این روزها محافل سياسي و رسانه ای ترکیه، اختلافات آشكار ميان قوي ترين سياستمداران تركيه، یعنی رجب طيب اردوغان نخست وزير و عبدالله گل رئيس جمهوري اين كشور را با دقت دنبال مي كنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه الحيات امروز در تحلیلی پیرامون چالش میان رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه نوشت: برای جلوگیری از آشکار شدن اختلافات، هر دو نفر همواره مقيد به ابراز تفاهم سياسي محكمي در برابر مردم و رسانه ها بودند، اما اين اختلافات انتقادهاي صريحي را به دنبال داشته است .

اين روزنامه افزود: اما عبدالله گل پيام هشدار دهنده اردوغان (یار و همراه خود) را كه بيانگر تضاد ديدگاه هاي دو طرف در برخورد با تظاهركنندگان سكولار و پيروان آتاتورك است ، تكذيب مي كند. اين در حالي است كه عليرغم مخالفت دولت ، برخي مردم سه شنبه گذشته مراسم روز تاسيس جمهوري را برگزار كردند.

عليرغم صدور بخشنامه رسمي وزارت كشور مبني بر ممانعت از برگزاري مراسم اعلام روز جمهوري ، گروهي در اين مساله مداخله كرده و پس از درگيري هاي محدود با تظاهركنندگاني كه راهپيمايي خود را به سوي ضريح اتاتورك كامل كردند ، به پليس و نهادهاي امنيتي دستور عقب نشيني دادند كه اين مساله خود كشمكش هايي را به دنبال داشت.

الحیات همچنین به نقل از "احمد سيفار" مشاورعبدالله گل نوشت: گل از فرماندار آنكارا خواسته بود تا در مقابل اعتراضات مدارا به خرج داده و از بحراني شدن وضعيت جلوگيري كند. اما اردوغان ترجيح داد اين گونه وانمود كند كه گل چنين دستوراتي صادر نكرده و گفت: اختيارات رئيس جمهور و نخست وزير مشخص است و معتقدم رئيس جمهوري در اين مساله مداخله نمي كند، زيرا كشور با دو رهبر اداره نمي شود و اگر كسي بخواهد رژيم تركيه را به رياست جمهوري تبديل كند من اولين فردي هستم كه از آن حمايت مي كنم دراين صورت رئيس جمهوري مي تواند مداخله كند اما پيش از آن مسئوليت همه مقامات واضح و مشخص است.

الحيات افزود: اردوغان طي تماس تلفني با فرماندار آنكارا وي را به خاطر برخورد نامناسب با تظاهركنندگان و ايجاد ناامني در خيابانها سرزنش كرده بود.

گفتني است اين اظهارات ، پيام هشداردهنده اي از سوي اردوغان به گل بود که هرچند تلويحي بيان شد، اما در نوع خود مهم است و مي تواند به عنوان يك سابقه به شمار بيايد، زيرا چند ماهي به انتخابات مانده و گل و اردوغان هر يك غيرمستقيم براي نامزدي در آن تمايل نشان داده اند.

 در بخش دیگری از تحلیل الحیات آمده است: اما عبدالله گل بدون اين كه برقراري تماس با فرماندار آنكارا را تكذيب كند، اين مساله را "درگيري بر سر اختيارات يا مداخله در مسائل دولت" نمي داند، زيرا معقتد است وظيفه رئيس جمهوري فراهم آوردن شرايط مناسب براي برگزاري مراسم سالگرد اعلام جمهوري تركيه، در محيطي امن است.   

الحيات به نقل از وي گفت: كمترين درخواست اين است كه من به عنوان رييس جمهور از مقامات تقاضا كنم روز جمهوري در سراسر كشور به شيوه‌اي شايسته برگزار شود.

لازم به ذکر است اين دو مقام تركيه عليرغم تاكيد مسئولان مبني برداشتن رابطه مبتني بر احترام متبادل و عميق، در گذشته نيز در خصوص مسائلي از جمله آزادي بيان با يكديگراختلاف داشتند. اما اختلافات علني آنها در حال تشديد است و گل ماه پيش هم از اردوغان به دليل زنداني كردن برخي نمايندگان به اتهام به اتهام شركت در كودتا عليه دولت اردوغان انتقاد كرده بود.

 گل در افتتاحيه نشست هاي پارلمان گفته بود: نمايندگان بايد در حالت هاي مشابه بتوانند وظيفه خود را انجام دهند تا حكم نهايي در حقشان صادر شود. اما اردوغان همان زمان اظهار داشت: نمي خواهم با رئيس جمهوري وارد بحث شوم و مشخص است كه ما ديدگاه مشتركي نداريم .

"احمد هاكان " يكي از مفسران اسلام گرا نيز درباره كشمكش هاي  اخير دو طرف می گوید: اردوغان قويتر و صريحتر پيام خود را رسانده،  درحالي كه رئيس جمهوري تلاش دارد تا فضا را تلطيف كند. اردوغان تجربه بيشتري در اختلافات دارد و گل با وجود محبوبيت خود، نمي تواند با روياي نخست وزير در ورود به كاخ رياست جمهوري يا هر یک از ديدگاه های وي مقابله كند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار