سلمان فارسی ، پیام آور اسلام سلمان فارسی که پیش از مسلمان شدن روزبه نام داشت ، از صحابه ایرانی مشهور پیامبر اسلام (ص) بود که او را از اهل بیت (ع) و سلمان محمدی می خواندند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس او با این که پسر یکی از زمین داران ایران بود ، زرتشتی باقی نماند و سال‌ها در پی حقیقت و دین راستین به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد .
سلمان پس از آن که دریافت قرار است به علت رو نیاوردن به آیین نیاکانش اعدامش کنند ، از ایران گریخت و رهسپار سرزمین های ناشناخته شد .
سرانجام سلمان در همان آغاز هجرت گمشده اش را یافت و در حالی که برده یک یهودی بود در محضر رسول خدا (ص) مسلمان شد .
حجت الاسلام حدائق ، کارشناس مذهبی می گوید : پیامبر گرامی اسلام (ص) ، سلمان را به مبلغ 40 نهال خرما و 40 وقیه ( هر وقیه معادل 40 درهم ) از مردی یهودی خرید و آزادش ساخت و نام سلمان را بر او نهاد .
حجت الاسلام محمدی نژاد ، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس می گوید : این تغییر نام بیانگر آن است که برخی از نام های عصر جاهلیت ، شایسته یک مسلمان نیست و واژه سلمان از سلامتی و تسلیم گرفته شده و انتخاب این نام از سوی پیامبر (ص) نشانه پاکی و سلامت روح سلمان است .
سلمان پس از پذیرفتن اسلام چنان در راه ایمان و معرفت اسلامی پیش رفت که نزد رسول خدا (ص) جایگاهی والا یافت و مورد ستایش معصومان (ع) قرار گرفت .
در ماجرای جنگ خندق که در سال پنجم هجری رخ داد و به پیشنهاد سلمان پیرامون شهر خندق کندند ، هر گروهی می خواست سلمان با آن ها باشد ، مهاجران می گفتند سلمان از ما است و انصار می گفتند او از ماست .

پیامبر (ص) فرمودند : سلمان از اهل بیت ماست .
عارف معروف محی الدین عربی با اینکه از علمای اهل تسنن است در شرح این سخن پیامبر اکرم (ص) می گوید : پیوند سلمان به اهل بیت علیهم السلام در این عبارت بیانگر گواهی رسول خدا (ص) به مقام عالی ، طهارت و سلامت نفس اوست زیرا منظور از اینکه سلمان از اهل بیت علیهم السلام است ، پیوند نسبی نیست بلکه این پیوند براساس صفات عالی انسانی است .
جابر نقل می کند که رسول خدا (ص) فرمودند: همانا اشتیاق بهشت به سلمان بیش از اشتیاق سلمان به بهشت است و بهشت به دیدار سلمان عاشق تر از دیدار سلمان به بهشت است .
پیامبر اکرم (ص) همچنین فرمودند : هر که می خواهد به مردی بنگرد که خداوند قلبش را به ایمان درخشان کرده است ، به سلمان بنگرد .

نبی مکرم اسلام (ص) در بیانی دیگر فرمودند : سلمان از من است ، کسی که به او ستم کند به من ستم کرده و کسی که او را بیازارد مرا آزرده است .
امام صادق (ع) هم فرمودند : سلمان از نظر عرفان به مقامی رسیده بود که حاصل اسم اعظم الهی بود ، اگر کسی چنین لیاقتی داشته باشد دعایش به اجابت می رسد و کرامات عظیمی از او سر می زند .
وسعت و عمق آگاهی های سلمان به حدی بود که برای هرکس قابل هضم نیست .
پیامبر اسلام (ص) فرمودند : اگر دین در ثریا بود سلمان به آن دسترسی پیدا می کرد .
امام صادق (ع) نیز فرمودند : رسول خدا (ص) و علی (ع) اسراری را که دیگران قدرت تحمل آن را نداشتند به سلمان می گفتند و او را لایق نگهداری علم مخزون و اسرار می دانستند از این رو یکی از القاب سلمان محدث است .
سلمان دارای علم بلایا و منایا ( حوادث آینده ) بود و همچنین از متولمان ( قیافه شناسان ) و محدثان به شمار می رفت .
جایگاه علمی سلمان چنان بود که امام صادق (ع) درباره اش فرمودند : در اسلام مردی که فقیه تر از همه مردم باشد ‌همچون سلمان آفریده نشده است .
رسول اکرم (ص) فرمودند : سلمان دریای علم است که نمی توان به عمـق آن رسید .
البته دانش سلمان به معارف فکری محدود نمی شد و آگاهی های فنی او نیز در حد بالایی بود ، در جنگ خندق طرح کندن خندق را سلمان خدمت پیامبر (ص) پیشنهاد کرد و عملی شد .
همچنین در جنگ طائف طرح ساختن منجنیق برای درهم کوبیدن قلعه های مشرکان از ابتکاراتی است که به سلمان نسبت داده شده است ، بنابراین سلمان حق دارد از مقام علمی اش چنین تعبیر کند : ای مردم اگر من شما را از آنچه می دانستم مطلع می کردم ، می گفتید سلمان دیوانه است یا به کسی که سلمان را بکشد درود می فرستاید .
آنچه در زندگی سلمان بسیار چشمگیر و جالب است ، دفاع از حریم ولایت حضرت علی (ع) است ، او همواره از هر فرصتی برای گفتن حق بهره می برد و مسلمانان را به امامت حضرت علی (ع) فرا می خواند .
آن بزرگوار پیوسته این سخن رسول خدا (ص) را برای مردم تکرار می کرد که همانا علی (ع) دری است که خداوند گشوده است ، هر کس در آن وارد شود مومن است و هر کس که از آن خارج شود کافر است ، بهترین فرد این امت علـی (ع) است .
بعد از رحلت جانسوز رسول خدا (ص) ، غصب خلافت و مظلومیت حضرت علی (ع) ،سلمان در خطبه ای بسیار فصیح که می توان آن را کوبنده و افشاگرانه خواند ، چنین گفت : اگر ولایت اهل بیت علیهم السلام را نداشته باشید ، مسلمان حقیقی نیستید و دین شما سودی ندارد .
ابن عباس سلمان را در خواب دید و از او پرسید در بهشت پس از ایمان به خدا و رسول (ص) چه چیز برتر است ؟ سلمان پاسخ داد : پس از ایمان به خدا و پیامبر (ص)هیچ چیز با ارزش تر و برتر از دوستی و ولایت علی بن ابی طالب (ع) و پیروی از او نیست .
یکی از کارهای بسیار مهم سلمان که بخش اعظم زندگی او را فرا گرفته بود تلاش پیگیر او در معرفی اسلام ناب و تشیع راستین بعد از رحلت رسول خدا (ص) است .
او در این زمینه در مدینه جهاد کرد و از هر فرصتی بهره برد ، وقتی به مدائن آمد همین عقیده را دنبال کرد و نقش بسیاری در تشیع ایرانیان داشت .
حجت الاسلام تجرد ، کارشناس مذهبی می گوید : از نخستین عوامل گرایش ایرانیان به تشیع ، وجود سلمان در مدائن و رفت و آمد او به کوفه بود .
سلمان پیام آور اسلام ناب ، منادی تشیع و نوید بخش مذهب اهل بیت علیهم السلام بود و بیشتر ایرانیان این ندا و نوید را شنیدند و پذیرفتند .
سلمان سرانجام پس از عمری طولانی و با برکت در اواخر خلافت عثمان در سال 35 هجری قمری وفات یافت .
حضرت علی (ع)پیکرش را غسل داد ، ‌کفن کرد و بر آن نماز گزارد .
همراه آن حضرت جعفر بن ابی طالب نیز بر پیکر سلمان نماز گزاردند .
مرقد شریف حضرت سلمان در مدائن در پنج فرسخی بغداد نزدیک طاق کسری قرار دارد .
برای معرفی شخصیت سلمان فارسی شهر کازرون از دیروز شاهد برگزاری همایش بین‌المللی حضرت سلمان فارسی است .
برگزاری این همایش بین‌المللی در شهر کازرون بنا به مصوبه سفر دوم هیئت دولت به استان فارس صورت می‌گیرد و به همین مناسبت تندیس این شخصیت بزرگ جهان اسلام در این شهر نصب می ‌شود.
رونمایی از تمبر یادبود این همایش بزرگ ، اجرای موسیقی اصیل ایرانی ، اعلام خواهرخواندگی کازرون و مدائن ، برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی سلمان فارسی و برگزاری شب‌ شعرهای متعدد درباره حضرت سلمان از جمله برنامه‌هایی است که در این همایش 2 روزه اجرا می شود .
پژوهشگران و محققانی از کشورهای سوریه، لبنان، عراق، ترکیه، کویت، مصر و اردن در همایش حضرت سلمان فارسی شرکت کرده اند./س

برچسب ها: سلمان ، فارسی ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.