يک کارشناس مسائل عراق گفت: ديدار طارق الهاشمي با پادشاه عربستان در جهت حمايت از اپوزيسيون سني عراق و تضعيف دولت شيعه‌ اين کشور است.

جعفر حق پناه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به ديدار طارق‌الهاشمي با ملک عبدالله؛ پادشاه عربستان اظهار داشت: پس از سقوط حزب بعث عراق و خلع نيروهاي عرب سني از قدرت همواره کشورهاي عربي به دنبال تضعيف دولت شيعه هستند و ديدار مقامات ارشد و بلند پايه‌ اين کشور با طارق الهاشمي در راستاي اين هدف صورت گرفته است.

وي تصريح کرد: اين ديدار از يک سو هشداري براي دولت مالکي مبني بر مخالفت عربستان با رژيم سياسي عراق و از سوي ديگر نوعي پشتوانه و دلگرمي براي نيروهاي اپوزيسيون سني در اين کشور است.

حق پناه با اشاره به دلايل حمايت عربستان از طارق الهاشمي افزود: با توجه به آسيب پذيري عربستان در برابر تهديد نيروهاي راديکال عراق که مي‌توانند باعث بحران سياسي و امنيت داخلي در اين کشور شوند بيشتر به حمايت از نيروهاي سياسي متعادل که مشي مسلحانه و راديکال ندارند مي‌پردازد و طارق الهاشمي نيز جزئي از اين نيروهاست لذا قدرت گرفتن نيروهاي سني باعث تضعيف دولت شيعه خواهد شد.

اين کارشناس مسائل عراق در پايان خاطر نشان کرد: عربستان سعودي و ديگر کشورهاي عربي با حمايت از اپوزيسيون سني عراق به دنبال تضعيف قدرت شيعه در اين کشور هستند تا شايد بتوانند حيطه‌ نفوذ خود را در عراق و منطقه مجدداً احيا کنند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار