طوفان سندي با سرعت 150 کيلومتر بر ساعت در حالي از آمريکا عبور کرد که خسارات بسيار زيادي را بر بخش هاي مختلف اين کشور وارد کرد .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،  میلیونها تن از شهروندان آمریکایی سه شنبه در حالی از خواب برخواستند که شاهد خسارتهای این توفان به بخش شرقی کشورشان بودند ، این توفان علاوه بر قطع جریان برق میلیونها نفر از مردم ، باعث مسدود شدن و تعطیلی متروی نیویورک و تعطیلی مراکز مهم مالی و بورس نیویورک شد.
توفان سندی که با بادهای بسیار شدید همراه است ، باعث از جا کنده شدن درختان و ویرانی خانه های مسکونی شد. بطور مثال این توفان در محله منهتن نیویورک ، نمای بیرونی یک ساختمان چهار طبقه را بطور کامل از جا کند.
مسئولان محلی در نیویورک تعطیلی متروی این شهر را در تاریخ نیویورک بی سابقه اعلام کردند .
مقام های مسئول همچنین اذعان کردند توفان سندی باعث شد مراکز بسیار مهم مالی نیویورک نخستین بار بعد از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر تعطیل شود.
شدت طوفان سندی در ایالت نیوجرسی در آمریکا به حدی بود که امواج دریا سبب شکسته شدن موج شکن این ایالت شده است. شکسته شدن این موج شکن بسیاری از مناطق این ایالت را آسیب پذیر کرده است. سندی همچنین سبب ویرانی شمار زیادی از خانه های مسکونی شده و به تاسیسات شهری و بندری در نیوجرسی آسیبهای چشمگیری وارد کرده است. این طوفان همچنین سبب توقف فعالیت نیروگاه هسته ای نیوجرسی شده که قطع برق بیش از دو میلیون خانوار ساکن این ایالت را به همراه داشته و پیش بینی می شود قطع برق در این ایالت یک هفته به طول انجامد. شدت طوفان سندی به حدی بود که شهر «آتلانتیک سیتی» را در این ایالت به زیر آب فرو برده است. براساس آخرین آمار منتشره تاکنون سه نفر در ایالت نیوجرسی بر اثر طوفان جان باخته اند.
یکی از اهالی این ایالت گفت: وقتی از خانه مان بیرون را تماشا می کردم احساس کردم یک رودخانه از کنار آن عبور می کرد و در داخل آن همه چیز از جمله تنه های درختان، در و پنجره های شکسته شده در حال عبور بود و سطح آب لحظه به لحظه در حال بالا آمدن بود و احساس نمی کردم که اوضاع به این بدی باشد.
یکی دیگر از اهالی ایالت نیوجرسی گفت: من به مدت سی و سه سال است که در اینجا زندگی می کنم و از اینکه می بینم خانه ام دچار آسیب شده ناراحت هستم.
یکی دیگر از ساکنان این ایالت گفت: من خیلی ترسیدم و هیچکس انتظار نداشت که قایقها را در وسط جاده ببیند.
یکی دیگر از ساکنین گفت: آب همانند یک رودخانه با ارتفاع بیش از یک متر در مقابل و پشت خانه ما بالا آمده بود و احساس می کردم پنجره ها هر لحظه خواهند شکست و خیلی ترسیده بودم.
وی افزود: اگر چه به نظر می رسد این کابوس پایان یافته اما انتظار نداشتیم که تا این حد به واقعیت نزدیک شود.
در راستاي خسارات مالي و اقتصادي ناشي از اين طوفان یک کارشناس اقتصادی گفت:وقوع طوفان سندی در آمریکا نه تنها بر اقتصاد این کشور بلکه بر اقتصاد جهان هم موثر است.
این کارشناس اقتصادی گفت:ما شاهد رکود در فعالیت های اقتصادی هستیم و این حادثه نه تنها بر تمام اقتصاد آمریکا بلکه بر اقتصاد جهان هم موثر است زیرا در حال حاضر افراد زیادی در جهان به خاطر کسب اطلاعات اقتصادی به شهر نیویورک وابسته هستند و این اطلاعات اقتصادی منافع زیادی برای آنها به همراه دارد.
ژُرژ ژوژُ رئیس سابق بازار بورس نیویورک در گفتگو با شبکه خبری فرانس24از آغاز فعالیت وال استریت در روز چهارشنبه سخن به میان آورد. وی در باره توفان سندی در نیویورک و وضعت این شهر پس از توفان گفت: «دوشنبه صبح اوضاع کاملا عادی بود، اما بعد از ظهر وزش باد شدید آغاز شد، حمل و نقل عمومی تقریبا متوقف شده بود. با آغاز توفان بسیاری از مناطق سواحل شرقی آمریکا از جمله جنوب منهتن در نیویورک و نیوجرسی با قطع برق مواجه شدند.» وی در خصوص وضعیت نیویورک، مرکز تبادلات تجاری - اقتصادی آمریکا گفت: « جنوب منهتن که بازار بورس نیویورک و بسیاری از بانک های تجاری در آن واقع شده است، از سیل ناشی از توفان دچار خساراتی شده اند. برق این منطقه کاملا قطع شده است، اما واحد های اقتصادی در منهتن و از جمله بازار بورس تجهیزات لازم برای تولید برق در اختیار دارند. از این رو من فکر می کنم فعالیت های اقتصادی در منهتن از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد.»
مجری با اشاره به بی سابقه بودن تعطیلی بازار بورس نیویورک پس از حادثه یازدهم سپتامبر سال دو هزار و یک، در باره تاثیر تعطیلی وال استریت بر اقتصاد آمریکا سوال کرد. ژوژُ در پاسخ گفت: «تاثیر تعطیلی وال استریت بسیار ضعیف خواهد بود. چرا که برای خریداران و فروشندگان سهام تعطیلی چهل و هشت ساعته بازار بورس چندان مهم نیست. اما به هر حال تاثیر روانی تعطیلی بازار بورس را نمی توان نادیده گرفت.»
مجری خاطر نشان کرد، یک چهارم شرکت های آمریکایی در شمال شرقی این کشور و مناطق بحران زده قرار دارند. اوگو در این باره گفت: «آغاز فعالیت شرکت ها با مسئله قطع برق و زمان حل این معضل مرتبط است. بسیاری از شرکت های دارویی در نیوجرسی متمرکز هستند و بی شک قطع برق خساراتی را به این شرکت ها وارد خواهد کرد.»
وی با اشاره به سهم شرکت های بیمه در جبران بخش اعظم خسارات بیست میلیارد دلاری توفان سندی، زیان اقتصادی این توفان در بلند مدت را کم اهمیت توصیف کرد.
مجری خاطر نشان کرد،خسارات ناشی از توفان کاترینا در سال دو هزار و پنج، یکصد میلیارد دلار اعلام شد، در حالی که خسارت توفان سندی حدود بیست میلیارد دلار ارزیابی شده است. مجری سوال کرد: «به نظر شما این دو توفان با یکدیگر قابل مقایسه هستند؟» ژوژُ پاسخ داد: «قطعا خیر. این دو حادثه در بعد عملیات تخلیه مناطق مسکونی و شمار خسارات و تلفات به هیچ وجه با یکدیگر قابل قیاس نیستند.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار