مسموميت‌هاي خانگي در اثر گاز كلر منجر به بيماري آسم شود

مسموميت‌هاي خانگي در افرادي كه در منزل با شوینده های حاوی کلر زياد كار مي‌كنند، ديده مي‌شود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، يك متخصص طب‌ كار گفت: اظهار كرد: كلر موجب آسيب به مخاط ريه و دستگاه گوارشي شده و در اثر آن التهاب و تورم بروز مي‌كند و اگر مصرف طولاني‌مدت باشد مي‌تواند موجب خفگي، مشكلات تنفسي و حتي مرگ شود.

دكتر امير محمدي تصريح كرد: بيشتر شوينده‌هايي چون سفيدكننده‌ها و جوهرنمك حاوي كلر هستند و خانم‌ها هنگام استفاده از آنها امور بهداشتي را رعايت نمي‌كنند. بايد دقت كرد كه هنگام ريختن اين شوينده‌ها در محيط سربسته، محل سريع تميز شده و اثر را از بين ببرند.

وي افزود: در هنگام شستشو بايد از ماسك استفاده شود. البته مي‌توان دهان، بيني و چشم را هم با يك پارچه خيس بست تا اين مواد اثر خاصي نداشته باشد. در برخي موارد مسمويت‌هاي خانگي، اثر اين مواد به صورت حاد بروز مي‌كند و فرد در هنگام كار متوجه آن مي‌شود ولي وقتي مصرف طولاني باشد بدون اين‌كه علامتي نشان داده شود كم‌كم موجب بيماري آسم مي‌شود و فرد دليل اين بيماري را متوجه نمي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: نوع ديگر مسموميت‌هاي خانگي به وسيله گازهاي مختلف و استفاده از بخاري‌ها رخ مي‌دهد. COگازي است كه در بخاري‌ها ايجادشده و قدرت تركيب شدن با اكسيژن را دارد و اكسيژن محيط را از بين برده و مسموميت ايجاد مي‌كند.

وي ادامه داد: مواد ديگر مانند آفت‌كش‌ها و حشره‌كش‌ها نيز كه در منزل استفاده مي‌شوند، نيز موجب مسموميت‌هاي خانگي مي‌شوند. اگر بيش از اندازه از اين مواد استفاده شود با جذب پوستي و استشاقي، موجب آسيب‌هاي موضعي و سيستميك مي‌شود./ح
برچسب ها: مسمومیت ، کلر ، آسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.