مخاطبان سينماي مستقل ضمن به چالش كشاندن سينما به بحث در خصوص ديدگاه هاي سازندگان مي پردازند.

حجت الله سيفي، كارگردان سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص سينماي مستقل، گفت: سينماي مستقل يا آوانگارد براي اولين بار در دهه 60 با آثار فاخري همچون "سگ انويسي" شروع شد كه افراد مروج آن در فرانسه و ايتاليا بودند.
وي افزود: اين فيلم ها با گذر زمان ضمن ورود به ايران زمينه ساز فعاليت برخي افراد با عنوان سينماي آزاد و فيلم هاي حرفه‌اي و تصوير گري ديدگاه هاي خاص آنها شد.
وي تصريح كرد: اين افراد با پيگيري برخي موضوعات خاص خواهان راه يابي به جشنواره هاي بزرگ هستند كه به اين ترتيب بايد در فيلم هاي آنها در جستجوي نوعي تفاوت با فيلم هاي ژانرهاي ديگر بود.
وي خاطرنشان كرد: فيلم هاي سينماي مستقل با نوع نگاه فيلم ساز، موضوعات خاص و انگيزه هاي نوين آنها شناخته مي‌شوند كه ممكن است فارغ از ابزارهاي رايج فيلم سازي با كوچكترين حركت موضوعي را به تصوير بكشند.
سيفي با اشاره به عدم برقراري ارتباط مؤثر اين آثار با مخاطبان، عنوان كرد: اين فيلم ها ضمن قابليت نمايش در كلوپ ها فقط براي قشر جوان، يا دانشجو ساخته مي شود.
وي تصريح كرد: مخاطبان سينماي مستقل ضمن به چالش كشاندن سينما به بحث در خصوص ديدگاه سازندگان مي پردازند، پس نبايد انتظار جذب عموم افراد به اين فيلم ها را داشت.
وي بيان كرد: البته گاهي با پخش اين فيلم ها در تلويزيون افرادي جذب مي شوند اما به طور كلي اين آثار بينندگان خاص و ثايت خود را دارد.
سيفي در خصوص نوع كيفيت حضور بازيگران در اين آثار اذعان داشت: مطابق با تعريف جهاني سينماي مستقل مبني به عدم استفاده از ستاره نبايد بازيگر حرفه اي در اين آثار استفاده شود و در اصل سينماگر بايد با حركات دوربين و نگاه ويژه خود مفاهيم مورد نظرش را به مخاطبان القا كند.
وي تصريح كرد: اما متأسفانه در سينماي ايران با توصيه برخي افراد عده‌اي به استفاده از اين بازيگران مي پردازند در حالي كه وجود پيش زمينه اين بازيگران در ذهن مخاطب مانع از استقلال فكري آن اثر مي شود.
اين كارگردان در خصوص جشنواره فيلم هاي مستقل؛ بيان كرد: عده اي از فيلم سازان جوان براي راه يابي به فستيوال هاي خارجي به فيلم سازي مطابق و همسو با نگاه و خواسته هاي بانيان اين جشنواره ها مي پردازند.
وي در اين خصوص عنوان كرد: در حالي كه اين فيلم ها بايد بانگاه خاص اين سينماگران و براي دانشجوها و علاقه مندان به اين آثار ساخته شود.
وي تصريح كرد: فيلم هاي اين افراد به غلط مبين نوع نگاه جامعه و هنرمندان ما به مسائل است.
سيفي در خصوص رويكرد تبليغاتي اين آثار، خاطرنشان كرد: براي اين كار ضمن ايجاد فضاي مناسب براي آشنايي مخاطبان با اين آثار مثل محافل دانشجويي و سايت ها بايد به استفاده از امكانات مناسب براي جذب تماشاگران پرداخت./ص
برچسب ها: سیفی ، سینما ، تلویزیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار