چـاقـي زيـربنـاي ابتـلا بـه بيمـاري‌هـاي غيـر واگير است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محسن تقی زاده ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه بـيـش از 80 درصـد از بيماري‌هاي غير واگـيــر مــانـنــد ديــابــت، بـيـمـاري‌هـاي قـلـبـي، سكته‌هاي قلبي و مغزي قابل پيشگيري است، افزود: مي توان با انجام اقدامات و تغذیه مناسب احـتـمــال ابـتــلا به اين بيماري ها را كاهش داد.

به گفته دکتر محسن تقی زاده رژيــم غـذايـي نامنـاسـب، كـم‌تـحـركـي، چـاقـي و اسـتـعـمـال دخانيات باعث افـزايـش آمـار ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير شده است.

 وی تصریح کرد: در كشورهاي در حال توسعه آمار مـرگ و مـيـر بـر اثر ابتلا به بيماري‌هاي غير واگير افزايش يافته و بسیاری از اين افراد در سنين فعاليت مـفـيــد ناتوان شده و یافــوت مــي‌كـنـنــد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: بـا انجام مداخلات ارزان ‌قيمت مي‌توان از وقوع اين مرگ و مير‌ها پيشگيري كرد.

به گفته دکتر تقی زاده، بيماري هاي قلبي عروقي ناشي از اضافه وزن و چاقي يکي از علل اصلي مرگ به خصوص در مردان ايراني مي باشد.

وی با اشاره به افزایش سوء تغذيه و چاقي در ايران به ویژه در میان زنان اذعان داشت: روند چاقي و سوء تـغــذيــه كــودكــان ایرانی طــوري اســت كــه بـاعـث ايجـاد نگراني‌هايي براي آينده آن‌ها شده است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: رژيـم غـذايـي نـامـنـاسـب، مـصـرف زياد چـربي‌هاي اشباع و روغن، شكر، غذاهاي فرآوري شده، نمـك زيـاد، غـذاهـاي فـوري و آماده و كـم‌تحـركي باعث افزايش ابتلا به چاقي در ايران و جهان شده است و متاسفانه شتاب رشد آن در کشور بسیار بیشتر از سایر کشورهای دنیا است.

 وی تاکید کرد: در حال حاضر چاقي مشكل بزرگي است كه روز به روز بر ميـزان مبتـلايـان بـه آن افـزوده مـي‌شود و جلوگیری از آن نیازمند اقدامات پیشگیرانه اورژانسی است.

دکتر تقی زاده در پایان یادآور شد: انجام فعاليت‌‏هاي بدني و ورزش از مهمترين عوامل تسهيل كننده كاهش وزن در افراد چاق است./ح
برچسب ها: چاقی ، بیماری ، غیرواگیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار