متکي در پايان با بيان اينکه ما در طول هشت سال دفاع مقدس هم تحريم بوديم و توانستيم اين تحريم‌ها را به فرصت تبديل کنيم گفت: همه بايد به دولت کمک کنيم تا از اين پيچ تاريخي به سلامت عبور کنيم و به فضل پروردگار خواهيم توانست بر همه مشکلات فائق آمده و در مسير صحيحي حرکت کنيم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران منوچهر متکي وزير سابق امور خارجه در همايش "مسئولان فرهنگي و ائمه جماعات" که صبح امروز در سازمان مرکزي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي برگزار شد، با اشاره به اينکه نبايد واقعه 13 آبان 58 را يک حادثه تلقي کرد، اظهارداشت: اگر پرونده 37 ساله حضور آمريکا در ايران در زمان پهلوي دوم را کنار گذشته و از 22 بهمن 57 تا 12 آبان 58 را مد نظر قرار دهيم متوجه خواهيد شد که اين اقدام دانشجويي که امام(ره) از آن به عنوان انقلاب دوم ياد کردند، واکنشي بر عمليات فتنه‌گرايانه آمريکايي ها در لانه‌جاسوسي بود.

وزير سابق امور خارجه با بيان اينکه امام (ره) مجلس اول را مامور رسيدگي به پرونده سفارت آمريکا کرد افزود: نتيجه رسيدگي‌هاي مجلس منجر به پيمان الجزاير شد که در آن آمريکايي‌ها متعهد شدند سياست خود را در قبال جمهوري اسلامي ايران تغيير داده و اين نظام نوپا را به رسميت بشناسند، لذا آمريکا به هيچ کدام از وعده‌هاي خود عمل نکرد، ولي آنچه مهم است نفس پيمان بود که آمريکا اعتراف داشته در امور داخلي ايران دخالت کرده است.

وي در صحبت‌هاي خود اشاراتي به ذهن پژوهشگر دانشجويان امروزي داشته و خطاب به ائمه و مسئولان فرهنگي دانشگاه‌ها اظهارداشت: وضعيت کنوني کشور به صورتي است که اگر شما بتوانيد قشر پژوهشگر جامعه که همان دانشجويان هستند را به خوبي هدايت کنيد گويي توانسته‌ايد يک جامعه را هدايت کنيد.

متکي با تاکيد بر اينکه جنبش دانشجويي در طول بيش از نيم قرن سابقه فعاليت خود در ايران داراي دو ويژگي است عنوان کرد: دو خصلت ضد ديکاتوري و سلطه‌پذير نبودن جنبش دانشجويي آن را به قدرتي عليه استعمار تبديل کرده که در اين راستا شهداي زيادي را تقديم انقلاب خود کردند.

سفير سابق ايران در ژاپن با بيان اينکه بايد حس مبارزه با سلطه را در دل دانشجويان زنده نگه ‌داريم عنوان کرد: دشمن از طريق رسانه‌ها و اينترنت حس مقابله با سلطه را در دانشجويان تضعيف مي‌کند و تشکل‌هاي دانشجويي بايد در اين زمينه هوشيار باشند.

متکي با اشاره به اينکه در ذهن بسياري از دانشجويان اين سوال مطرح است که ما در سياست‌خارجي تندروي مي‌کنيم در حالي که اين برداشت صحيح نيست گفت: دليل اين مدعا اين است که چند سال پيش آمريکا نامه‌هايي را مطرح و در آن ذکر کرد که ممکن است ايران به ما اعتماد نکند که سوخت 3.5 درصد را به آنها تحويل دهيم، اما جمهوري اسلامي ايران بنا را بر حسن نيت گذاشت و اين تضمين آمريکا مبني بر تحويل سوخت 3.5 درصد را پذيرفت، لذا آمريکا به وعده خود عمل نکرد و با تدبيري که جمهوري اسلامي ايران داشت بيانيه تهران به امضا رسيد و نيرنگ آنان با شکست مواجه شد.

وزير سابق امور خارجه با تاکيد بر اينکه عامل برخي از گراني‌ها سوء تدبير مسئولان است اظهار داشت: مصداق اين صحبت‌ها فرمايشات مقام معظم رهبري در خراسان شمالي است که ايشان فرمودند مشکل امروز جامعه ما بخشي تحريم‌ها و بخشي ديگر سوء تدبير‌هايي است که انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه گراني و تورم مختص کشور ما نبوده و در کشورهاي ديگر نيز همين امر اتفاق افتاده است تصريح کرد: هنگامي که سفير ايران در ژاپن بودم بحران مالي- پولي، جنوب شرق آسيا را فرا گرفته بود که مالزي هم دچار آن شده بود، ولي رئيس جمهور وقت آن زمان مالزي توانست با تدبير لازم آن را مهار کرد.

متکي در پايان با بيان اينکه ما در طول هشت سال دفاع مقدس هم تحريم بوديم و توانستيم اين تحريم‌ها را به فرصت تبديل کنيم عنوان کرد: همه بايد به دولت محترم کمک کرده تا بتوانيم از اين پيچ تاريخي عبور کنيم و به فضل پروردگار خواهيم توانست بر همه مشکلات فائق آمده و در مسير صحيحي حرکت کنيم.

براساس اين گزارش، در پايان اين همايش از سوي ائمه و مسئولان فرهنگي دانشگاه‌ها پرسش‌هايي مطرح شد که متکي به صراحت به آنها پاسخ داد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مشکلات ، دولت ، متکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار