استاد دانشگاه مالك اشتر با بيان اينکه قضيه هسته‌اي موتور محرك حقوق بين‌الملل در ايران بود، گفت: توان موشكي و قدرت نظامي ايران موضوعي است كه طرف غربي بر روي آن حساب بسياري باز مي‌كند، لذا با توجه به تهديدات دشمنان بايد از حقوق بين‌الملل و قدرت سخت به‌طور توأمان استفاده كرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، نادر ساعد استاد دانشگاه مالك اشتر در نشست علمي که به مناسبت هفته علمي خلع سلاح كه در مركز مطالعات عالي بين‌المللي دانشكده حقوق و علوم سياسي برگزار شد در طرح موضوع "خلع سلاح و کنترل تسليحات، بيم‌ها و اميدها" اظهار داشت: بايد در حقوق بين‌الملل به دنبال مكتب ايراني براساس فهم فرهنگ و تعريف خودمان باشيم، اما متاسفانه انجمن ايراني حقوق بين‌الملل 15 سال است كه فقط در حد يك اسم باقي‌مانده و اميدواريم مركز مطالعات عالي بين‌المللي چنين رويكرد و رهيافتي را ايجاد كند.

وي با بيان اينکه برداشت‌هاي افراد از منفعت ملي متفاوت است، گفت: داشتن قدرت بازدارندگي به عنوان شاخص و بازتاب منافع ملي در حوزه سلاح است كه مشخص مي‌كند كه معاهدات بين‌المللي را بپذيريم يا نه، لذا به دليل اينكه قدرت بازدارندگي ايران در زمينه سلاح‌هاي متعارف و غيرمتعارف بررسي مي‌شود، بازدارندگي در حوزه سلاح‌هاي متعارف تهديد و در حوزه‌ سلاح‌هاي غيرمتعارف فرصت است. زيرا ما به دنبال سلاح‌هاي هسته‌اي نامتعارف نيستيم و اين براي كشورهايي مانند آمريكا و روسيه كه به دنبال آن بوده‌اند خطرناك بوده لذا اميدهاي ما در بازدارندگي از سلاح‌هاي نامتعارف است و بيم‌هاي ما در بحث بازدارندگي از سلاح‌هاي متعارف براي كشورمان است و در آنجا به چالش با قدرت‌هاي جهاني مي‌پردازيم.

ساعد با اشاره به اينكه قطعا انتخاب كنش در تعيين منافع ملي هزينه در بر دارد، تصريح كرد:‌ اينكه امنيت ملي را امنيت دولت ببينيم قطعا نسبي است و امنيت ملي تنها امنيت حكومت نيست؛ همچنين در حوزه سلاح‌هاي متعارف نيز هرگاه نشستي باشد بايد با حساسيت حضور يابيم، زيرا دشمنان مي‌خواهند دارايي‌هاي ما را از ما بگيرند و بايد در آن نشست‌ها از خود دفاع كنيم اما در بحث هايي مانند حقوق بشر نيز بايد فعالانه حضور يافته و پيشنهادات خود را  ارائه كنيم.

استاد دانشگاه مالك اشتر با بيان اينكه هيچ كشوري تنها با يك ابزار مانند اقتصاد  به جايي نمي‌رسد گفت: همه حوزه‌هاي دفاع، اقتصاد، سياست، قدرت نرم و قدرت سخت و ... بايد دست به دست هم داده و توسعه همه جانبه را رقم بزنند حتي در آمريكا نيز سياست جديد امنيت ملي آمريكا براساس حاكميت تقسيم شده است يعني هر كس بخواهد در نظام و جامعه به هر ميزاني بهره‌مند شود، بايد به همان ميزان هزينه‌اش را بپردازد؛ لذا همه حوزه‌ها بايد كار خود را انجام دهند و ما در ايران با يك ابزار به نتيجه‌اي نمي‌رسيم در هر حوزه‌اي ممكن است بردها يا باخت‌هايي داشته باشيم و اينكه يك حوزه را به خاطر حوزه‌هاي ديگر متوقف كنيم، داراي منطق و عقلانيتي نيست.

وي افزود: معاهدات و اسناد بين‌المللي در فضاي خلع سلاح و كنترل تسليحات، دردي را دوا نمي‌كند؛ لذا در اين حوزه قدرت سخت و داشتن سلاح تبديل به عرف شده كه از سال 2006 نيز به دنبال آن در عرصه بين‌المللي بوده‌اند تا به تجارت تسليحات روي بياورند و رفتارهاي متناقض آنها با دو قطعنامه عليه ايران در همين زمينه روشن است.

ساعد اظهار داشت: متاسفانه بعداز 6 سال كه از امضاي معاهده NPT گذشته فهميديم كه اين كار اشتباه بود، اما خوشبختانه قضيه هسته‌اي موتور محرك حقوق بين‌الملل در ايران و در واقع يك آزمايشگاه بود تا از اين به بعد حواس خود را بيشتر جمع كنيم كه هر معاهده‌اي را امضا نكنيم.

استاد دانشگاه مالك اشتر تصريح كرد:‌ بايد دانشجويان بين‌رشته‌اي همه رشته‌هاي را بشناسند و با تفكر خود اين معاهدات جهاني را تحليل و بررسي كنند و در بحث منفعت ملي نيز فقط يك عنصر وجود ندارد و توسعه را بايد در همه عرصه هاي آن در نظر بگيرند.

وي با اشاره به اينكه رشته هاي روابط بين‌الملل و حقوق بين‌الملل هر كدام به راه خود مي‌روند گفت: رشته روابط بين‌الملل در عرصه عملي به سوي غرب و حقوق بين‌الملل در عرصه تئوري به سمت معاهدات حقوقي مي‌رود در حالي كه هيچكدام از اينها قدرت بازدارندگي ايجاد نمي‌كنند بلكه توان موشكي و قدرت نظامي ايران چيزي است كه طرف مقابل غربي روي آن حساب باز مي‌كند حتي پرچمداران صلح جهاني خواستار اين نيستند كه از قدرت نظام بگذرند.

ساعد خاطرنشان کرد: تهديدات عليه كشورمان آنقدر هست كه نمي‌توان به مسائلي مانند اقتصاد، حوزه نرم،‌حقوق بين‌الملل و ... در عرصه جهاني اولويت داد، لذا بايد از حقوق بين‌الملل تا جايي كه به درد منافع ملي ما مي‌خورد استفاده كرد، اما به هر ترتيب به هيچ وجه نمي‌توان از قدرت سخت گذشت.

انتهاي پيام/

برچسب ها: ساعد ، خلع ، سلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار