کميته ملي المپيک ايران مصاحبه اخير مسجدي دئيس فدراسيون نابينايان و کم بينايان را به نقد کشيد.

 به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران رياست فدراسيون ورزش هاى نابينايان و كم بينايان در پى بازگشت پيروزمندانه كاروان ورزشى شهيد رئيسعلى دلوار از چهاردهمين دوره بازيهاى پارالمپيك (2012 لندن) و طرح انتقاد مسئولانه توسط رياست كميته ملى پارالمپيك از عدم برآورد شدن انتظارات در موفقيت برخى ورزشكاران و تيم هاى ورزشى اعزامى به ا ين رويداد مهم ورزشى از سوى فدراسيونهاى تحت پوشش اين كميته ، بخصوص در بخش نابينايان و كم بينايان ازجمله تيم ملى جودو و اشاره ايشان به كسب نتايج ضعيف عليرغم صرف وقت و هزينه و بيان ضرورت آسيب شناسى پيرامون نقش و تاثير عملكرد فدراسيون ورزشهاى نابينايان و كم بينايان و بررسى ساير علل تاثير گذار در كسب اين نتايج و تاكيد برمسئوليت پذيرى و پاسخگو بودن فدراسيون مذكور در اين خصوص ،
 محمد اسدمسجدى رياست محترم فدراسيون نابينايان و كم بينايان به طرح مطالبى پرداخته است كه با نگرش كارشناسانه و منطقى بر متن مصاحبه و قياس با واقعيت هاى موجود ، شيوه مديريت و فضاى فعلى حاكم بر ورزشهاى نابينايان و كم بينايان ، شائبه فرار به جلو و توجيه عملكرد در اين حوزه را به ذهن متبادر مى نمايد.

متذكر مى گردد كه مطالب و توضيحات مشروحه ذيل برآمده از نقش و مسئوليت نظارتى كميته ملى پارالمپيك بر نحوه اجراى برنامه هاى مصوب و وظايف مرتبط در فدراسيون ذيربط مى باشد. در ابتدا به لحاظ پرهيز از بروز سوء برداشت بيشتر و هرگونه اصطكاك غير ضرور ، واكنش به مطالب عنوان شده توسط اين برادر گرامى را لازم ندانستيم اما به منظور جلوگيرى از حاشيه پرانى هاى بيشتر و دارا بودن مسئوليت اين كميته به پاسخ گوئى در راستاى روشنگرى اذهان عمومى و مخاطبين خاص كه همانا عزيزان جانباز و معلول روشن ضمير ميهن اسلامى مى باشند و با نيت خير خواهانه برآن شديم كه بدينوسيله نقدى اجمالى بر سخنان مسئول محترم فدراسيونى كه از خانواده پارالمپيك كشورمان است را بيان نمائيم :

 بدون شك جناب اقاى دكتر مسجدى كه داراى سابقه كار در شيوه مديريت ستادى در قالب سازمان تربيت بدنى وقت ( وزارت ورزش و جوانان فعلى ) بوده و از دوسال پيش تا كنون توفيق ورود به فضاى مسئوليت اجرائى در فدراسيون ورزشى آن هم در حوزه گسترده و پر فراز و نشيب ورزشهاى معلولين را پيدا نموده اند بهتر مى داند كه مسئوليت پذيرى از اركان اصلى تصدى اينگونه سمت هاى خطير مى باشد.

 همچنين بررسى نتايج و آسيب شناسى در حوزه عملكرد ها از شيوه هاى كارآمد و ثمر بخش مديريتى مى باشد تا حدى كه در دين مبين اسلام نيز شفارش و تاكيد شده : هرمسلمانى قبل از آرميدن در بستر خواب كارهاى روزانه خويش را مورد بررسى قراردهد و خود را براى روز بعد آماده نمايد. كميته ملى پارالمپيك نيز بنا بر دارا بودن وظايف و مسئوليت هاى تعريف شده در اساسنامه و نقش نظارتى و حمايتى كه بر رشته هاى پارالمپكى تحت پوشش دارد و لزوم رعايت منافع ملى ، همواره بر اهميت و اجراى آسيب شناسى بدون رعايت تعارفات معمول پافشارى نموده هرچند كه در اين رهگذر موجبات آزردگى خاطر بزرگوارانى همچون آقاى دكتر مسجدى فرآهم گردد . با توجه به اظهار جناب آقاى دكتر مسجدى در متن مصاحبه ، اگر فدراسيون نابينايان و كم بينايان به عنوان زير مجموعه كميته ملى پارالمپيك شناخته نمى شود چگونه ايشان در پى تصدى رياست فدراسيون بعنوان عضو مجمع عمومى كميته نيز منصوب و حتى به جلسات هيئت رئيسه و اجرائى كميته دعوت مى شوند؟ خاطر آقاى دكتر مسجدى را به اين نكته معطوف مى داريم كه از بدو زمان تصدى ايشان درمسئوليت فدراسيون نابينايان و كم بينايان ( در سال 1389 ) بنا به مفاد اساسنامه كميته ملى پارالمپيك ، به عضويت در مجمع عمومى اين كميته نيز نائل شده اند .

همچنين در طول اين مدت به تمام جلسات هيئت رئيسه و اجرائى اين كميته و مضافا" براى شركت در بسيارى از جلسات ستاد بازيهاى پارالمپيك بمنظور تصميم گيرى ، آسيب شناسى ، بررسى گزارشات ناظران كميته از اردوها و وضعيت ورزشكاران تا قبل از اعزام به بازيهاى پارالمپيك لندن نيز دعوت و در اغلب اين جلسات شخصا" يا با اعزام نماينده تام الاختيار آن فدراسيون شركت نموده اند . لذا پيشنهاد مى گردد بدون تفسير راى ، اساسنامه كميته ملى پارالمپيك را دقيق تر مطالعه نمايند. رياست محترم فدراسيون نابينايان و كم بينايان بهتر مى دانند كه همواره استقلال كارى آن فدراسيون از سوى اين كميته رعايت گرديده تاحدى كه با احترام به سمت و مسئوليت آقاى دكتر مسجدى و اعتماد به وعده هاى ايشان و پذيرش ريسك اعزام تيم ها و ورزشكاران نابينا و كم بينا عليرغم در دست داشتن گزارشات نوميد كننده ناظران اين كميته از سطح آمادگى و وضعيت كلى تيم هاى آن حوزه ، امروز حاصل اين رعايت و اعتماد و ارائه فرصت را در كسب نتايج ضعيف تيم هاى نابينايان و كم بينايان از بازيهاى پارالمپيك 2012 لندن شاهد هستيم و بديهى است كه بر اساس سلسه مراتب تشكيلاتى ، مسئولين اين كميته در نوك پيكان پاسخگوئى پيرامون نتايج كل كاروان اعزامى اعم از پيروزيهاى غرور آفرين و شكست هاى نوميد كننده قرار دارند و تنها بخشى از آن بعهده جناب آقاى دكتر مسجدى است.

 البته اين كميته نيز به محض بازگشت كاروان از بازيهاى پارالمپيك لندن قصور خود در قبول وعده ها و مسئوليت پذيرى آن فدراسيون كه توسط آقاى مسجدى و بمنظور موافقت با اعزام تيم يا ورزشكاران تحت پوشش باحضورى قابل قبول در پارالمپيك لندن بيان و ارائه گرديده را پذيرفته است كه خود جاى بررسى و آسيب شناسى جداگانه را دارد. آن برادر گرامى اگر درست فرموده اند : از نگرشى كه كميته ملى پارالمپيك ايران به فدراسيون و ورزش نابينايان دارد ناراضى هستند ، به چه دليلى در طول قريب به دوسال اخير مسئوليت خويش ، با وجود باز بودن درب هاى اين كميته و پذيرش هميشگى درمراجعات با‌ تكريم وآغوش باز به جلسات هيئت رئيسه و جلسات ستاد بازيهاى پارالمپيك از بيان آن خوددارى نموده و اكنون به فكر نشان دادن واكنش نسبت به اتفاقات مورد ادعا در مصاحبه تعجب آور و ذكر ميزان بودجه 15 ميليارد تومانى ! دريافتى اين كميته در دوسال گذشته و تخصيص تنها 850 ميليون تومان آن به فدراسيون نابينايان و اعمال بيشترين توجه اين كميته به فدراسيون جانبازان و معلولين و نگران ضايع شدن حق ورزشكاران فدراسيون تحت مسئوليت خويش و دفاع از حق ايشان افتاده اند؟ با تامل به عدم اعتراض آقاى دكتر مسجدى به كمبود بودجه و اعتبارات تخصيصى به فدراسيون نابينايان از سوى كميته ملى پارالمپيك در جلسات و ملاقات ها ى متعدد تا كنون ، انگيزه اصلى ايشان از رسانه اى نمودن موضوع در اين برهه از وضعيت ورزش نابينايان باز هم جاى سوال و تعجب دارد؟! آقاى دكتر قطعا" واقف هستند كه بنا بر روال همه ساله ، اين كميته پس از دريافت برنامه ها و تقويم پيشنهادى اردوئى و تداركاتى داخلى و برون مرزى مرتبط با رشته هاى پارالمپيكى از هر دو فدراسيون و بر اساس جلسات حضورى با مسئولين ذيربط و استماع نقطه نظرات و بررسى هاى لازم و رسيدن به نقاط تفاهم در مفاد برنامه ها و تصويب نهايى آن ، نسبت به تعيين و تصويب هزينه سرانه ورزشكاران وپرداخت آن اقدام مى نمايد و مكررا" هردو فدراسيون را مكلف نموده كه از محل اين اعتبارات صرفا" مجاز به انجام برنامه هاى مصوب اردوهاى تداركاتى تيم هاى ملى با استفاده از اماكن اقامتى مطلوب و مناسب با شان و منزلت ورزشكاران ملى پوش (ترجيحا" هتل ) وسرو غذاى با كيفيت و با شيوه مناسب ، امور فرهنگى و رفع نيازهاى ضرورى اين تيم ها مى باشند . ميزان متوسط سرانه ريالى براى رشته هاى نابينايان و كم بينايان در سال 91-90 معادل -/000/300/1 ريال نفر روز بوده است كه منطبق با برنامه هاى مصوب نابينايان توسط اين كميته و بموقع پرداخت شده است . در پاسخ به ادعاى آقاى دكتر مسجدى در جاى ديگر خارج از اين مصاحبه به موضوع خرج كرد زياد براى تيم واليبال نشسته ، بايد سوال نمائيم كه آيا مى دانند در سال 91 تا قبل ازاعزام به پارالمپيك لندن ، تيم ملى گلبال به تعداد 8 مرحله جمعا" به مدت 59 روز اردو ، تيم ملى فوتبال 5 نفره نابينايان به تعداد 7 مرحله جمعا" به مدت 63 روز اردو و تيم ملى جودو 9 مرحله جمعا" به مدت 87 روز اردو را داشته اند ؟ البته تيم ملى واليبال نشسته در فدراسيون جانبازان و معلولين در همين زمان به تعداد 6 مرحله جمعا" به مدت 57 روز در اردو بوده اند . دقت فرمائيد كه تيم ملى گلبال 2 روز بيشتر و فوتبال 5 نفره 6 روز اردوى بيشترى از رشته واليبال نشسته داشته اند .

يقينا" آقاى دكتر مسجدى مى دانند كه تعيين مراحل و روزهاى اردوئى پيشنهاد شده از سوى هر دو فدراسيون طى بررسى و كارشناسى لازم با مد نظر قراردادن شرايط و مقتضيات هررشته در اين كميته انجام مى پذيرد . ضمنا" مدت اردوهاى تيم هاى ملى نابينايان و كم بينايان بر اساس جلسات برگزارشده با مسئولين و كارشناسان فنى آن فدراسيون و انعقاد تفاهم نامه تعيين و اجرا گرديده است. لازم بذكر است كه جمع دريافتى فدراسيون نابينايان و كم بينايان از كميته ملى پارالمپيك در سال 1391 تا كنون -/000/250/870/5 ريال مى باشد. اين رقم چگونه هزينه گرديده كه اغلب ورزشكاران نابينا و كم بيناى عضو تيم هاى ملى اعزامى و ناظرين كميته از نحوه هزينه كرد و كيفيت اجراى برنامه هاى مصوب رضايت نداشتند ؟ و منجر به تذكر كميته به‌آن فدراسيون گرديده است .

آيا دكتر مسجدى به گزارشات مديريت پزشكى كميته ملى پارالمپيك مبنى بر آسيب ديده گى برخى ورزشكاران نابينا و كم بينا قبل اعزام به پارالمپيك لندن توجه نموده اند؟ آيا ايشان از دفاع خود و پذيرش كتبى مسئوليت مبنى براعزام ناقص تيم ملى گلبال ( با 4 ورزشكار ) به بازيهاى پارالمپيك لندن و نتايج اين تيم راضى هستند ؟ بطور كلى اصراربراعزام تيم بدين گونه به مصلحت بوده است؟ آيا نتايج حاصله ناشى از مشكلات مالى يا شيوه مديريت آن فدراسيون بوده است ؟ بياد داشته باشيم كه تيم ملى گلبال با طى نمودن سير صعودى در سنوات قبل ، با شايستگى به كسب مقام سوم قهرمانى جهان ( براى اولين بار) درمسابقات 2010 انگلستان و اخذ سهميه ورودى به پارالمپيك را قبل از تصدى آقاى دكتر مسجدى در فدراسيون نابينايان كسب و در كارنامه خود به ثبت رسانده است . آيا رياست محترم فدراسيون نابينايان پاسخگوى آسيب هاى روحى و جسمى وارد شده به ورزشكاران زحمت كش و با سابقه رشته گلبال خواهند بود؟ آيا بهتر نبود كه آقاى دكتر مسجدى دوش به دوش و دست در دست ورزشكاران نابينا و كم بينا داده و در كنار آنها در محل بازيهاى پارالمپيك 2012 لندن با برپائى جلسات تشويق آميز و تقويت روحيه اين عزيزان فشار روانى ناشى از جو مسابقات را بر ايشان هموار تر مى نمودند؟ ( يادآورى مى گردد كه رياست محترم فدراسيون نابينايان همه روزه مى توانستند خارج از هتل محل اقامت مسئولين ، از 9 صبح تا 9 شب در دهكده بازيها ودر كنار اعضاء كاروان ورزشى دلوار بخصوص ورزشكاران نابينا حضور داشته باشند ) .

 آيا اين جلسات برگزار گرديد و چند بار در دهكده ودر كنار ورزشكاران نابينا و كم بينا حضور يافتند؟ جناب آقاى دكتر مسجدى ، آيا با اعمال تاخيرات مشكل ساز و غير موجه در اداى بموقع ديون و استفاده موردى از اعتبارات تخصيصى از سوى اين كميته در سرفصل هاى ديگر مانند پرداخت برخى بدهى هاى فدراسيون ، مى شود از حق ورزشكاران تحت پوشش فدراسيون نابينايان دفاع نمود؟ درارتباط با اين بخش لازم است نظر آقاى مسجدى را به اين نكته نيز جلب نمائيم كه قبل از اعزام كاروان ورزشى به بازيهاى پاراآسيايى 2010 گوانگژو ، اين كميته ابتدا اعتبارات مالى مصوب مربوط به پرداخت حقوق ورزشكاران و كادر فنى و مربيگرى را به فدراسيون نابينايان پرداخت مى نمود اما بدليل تامل بيش از حد و سوال برانگيز آن فدراسيون و به تعويق انداختن مكرر پرداخت حقوق و ابراز گله و شكايات افراد مشمول ، ناچار مراتب اعتراض اين كميته به فدراسيون اعلام و موضوع مستمرا" پيگيرى شد تا سرانجام دستور پرداخت حقوق ورزشكاران و كادر فنى نابينايان و كم بينايان كه در تركيب كاروان اعزامى به گوانگژو بودند توسط جنابعالى به روز آخر رسيد و شما به ناچار تا زمان قرار گرفتن در صندلى هواپيماى حامل كاروان اعزامى پيگير ماجرا بوديد تا اين مهم انجام و حقوق معوقه آنان پرداخت شود ! پس از آن كميته ملى پارالمپيك به لحاظ رعايت و حفظ حقوق ورزشكاران تيم هاى ملى نابينان و كم بينايان در رشته هاى پارالمپيكى و كادر فنى آنان تصميم به تغيير رويه و پرداخت مستقيم حقوق ماهانه ايشان گرفت كه تا كنون تماما" و بموقع پرداخت گرديده است . در بخش ديگر ، قطعا" رياست محترم فدراسيون نابينايان مطلع هستند كه اعمال هرگونه تغيير در اجراى برنامه هاى مصوب اعم از تقويم ورزشى و ساير برنامه هاى اجرائى مستلزم تصويب يا تفويض اختيار از سوى هيئت رئيسه فدراسيون و در مورد توافقات با ساير دستگاه ها مستلزم هماهنگى لازم مى باشد در غير اينصورت منجر به پاسخگوئى به نهادهاى نظارتى و دستگاه ذيربط و طرح انتقاد خواهد شد . آيا آقاى دكتر مسجدى در اتخاذ هرگونه تصميمات و اعمال تغييرات در تنزل سطح و كيفيت برنامه هاى مورد تفاهم با كميته ملى پارالمپيك راسا" تصميم گيرى نموده اند؟ به فرض كه ميزان 15 ميليارد تومان اعتبارات مالى يادشده در مصاحبه آقاى دكتر مسجدى ( كه كذب محض مى باشد ) بيشتر از اين رقم بوده باشد ، انتظار داشتند چه سهمى فراتر از برنامه ها و سرانه هاى مورد توافق و تصويب شده و به كدام دليل از سوى كميته ملى پارالمپيك به فدراسيون نابينايان و كم بينايان تعلق گيرد ؟ به راستى كدام طرح و برنامه پيشنهادى مطروحه از سوى فدراسيون نابينايان و كم بينايان به اين كميته مورد تصويب قرارگرفته اما سرانه مالى آن پرداخت نشده است ؟ فرض ديگر اينكه با موجود بودن اعتبارات مالى مورد ادعاى دكتر مسجدى در كميته ملى پارالمپيك ، به چه صورت كليه امور مالى اين كميته بوسيله يك نفر خزانه دار و يك نفر مديرمالى رتق و فتق مى گردد .
حال آنكه در فدراسيون نابينايان با وجود مشكلات مالى اظهار شده و ادعاى حداقل دريافتى از اين كميته نسبت به كل ميزان اعتبارات مورد اشاره ايشان در مصاحبه ، ظاهرا"ازحداقل 4 نفر در بخش مالى استفاده مى گردد !؟ شايد بخشى از اين اعتبارات بمنظور پرداخت حقوق و دستمزد كاركنان فدراسيون هزينه مى گردد ؟ آيا آقاى دكتر مسجدى انتظار دارند كه عليرغم مصوبات اين كميته كه ايشان نيز مطلع مى باشند ، در نحوه توزيع امكانات و ميزان تخصيص اعتبارات مالى به هريك از فدراسيونهاى ( نابينايان و كم بينايان ) ، ( جانبازان و معلولين ) ، نمى بايست تعداد رشته هاى پارالمپيكى تحت پوشش و آمار جامعه هدف آنها مد نظر قرارگيرد؟ چگونه اين اصول بديهى از سوى رييس فدراسيون ناديده گرفته شده و بدينگونه اظهار نظر مى فرمايند؟ و اما بعد : آقاى دكتر مسجدى در مصاحبه خود نسبت به فنى نبودن ناظرين كميته ملى پارالمپيك اشاره نموده اند ! ظاهرا" ايشان نظر كارشناسى و فنى خود را بر گزارشات ناظرين با تجربه و داراى تحصيلات عاليه و سابقه طولانى و شناخته شده در مسئوليت هاى اجرائى ورزش بويژه در حوزه ورزشهاى معلولين ، حتى در فدراسيون نابينايان ارجح دانسته اند ! به نظر مى رسد كه بايد قضاوت در اين خصوص را به جامعه ورزشى نابينايان و كم بينايان كشور سپرد. رياست محترم فدراسيون نابينايان به اين امر نيز واقف هستند كه اقشار ورزشى نابينا و كم بينا اصرار ندارند كه رئيس فدراسيون حتما" از بين افراد نابينا باشد اما انتظار دارند كه شاهد برخورد و رفتارهاى شفاف و صادقانه باشند . جنابعالى با دارا بودن تحصيلات پزشكى مطلع هستيد كه از بين گروه هاى مختلف معلولين ، عزيزان جانباز و معلول نابينا از هوش و حافظه قوى و احساسات بالقوه و مطلوبى برخوردارند ، لذا در شرايط كنونى انتظار ميرود كه با درب ها و آغوش بازخود را آماده پذيرش و شنيدن درد دل و صحبت هاى ورزشكاران نابينا و كم بينا در محل فدراسيون نمائيم ، در غير اينصورت كماكان شاهد مراجعات ايشان به ساير مراجع از جمله وزارت ورزش و جوانان و كميته ملى پارالمپيك خواهيم بود. اين كميته همواره آماده پذيرش مراجعات ورزشكاران و شنيدن حرف ها و نظرات ايشان بوده و مى باشد .

 در پايان ؛ بر همگان واضح است كه ارائه آمار و اطلاعات نادرست موجب كتمان واقعيت ها نشده و گره اى از مشكلات باز نخواهد كرد حتى در فدراسيون تحت مسئوليت ايشان ، لذا مى توان از شخصيت حقيقى و حقوقى آقاى دكتر مسجدى انتظار داشت از شيوه هاى نخ نما شده درجوامع ورزشى و فراربه جلو استفاده نكرده و رويكرد صادقانه ترى نسبت به برخورد بامسائل موجود وپذيرش انتقادات ناشى از آن اتخاذ نمايند. بديهى است مسئولين كميته ملى پارالمپيك بنا بر دارا بودن وظايف ذاتى ناشى از سلسه مراتب تشكيلاتى، درطى اين مسير سخت و بدون اعتنا به حاشيه سازى ها ، يقينا"در تقابل با رياست محترم فدراسيون نابينايان قرار نگرفته و نخواهند گرفت . همچنين منبعد نيز به لحاظ رعايت حقوق ورزشكاران نابينا و كم بينا و ارتقاء سطح فعاليت ها و دست آوردها ى اين عزيزان علاوه برارائه تشريك مساعى خود به فدراسيون ورزشهاى نابينايان و كم بينايان كماكان به اعمال مسئوليت ها و نظارت لازم ادامه خواهند داد ؛ البته حسن انجام اين مهم به نوع عملكرد آتى آن فدراسيون نيز بستگى خواهد داشت ./با
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار