نتايج تحقيقي که بانک مرکزي اسپانيا انجام داده است نشان مي دهد حجم سرمايه هايي که از اين کشور در فاصله ماههاي ژانويه و اوت امسال خارج شده است به 247 ميليارد يورو مي رسد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ اين ميزان فرار سرمايه در مقايسه با همين مدت زمان در سال دو هزار و يازده ،ششصد برابر افزايش را نشان مي داد.

 فرار ششصد برابري سرمايه ها از اسپانيا نشان مي دهد که وضع اقتصاد اين کشور تا چه  اندازه وخيم شده است که سرمايه گذاران اسپانيايي نيز ترجيح مي دهند پول هاي خود را در خارج از کشورشان و در طرح هاي عمراني و مالي کشورهاي خارجي سرمايه گذاري کنند.

بر اساس اين گزارش، سرمايه هايي که در مدت زماني  ژانويه تا ماه اوت امسال از اسپانيا خارج شده است به اشکال مختلفي از جمله دارايي هاي وامي ،سپرده گذاري و همچنين سبدهاي سهام  و اوراق قرضه بوده است .

بانک مرکزي اسپانيا در اين گزارش تصريح کرده است در فاصله اين هشت ماه (ژانويه تا اوت) حدود دويست و چهل و هفت ميليارد يورو از چرخه اقتصادي و مالي اسپانيا خارج شده  و اين در حالي است رقم اين شاخص در همين مدت زمان در سال گذشته  تنها سيصد و نود و هشت ميليون يورو بود که مقايسه اين دو رقم افزايشي ششصد و بيست برابري را نشان مي دهد.

همزمان که شک و ترديد ها درباره توان مالي اسپانيا در بازار مالي افزايش مي يابد و معلوم نيست که آيا اسپانيا نيز مانند سه کشور ديگر منطقه يورو براي جلوگيري از ورشکستگي مجبور خواهد شد تا از اروپا و صندوق بين المللي پول تقاضاي بسته نجات مالي کند، اين فرار سرمايه ها در اين مقياس گسترده نشان مي دهد بي اعتمادي بازار مالي به اقتصاد و توان مالي چهارمين اقتصاد منطقه يورو تا چه اندازه زياد شده است.

بانک مرکزي اسپانيا خاطرنشان کرده است  تنها در ماه اوت يازده ميليارد و هشتصد ميليون يورو از سرمايه هاي کشور خارج  شده است. در قبل از اين ماه نيز هجده ميليارد يورو از سرمايه هاي اين کشور خارج شده  بود.

اسپانيا از نظر سرمايه هاي سهامي نيز وضعي خوبي ندارد . به طوري که از اول امسال تاکنون  شاخص سهام بورس مادريد هشت درصد از ارزش خود را از دست داده است و حجم بدهي هاي اين کشور به سرمايه گذاران خارجي در ماه اوت به سي و سه مميز هشتاد و شش صدم درصد کل توليد ناخالص داخلي رسيد.

برچسب ها: اسپانیا ، فرار ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار