سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينكه اصلاحات پيوندي در قانون انتخابات آسيب‌زا خواهد بود، گفت: اگر بخواهیم شرایط جدیدی را بر شرایط اصل 115 قانون اساسی وارد کنیم این به معنای محدود شدن اختیارات شورای نگهبان خواهد بود و بنابراین مغایر با اصل 115 قانون اساسی است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران در خصوص تصمیم مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون انتخابات گفت: اصلاح قانون انتخابات برای کشور یک امر ضروری است.

وی افزود: به نظر می‌رسد که قوانین موجود با شرایط امروز ما هماهنگ نیست و البته نباید فراموش کنیم که این اصلاحات باید در زمان خودش و با مشورت تمام دستگاه‌ها و اخذ نظرهای کارشناسی انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ممکن است اصلاحات پیوندی آسیب‌زا باشد، تصریح کرد: در خصوص اصلاح قانون انتخابات منتظر تصویب نهايي مجلس شورای اسلامی هستیم تا نظر خود را اعلام کنیم؛ ولی آن چیزی که در رسانه‌ها مطرح شده و اگر در حوزه نظارت یا اجرا مجري مداخله داشته باشند و قانون به گونه‌ای باشد که مجوز دخالت را به مجریان دهد این ایراد و مخالفت خود را اعلام خواهیم کرد ولی تا دریافت مصوبه نهایی اظهار‌نظر‌ها در اين زمينه متفاوت خواهد بود‌.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که علت اینکه شرایط سنی 45 تا 75 سال در اصلاحیه قانون انتخابات مطرح شده و آیا شما هم با این تغيير موافقید، افزود: ما برای تعیین رجل سیاسی و مذهبی معیار خاصی در قانون اساسی و قانون عادی نداریم‌.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در مورد اینکه چه کسانی می‌توانند شرایط کمی برای حضور اشخاص در انتخابات نظر بدهند مورد اختلاف قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: شورای نگهبان در گذشته نظر خود را در این باره اعلام کرده است و اگر بخواهیم شرایط جدیدی را بر شرایط اصل 115 قانون اساسی وارد کنیم این به معنای محدود شدن اختیارات شورای نگهبان خواهد بود و بنابراین مغایر با اصل 115 قانون اساسی است.

وی درباره اعلام‌نظر وزارت کشور درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم به صورت رایانه ای اظهار داشت: ما باید تدابیر بهتر و امکانات بیشتری را برای یک انتخابات خوب و سالم و با کیفیت به کار گیریم.

کدخدایی با بیان اینکه این حق وزارت کشور است که نحوه برگزاری انتخابات را به‌صورت رایانه‌ای برگزار كند، خاطر‌نشان کرد: اگر انتخابات رایانه‌ای برگزار شود ما هم نظارتمان را رایانه‌ای خواهیم کرد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار