی برابر روزه 60 ماه شمرده شده و در روایتی روزه روز غدیر خم کفّاره 60 سال است.

2-    غسل کردن

3-     احسان و نیکی به برادران مؤمن.  در روایتی ازامام رضا(ع)آمده است که فرمودند: کسی که در این روز، به خانواده و برادران مؤمن خود، توسعه در رزق و بخشش‌ها و انفاق‌ها دهد؛ خداوند روزی او را زیاد می‌گرداند.

4-   زیارت امیر مؤمنان علی (ع)  در روایتی از ابن ابی‌نصر (یکی از یاران برجسته امام رضا (ع)) نقل شده است که حضرت به وی فرمود:"هرجا که هستی سعی کن در روز عید غدیر، خود را به کنار قبر مطهّر امیرمؤمنان (ع)برسانی، چراکه در این روز خداوند گناهان بسیاری از مردان و زنان مسلمان را می‌بخشد و دو برابر کسانی که خداوند آن‌ها را در ماه رمضان و شب قدر و شب عید فطر از دوزخ آزاد می‌کند، در چنین روزی از آتش جهنّم رهایی می‌دهد".  معروف‌ترین زیارات، زیارت معروف«امین‌الله» و زیارت مخصوصه امیرمؤمنان در روز عیدغدیر است.      

5 - تبریک گفتن به یکدیگر  امام رضا (ع) فرمودند:در چنین روزی که روز عید و تبریک گفتن به یکدیگر است، مناسب است مؤمنان وقتی به یکدیگرمی‌رسند این جملات رابگویند:«اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالاَْئِمَّةِ»  ستایش خاص خدایی است که قرارداد مارا از تمسک‌جویان به ولایت امیرمؤمنان و سایرامامان علیهم السلام.    

6-    خواندن دعای ندبه    

7 -    نماز شکر  مرحوم «سید بن طاووس» به سند صحیح از امام صادق (ع) نقل می‌کند که در روز غدیر، دو رکعت نماز بخوان، پس از نماز به سجده برو و صد مرتبه خدا را شکر کن (مثلاً بگو: شکراً لِلّه) ودعا بخوان(مراجعه به مفاتیح) و پس از پایان دعا، بار دیگر به سجده برو و صد مرتبه الحمد لله و صد مرتبه شکراً للهِ بگو.بهتر است که این نماز نزدیک ظهر انجام شود).   

  8 -    خواندن عقد اخوت وبرادری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.