معاون اول قوه قضاييه گفت:برخورد عبرت آموز با متخلفين قانون يکي ديگر از ضمانت‌هاي اجرايي قانون و عدالت است يعني اينکه در مقابله با کساني که از قانون تخلف مي‌کنند برخورد متناسب و به موقع نقش مهمي در ضمانت اجرايي قانون و عدالت دارد.

به گزارش خبرنگار قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام رئيسي معاون اول قوه قضاييه در همايش ملي امنيت محله محور که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص قانون گرايي و امنيت اجتماعي در محلات اظهار داشت: در تعريفي قديمي آمده است که  عدالت يعني هستي و هستي شناسي اما زماني که صحبت از بايدها و نبايدها به ميان مي‌آيد عدالت يعني اينکه هر چيزي در جاي خود قرار بگيرد.

فلسفه اصلي براي تشکيل نظام اسلامي بعد از توحيد ، عدالت اجتماعي است و هيچ مفهومي در ميان مفاهيم ديني بعد از توحيد به گستردگي عدالت نيست.

وي در ادامه به عدالت از بعد اثباتي و اجرايي اشاره کرد و گفت: در جامعه مهمترين بعد اجراي عدالت اجراي قانون است و به هر ميزان که به قانون عمل شود عدالت اجرا مي‌شود ظلم به خود و جامعه و طبيعت موجب مخدوش شدن عدالت مي‌شود.

حجت الاسلام رئيسي در ادامه افزود: به هر ميزان توجه به مباني اخلاق اسلامي در جامعه توجه شود به همان مقدار شاهد کاهش ناهنجاري‌هاي اجتماعي خواهيم بود در اين ميان بايد رابطه با خدا رابطه با نفس رابطه انسان با ديگران و رابطه انسان با طبيعت اگر اصلاح شود عدالت در جامعه زنده مي‌شود.

وي با بيان اينکه ضمانت خود کنترلي يکي از ضمانت‌هاي اجرايي عدالت و قانون در جامعه است افزود: افراد در خلوت خود بايد موظف به اجراي قانون باشند و در جامعه به مسئله اخلاق توجه کنند و مي‌بايست قانون گرايي در جامعه به عنوان هنجاري در جان افراد دروني شود و قانون گريزي از سوي همگان به هر بهانه‌اي که هم باشد ضد ارزش تلقي شود.

وي به يکي ديگر از ضمانت‌هاي اجرايي عدالت و قانون يعني طرح مشارکت همگاني و نظارت ملي اشاره کرد اظهار داشت: با تبيين هنجارها و ناهنجاري‌ها و به کار گرفتن استعدادها و توانمندي‌ها در ميدان عمل و اجراي اصولي قانون مي‌توان طرح نظارت همگاني را در جامعه اجرا کرد.

معاون اول قوه قضاييه تصريح کرد: پليس خواهان ايجاد امنيت پايدار در کشور است و اين امنيت پايدار مولفه‌هايي دارد که مهمترين آنها اين است که همگان بدانند در يک جامعه ديني الف- پليس همه اقتدارش در گرو اتکا به خداوند است و اينکه عشق به مردم بايد در وجود همه  در نيروهاي خدمت‌گذار بايد وجود داشته باشد ما برترين سخني که در باب مديريت داريم مشتري مداري است اما در فرهنگ ديني و سيره عملي ائمه اين مسئله از اهميت بالاتري برخوردار شده و عشق به مردم جاي آن را گرفته است سخن در عشق به مردم به عنوان رابطه بسيار عميق است ويک مرتبه از ناظره پروردگار به حساب مي‌آيد.

حجت الاسلام رئيسي تصريح کرد: در اوايل انقلاب منافقين در ابتداي سخن خود مي‌گفتند به نام خدا و خلق مهربان اما شهيد مطهري در اين رابطه هشدار داد در ابتداي سخنانتان فقط به نام خدا را به کار بريد اما اين نکته را هم بدانيد راه خدا از ميان خلق مي‌گذرد.

وي بابيان اينکه در غرب مبناي هر چيزي قراردادهاي اجتماعي است گفت: در کشورهاي غربي تمام روابط براساس رابطه‌هاي اجتماعي طراحي شده است اما در اسلام، توحيد، عقلانيت، عدالت، معنويت و اخلاق مبناي رابطه در يک شهر يا يک محله شمرده مي‌شود در اين خصوص نقش مردم ديدگاه‌هاي اجتماعي نخبگان بسيار مهم است.

معاون اول قوه قضاييه در ادامه تصريح کرد: رضايت مردم از پليس موجب برقراري امنيت،‌ انسجام عمومي،‌ تعهد، قبول مسئوليت و کمک به پليس توسط شهروندان براي برقراري امنيت و محله است.

حجت الاسلام رئيسي به سومين مولفه براي ضمانت اجرايي قانون و عدالت اشاره کرد و گفت: نهادينه شدن مولفه مهمي است که اجراي آن در يک بخش به عهده پليس و در بخش ديگر به عهده دستگاه نظارتي است تا هنجارهاي نهادينه شده باعث به وجود آمدن امنيت در محله شود.

وي در ادامه يادآور شد: برخورد عبرت آموز با متخلفين قانون يکي ديگر از ضمانت‌هاي اجرايي قانون و عدالت است يعني اينکه در مقابله با کساني که از قانون تخلف مي‌کنند برخورد متناسب و به موقع نقش مهمي در ضمانت اجرايي قانون و عدالت دارد اگر امنيت فقط مبتني بر قدرت و زور و بدون توجه به فرهنگ واعتقادات باورها و مشارکت مردم محله و شهر باشد امنيتي موقتي است در حالي که ما در يک جامعه اسلامي به دنبال امنيت پايدار هستيم.

حجت الاسلام رئيسي با بيان اين مطلب که بايد در يک محله يک سري الزامات در نظر گرفته شود اظهار داشت: عوامل مانند دانشگاه و فرهنگ در بحث امنيت بسيار مهم هستند که چه مردماني و با چه فرهنگي در محله سکونت مي‌کنند يا از کدام شهر و يا کشور به محله مهاجرت کرده‌اند تاثير چشمگيري در امنيت و فرهنگ يک محله دارد.

معاون اول قوه قضاييه در پايان خاطر نشان کرد: با توجه به ضرورت‌هايي که امروز در اجتماع وجود دارد و با وجود داشتن مردم حق‌گرا و قانون‌مدار جلب مشارکت مردم براي به کار گرفتن توانمندي و استعدادشان در همياري به پليس زحمت زيادي نيست به ويژه اينکه امروزه پليس ونيروي انتظامي جايگاه بالايي در دل ملت دارد بنابراين جلب اعتماد مردم يکي از نقش‌هاي مهم پليس است و اميدوريم در اين مهم همگي توفيق پيدا کنيم تا محله، شهر و کشورمان از آسيب‌هاي دشمنان مصون باشد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: همایش ، محله ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار