معترضان آلماني، سياستهاي جنگ طلبانه ترکيه را درباره سوريه محکوم کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه روز گذشته با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ديدار و گفتگو کرد.

عضويت احتمالي ترکيه در اتحاديه اروپا و اوضاع سوريه در کانون مسائل مطرح در مذاکرات مرکل و اردوغان بود. آلمان تاکيد دارد که ترکيه بايد نقش بسيار زيادي در مسائل سوريه و حل و فصل اين مسئله ايفا کند. مسئله فلسطين يکي ديگر از مسائل مطرح در کنفرانس خبري ديروز اردوغان و مرکل بود. به نظر ترکيه، اسرائيل بايد شهرک سازيهايش را متوقف کند و از ترکيه به علت کشتن چند شهروند ترک در ماجراي حمله به کاروان حامل کمکهاي انسان دوستانه به غزه عذرخواهي کند و غرامت بپردازد. درحالي اردوغان با مرکل ملاقات مي کرد که در مقابل ساختمان محل برگزاري اين ملاقات، هزاران نفر در اعتراض به سياستهاي اردوغان تظاهرات کردند. شرکت کنندگان در اين تظاهرات، اردوغان را به نقض حقوق بشر متهم مي کردند و اينکه وي اقليتهاي ديني را وادار مي کند نگرشهاي خودشان را تغيير بدهند.
علي دوگان از شرکت کنندگان در اين تظاهرات برلين گفت: اقليتهاي قومي و ديني از قبيل مسيحيان و علوي ها و کردها و ارمني ها در ترکيه از احترام برخوردار نيستند و حقوق آنها رعايت نمي شود . اين رويکرد اشتباه است.
بيش از چهل سازمان فعال در آلمان درخواست شرکت در تظاهرات ديروز آلمان را مطرح کرده بودند. شرکت کنندگان در اين تظاهرات دولت اردوغان را متهم مي کردند که در تلاش است براي آغاز جنگ با سوريه وارد عمل شود. چندين نفر از اعضاي احزاب مخالف دولت آلمان که در پارلمان اين کشور حضور دارند روز گذشته به جمع معترضان در تظاهرات برلين محلق شدند.  
سوويم داگديلان از اعضاي چپگراي پارلمان آلمان در تظاهرات برلين  گفت: در حال حاضر ، رجب طيب اردوغان به شبه نظاميان القاعده که در سوريه حضور دارند و همچنين اعضاي گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه، سلاح مي دهد. اين گروهها در سوريه جنگ به راه انداخته اند. اين سخن به معناي آن است که ترکيه از مدتها قبل يکي از بازيگران جنگ در سوريه است. اين رويه ترکيه برخلاف قوانين بين المللي است. حمايت ترکيه از تغيير رژيم در سوريه، نقض قوانين بين المللي است.
شرکت کنندگان در تظاهرات برلين به شدت از عملکرد اردوغان در زمينه حقوق بشر انتقاد کردند. اين افراد به شدت با سفر اردوغان به آلمان مخالف بودند. آنها سياستهاي جنگ طلبانه اردوغان را درباره سوريه محکوم کردند.  
يک معترض ديگر آلماني در اين تظاهرات گفت.. ما در حمايت از افرادي تظاهرات مي کنيم که در زندانهاي ترکيه به اعتصاب غذا مبادرت کرده اند. ما با خودمان عهدکرده بوديم که اگر اردوغان به آلمان بيايد در اعتراض به حضور وي در آلمان تظاهرات کنيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار