بنياد پژوهش‌های اسلامی با همكاری مديريت امور زائران غيرايرانی آستان قدس رضوی كتاب «حديث سلسلةالذهب از ديدگاه اهل سنت» را به هشت زبان زنده چاپ و منتشر می‌كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، كتاب «حديث سلسله‌الذهب از ديدگاه اهل سنت» تاليف محمد محسن طبسی از محققان و پژوهشگران ديني است كه تاكنون به زبان‌های انگليسی و تاجيكی چاپ و منتشر شده است.

طبق توافقاتي كه بين بنياد پژوهش‌هاي اسلامي و مديريت امور زائران غيرايراني آستان قدس رضوي منعقد شده است، اين كتاب به زبان‌هاي انگليسي، تاجيكي، اردو، آذري، روسي، بنگالي، عربي و مالايو ترجمه مي‌شود.

در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم، يكي از زمان‌هاي الهام‌بخش تاريخ اسلام، ورود شكوهمند حضرت رضا(ع) به خطه‌ي خراسان و صحنه‌هاي حضور ايشان در نيشابور و روايت حديث از حضرت رضا(ع) به‌نام «سلسلة‌الذهب» است.

از ورود تاريخي و ماندگار هشتمين پيشواي مسلمانان به نيشابور در سال 200 هجري قمري كه با استقبال بي‌نظير مردم به‌ويژه دانشمندان و محدثان اهل سنت روبه‌رو بود، واژه «سلسلة‌الذهب» به يادگار مانده است كه توسط 20 هزار كاتب و محدث ثبت‌شده كه در نوع خود، كم‌نظير و غرورآفرين است.

نويسنده كتاب«حديث سلسله‌الذهب از ديدگاه اهل سنت» در نگارش اين اثرسعي كرده به مجموعه‌اي از شبهات در نفي سند و دلالت حديث «سلسلة‌الذهب» بر اساس مدارك و منابع معتبر اهل سنت پاسخ دهد و تمامي سخنان و عملكرد علماي اهل سنت در برابر اين حديث از دوران امام رضا(ع) تاكنون در اين كتاب جمع‌آوري شده است.

كتاب«حديث سلسله‌الذهب از ديدگاه اهل سنت» در فصل‌هاي «حديث حصن»، «حديث ايمان»، «اباصلت هروي در نگاه اهل سنت» و «ساير احاديث» طبقه‌بندي شده است و در انتهاي اين كتاب نويسنده ضمن جمع‌بندي محتواي كتاب در بخش «سخن پاياني» به بيان نمايه‌ها پرداخته است.

يادآور مي‌شود؛ سلسلة الذهب به حدیثی گفته می‌شود که معصوم به اسناد از پدرانش نقل کند، ولی به طور خاص حدیث «سلسلة الذهب»، حدیثی است که از امام رضا(ع) به هنگام ورودش به نیشابور نقل شده و عده کثیری آن را نوشته‌اند خدواند متعال در اين حديث فرموده است: «کلمه توحید (لا اله الا الله) دژ و حصار محکم من است هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل قلعه و حصار من شود، از عذاب الهی در امان است، حضرت رضا(ع) در ادامه نقل اين حديث فرمود: اما در صورتی که به شرط‌های آن عمل شود و من یکی از آن شرط‌ها هستم.  /س

برچسب ها: کتاب ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.