با منع صادرات برخي از اقلام ؛شرکت هاي صادراتي دچار نگراني شدند و اگر اين روند ادامه يابد ضرر هنگفتي خواهند ديد.

همايون دارابي کارگزار بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان مطلب فوق افزود: تصميم ناگهاني وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شد شرکت هاي صادراتي صدمه ببينند و اين موضوع باعث افت شاخص بورس شد.

وي ادامه داد: سوددهي شرکت هاي صادراتي از محل ارزآوري در بازار افزايش مي يابد و نياز ارزي شان را با صادرات تامين مي کنند و اگر صادراتي صورت نگيرد دچار ضرر مي شوند.

وي تصريح کرد: شرکت هاي صادراتي بازارهاي صادراتي خود را از دست مي دهند و در اختيار رقباي خود و کشورهاي عربي، روسيه و ترکيه مي گذارند.

دارابي ادامه داد: با توجه به تحريم هاي نفتي و بانک مرکزي صادرات غيرنفتي بهترين راه براي ارزآوري است و اين اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد ضرر و زيان بسياري از صادرکنندگان مي شود.

وي اضافه کرد: بسياري از بازارهاي هدف ديگر هيچ اطميناني به ايران براي صادرات محصول به کشورشان نمي کنند.

کارگزار بازار سرمايه تصريح کرد: بسياري از محصولات صادراتي در گمرک باقي مانده که برخي از آن اقلام فاسدشدني هستند و خسارت وارده هيچگونه جبران نخواهد شد.

وي افزود: محصولاتي چون فولاد اگر صادر نشود ارز مورد نياز مواد اوليه شان تامين نخواهد شد.

دارابي افزود: شرکت هاي پتروشيمي جهان درصدد خارج کردن ايران از بازارهاي جهاني است و منع صادرات در صنعت پتروشيمي باعث شده تا خودمان از دور رقابت خارج شويم و فضا را براي ساير رقبا باز کنيم.

وي در پايان خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت دليلي براي منع واردات اعلام نکرده است و اگر اين روند ادامه يابد شوک شديدي به اقتصاد کشور وارد مي شود./ک
برچسب ها: صادرات ، صنعت ، معدن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار