معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کاهش بارندگی ها دراستان، موجبات تاخیر20 روزه در کشت پاییزه را فراهم ساخته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، ایرانی فام با اشاره به اینکه در مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 68 درصدی باران بودیم افزود: در مهرماه سالجاری میانگین 3/6 میلی متر باران در استان داشته ایم در حالیکه این میزان در سال گذشته 9/19 میلیمتر بود.

وی با اشاره به کاهش بارندگی درمناطق زلزله زده در مقایسه با سایر مناطق در مهرماه افزود: در شهرستانهای کلیبر، هریس، ورزقان واهر شاهد کاهش بارندگی بوده ایم چنانچه درشهرستان هریس میزان بارش در مقایسه با سال قبل کاهش 43 درصدی داشته است.

ایرانی فام با بیان اینکه با هر روز تاخیر در کشت پاییزه، شاهد کاهش یک درصدی محصول خواهیم بود ادامه داد: مدیران جهادکشاورزی شهرستانها باید درکنار تعجیل زارعین جهت کشت پاییزه، بیمه محصولات کشت پاییزه را نیز در نظر داشته باشند زیرا افزایش سطح بیمه، از آیتمهای ارزشیابی مدیران شهرستانها تلقی می شود.

وی با بیان اینکه بيش از480 هزار هكتار از اراضي زراعی آذربایجان شرقی امسال به زير كشت پاييزه خواهد رفت گفت: از اين ميزان اراضي زير كشت، 333 هزار هكتار زير كشت گندم ديم و 97 هزار هكتار به كشت گندم آبي اختصاص مي‌يابد.

ایرانی فام بابیان اینکه در مجموع 48 هزار هکتار برای جوديم و26 هزار هکتار نیزبرای جوآبي در نظر گرفته شده است افزود: 2600 هکتار از اراضی زراعی استان نیز، برای کشت پاییزه کلزا پیش بینی شده است که تاکنون بیش از 1545 هکتار از این میزان زیر کشت کلزا رفته است که پیش بینی می شود 4800 تن، محصول دانه های روغنی برداشت شود.

وی با بیان اینکه تا 9 آبان ماه بیش از 68 درصد اراضی گندم دیم و 58 درصد اراضی گندم آبی استان زیر کشت پاییزه قرار گرفته است افزود: از میزان پیش بینی شده برای کشت پاییزه تا این تاریخ 57 هزار هکتار گندم آبی، 240 هزار هکتار گندم دیم ، 12 هزار هکتار جو آبی و 21 هزار هکتار جو دیم زیر کشت قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان ، پیش بینی تولید محصولات کشت پاییزه با احتساب گندم آبی و دیم ، جو آبی و دیم و همچنین کلزا را، بیش از یک میلیون و یک هزارو780 تن اعلام نمود و افزود: از این میزان411 هزار و280 تن برای گندم آبی و432 هزارو900 تن برای گندم دیم پیش بینی شده است که در صورت تحقق کل برنامه ونرمال بودن بارندگی ها و عدم وجود حوادث غیرمترقبه محقق خواهند شد../س

برچسب ها: اجرای ، کشت ، پاییزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.