معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به ضرورت شفافیت بیشتر در تولید آمارهای اشتغال و بیکاری در برش های استانی و بخشی باید شاخص های کلیدی بازار کار و مولفه های تاثیرگذار در آن نشان داده شود.

فروزان مهر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: آمارهای اشتغال و بیکاری باید شاخص های کلیدی بازار کار و مولفه های تاثیر گذار در آن، در طرف عرضه و تقاضای نیروی کار خود را نشان دهد.

وی افزود: اگر اطلاعات دقیقی از رشد واقعی جمعیت بیکار، نرخ مشارکت و میزان متوسط دستمزدها نداشته باشیم قادر نخواهیم بود مکانیزم های طرف تقاضا را که شامل استفاده از ظرفیت های تولیدی و سرمایه گذاری های قبلی و توسعه ظرفیت های جدید و تکنولوژی های جدید است را متناسب با آن لحاظ کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همواره مرکز آمار ایران به عنوان مرجع اعلام رسمی آمار در خصوص بازار کار و اشتغال است تصریح کرد: در حوزه بازار کار و اشتغال تا قبل از سال 76 هیچ گونه طرح آماری بر مبنای نمونه گیری در مورد نیروی کار وجود نداشت و تنها سازمان مدیریت و برنامه ریزی با استفاده از نتایج سرشماری نفوس بازار کار و اشتغال برآوردهایی را از طریق مدل سازی به عمل می آورد.

فروزان مهر تاکید کرد: از سال 76 به بعد طرح نمونه گیری فصلی نیروی کار به اجرا گذاشته شد که با توجه به روش های علمی در تولید آمار بسیار موفق بود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: مرکز آمار ایران به عنوان مرجع اعلام رسمی آمار همواره در این حوزه تلاش های جدی را معمول می دارد.

گفتنی است، در این خصوص نباید این موضوع را فراموش کرد که طرح های نمونه گیری به دلایل پوشش ندادن زمانی مناسب تعاریف متفاوت در زمان های مختلف و همچنین چگونگی جمع آوری و پردازش اطلاعات مشکلاتی را دارد.

همچنین در برخی مواقع امکان برداشت تصویر شفاف و نتیجه گیری و تجزیه و تحلیل وجود ندارد./ز

برچسب ها: مکانیزم ، اشتغال ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.