سردار سلامي در همايش ملي امنيت محله محور:

امنيت از طريق حفظ هنجارها و اعتقادات به دست مي‌آيد

جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي حفظ هويت را بزرگترين ارزش يک جامعه دانست و با بيان اين‌که هنر امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري در بازيابي اين هويت، زبانزد خاص و عام است، گفت: غربي‌ها مي‌خواهند ارزش‌ها، هنجارها و واقعيت‌هاي يک جامعه اسلامي را تغيير دهند که اگر در اين راستا موفق شوند، ناهنجاري و خشونت نتيجه آن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار حسين سلامي جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در همايش ملي امنيت محله محور که امروز(10 آبان‌ماه) در دانشگاه تهران برگزار شد، در ارتباط با موضوع شبيخون فرهنگي به عنوان تهديدي براي امنيت اجتماعي در محلات اظهار داشت: اين موضوع که نيروي انتظامي نگاه به امنيت اجتماعي را از مرتبه‌اي سطحي به جايگاه عميقي انتقال داده و ديدگاه همه جانبه‌اي در مورد امنيت اجتماعي تعقيب مي‌کند، جاي خوشحالي است.

وي تصريح کرد: امنيت پايدار ترکيبي از يک تفکر همه جانبه پيرامون موضوع حرکت از سطح به عمق بوده و به صورت طبيعي برخوردهاي فيزيکي و سخت افزاري حرکتي در جهت برقراري امنيت اجتماعي است، در حالي که مهفوم امنيت نرم حرکت به سمت اعماق اين موضوع است.

سلامي به ابعاد امنيت جهاني پرداخت و اظهار داشت: امروزه با کوچک شدن جهان از طريق گستردگي دنياي مجازي، امنيت ابعادي وسيع از حيث جغرافيايي و ابعادي عميق از حيث فرهنگي پيدا کرده است و هيچ نقطه‌اي از جهان بدون داشتن امنيت امکان پذير نيست.

جانشين فرمانده سپاه پاسداران ادامه داد: امنيت در يک محله از تهران از فعل و انفعالات فرهنگي در غربي‌ترين نقطه عالم يعني آمريکا تاثير مي‌پذيرد، چرا که قرن حاضر، قرن ارتباطات و کوچک شدن مجازي جهان در مقياس يک دهکده جهاني است، بنابراين امنيت را بايد از اعماق ذهن‌، نگرش و هنجارهاي انسان‌ها جستجو کرد.

وي امنيت را داراي مفهوم انساني دانست و تصريح کرد: هر عمل انساني در عمل خارج از پژواک فعل وانفعالات ذهني و دروني انسان‌هاست و هر انسان بر اساس شاکله دروني و معنوي و نگرش‌هاي باطني خود عمل مي‌کند، لذا هر اتفاقي از بيرون، بازتابي از درون انسان است که بايد در اين مسير امنيت و ناامني را در ميدان ذهن، احساس، نگرش، معرفت وباطن انسان‌ها جستجو کرد.

سردار سلامي در خصوص موضوع شبيخون فرهنگي در مناطق و محلات اظهار داشت: در توضيح اين مسئله بايد گفت که تاثير فرهنگي دنياي مدرن با مبدأ غرب بر طرز تلقي، نگرش، ذهنيت و تصورات و برداشت‌هاي انسان‌ها بسيار چشمگير است يعني اين‌که يک مديريت ادراک و مهندسي ذهن ايجاد مي‌شود که احساس و تفکر يک فرد را به يک ذهن منفصل ديگر متصل مي‌کند.

وي در ادامه يادآور شد: نگاه به انسان موضوعي بسيار مهم است که در اين خصوص، غرب توصيفاتي از ساختارهاي معنابخشِ درون انسان دارد و مدل‌هاي حرکت خود را براي تسخير ارزش‌ها در جوامع اسلامي در اين نگاه قرار داده است. از نگاه غرب انسان يک سيستم باز است.

جانشين فرمانده سپاه پاسداران به عناصر و اجزاي توصيف‌کننده ساختار دروني انسان اشاره کرد و گفت: هنجارها، ارزش‌ها، پيش فرض‌ها و واقعيت‌ها چهار مؤلفه اساسي در اين باب هستند. هنجارها يعني قواعد نانوشته‌اي به صورت عرفي مبناي الگو قرار مي‌گيرد. ارزش‌هاي حياتي موضوعات مهم و حياتي هستند که انسان‌ها حاضرند به خاطر آنها از جان خود بگذرند.

سردار سلامي اضافه کرد: پيش‌فرض‌ها مؤلفه‌هايي هستند که از جهان‌بيني انسان‌ها الهام مي‌گيرند ونوع نگاه انسان به محيط را شکل مي‌دهند. واقعيت‌ هم مفاهيمي است که در عالم واقع است و در ذهن ما همانگونه نقاشي شده که در بيرون است.

وي در ادامه تصريح کرد: هرگاه يکي از اين اجزا دچار بي‌تعادلي شوند، تعادل درون انسان نيز به هم مي‌خورد چرا که خشونت وقتي اتفاق مي‌افتد که انسان با عناصر دروني خود در ستيز باشد.

جانشين فرمانده سپاه پاسداران افزود: غربي‌ها مي‌خواهند ارزش‌ها، هنجارها و واقعيت‌هاي يک جامعه اسلامي را تغيير دهند که اگر در اين راستا موفق شوند، ناهنجاري و خشونت نتيجه آن خواهد بود.

وي با اشاره به مقالات جامعه‌شناسان آمريکايي درباره واقعيت‌هاي دروني غرب گفت: به گفته جامعه شناسان، آمريکا در کوهي از گناه غرق شده و صنعت عرضه‌نگاري و ابتذال، مشخصه اصلي اين جامعه است که متاسفانه قصد دارند با اين فرهنگ مبتذل، چهره جوانان ما را با رنگ شيطاني غرب آرايش کنند که در صورت پديد آمدن اين موضوع، جوان دچار پديده‌اي مي‌شود که غربي‌ها اصطلاحا به آن  جهت گم کردن مي‌گويند و اين زماني اتفاق مي‌افتد که تضادهاي فرهنگي با هم تلاقي پيدا کند.

سردار سلامي، خشونت جنسي، طلاق، طمع، دنيا طلبي، شکنجه، خشونت جنسي عليه کودکان، دروغ، تقلب، ‌دزدي و ‌تشنگي براي گناه را از مصاديق تمدن غرب دانست و افزود: متأسفانه اين جامعه سعي دارد فرهنگ مبتذلش را به محله‌هاي اسلامي کشورهاي مسلمان انتقال دهد و در اين مسير از هر عنصري مانند موسيقي، فيلم،‌ کتاب و رسانه براي ترويج اين نابهنجاري‌ها استفاده مي‌کنند.

جانشين سپاه پاسداران در پايان خاطرنشان کرد: ملت ما بايد در اين خصوص هوشيار باشند و جذابيت‌هايي که قرآن مجيد تحت عنوان زينت شيطان به آن اشاره کرده است را از خود دور کند. در اين راستا امنيت از طريق حفظ هنجارها و اعتقادات به دست مي‌آيد و حفظ هويت، بزرگترين ارزش يک جامعه است که هنر امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري در بازيابي اين هويت، زبانزد خاص و عام است.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار