دبیر چهارمین همایش ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قمیتی و نخستین جشنواره ملی فیروزه گفت: در این همایش خواسته‌هایی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که یکی از آنها ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی در مشهد جهت جلوگیری از اتلاف وقت و تسهیل امور گمرکی است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمدجواد پیش‌بین در افتتاحیه چهارمین همایش ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قمیتی و نخستین جشنواره ملی فیروزه اظهار کرد: با تصویب کانون هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ‌های قیمتی جان تازه‌ای به این حوزه در خراسان رضوی داده شد.

وی افزود: گردش نقدینگی سنگ‌های قیمتی در جهان حدود 700 میلیارد دلار است که سهم ایران از این رقم بسیار محدود می‌باشد؛ در دهه‌های اخیر کشور همسایه ترکیه و دیگر کشورهایی چون تایلند رشد قابل توجهی در حوزه گردش نقدینگی سنگ قیمتی داشته‌اند.

پیش‌بین با بیان اینکه خاستگاه علم گوهرشناسی در طوس است یادآور شد: برخی روایات و مستندات مبین این امر می‌باشد که طوس خاستگاه علم گوهرشناسی است.

وی تصریح کرد: اشتغال در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی در کشور مزایایی دارد که از مهم‌ترین‌ آنها ارزش افزوده بالا و سرمایه ناچیزبرای اشتغال در این حوزه است.

دبیر این همایش در ادامه افزود: اشتغال در این حوزه نیاز به انرژی و زیرساخت‌هایی چون برق و گاز بسیار کم دارد، همچنین حمل و نقل سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آسان است.

پیش‌بین با قیاس بین سنگ قیمتی و جواهرات گفت: یک زمرد 12 گرمی ارزشی برابر یک میلیون دلار داشته و این در حالی است که طلای 12 گرمی، 500 دلار ارزش دارد و این قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: مشهد از حیث قدیمی‌ترین شهر در مسیر جاده ابریشم و کلانشهری با عنوان پایتخت معنوی کشور ظرفیت عظیمی برای قطب علمی سنگ قیمتی کشور دارد.

دبیر این همایش با اشاره به وجود 85 درصد از واحدهای سنگ‌تراشی کشور در مشهد و نگاه جدی به آموزش قشر شاغل در حوزه سنگ قیمتی و جواهرات، گفت: مطالباتی از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری داریم.

پیش‌بین از بخش ارائه مقالات و سخنرانی‌های همایش یاد کرد و گفت: 75 عنوان مقاله اعلام شده که از این تعداد 63 مقاله به طور موضوعی پذیرفته شده است.

وی اظهار کرد: مقالات انتخابی که در همایش به سخنرانی می‌پردازند در مجموع 13 مقاله می‌باشد. همچنین مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش 17 عنوان مقاله از مشهد، 12 عنوان از تهران و تعدادی از دیگر شهرها بوده است./س

برچسب ها: دبیر ، همایش ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.