برداشت بذر سوروگوم علوفه ای رقم اسپید فید در خراسان جنوبی آغاز شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ این گیاه تا سال 79 از خارج و کشور استرالیا با قیمت هر کیلو 14 دلار وارد می شد که از سال 79 به بعد بذر لاین مادری این گیاه در مر کز تحقیقات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تولید و سبب قطع وابستگی ایران به کشورهای خارجی در واردات این بذر شد.

مدیر مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ، مقاومت بالا در برابر خشکی را از جمله ویژگی های مهم گیاه سوروگوم علوفه ای اسپید فید برشمرد و گفت : این گیاه به دلیل سازگاری با آب و هوای خشک در بسیاری از مناطق بیابانی و خشک کشور قابل کشت است .

کاظم محمد پور ، سطح زیر کشت این محصول در خراسان جنوبی را 2 هزار و 100 هکتار و تولید سالانه آن را 6 تن اعلام کرد و افزود : در هر هکتار از زمینهای زیر کشت بذر سورگوم علوفه ای در این استان حدود 3 تن بذر لاین مادری تولید و پس از بسته بندی به دشت مغان ارسال می شود که در آنجا با استفاده از بذر لاین مادری ، بذر هیبریدی به عمل می آید.

وی گفت : در دشت مغان نیز سالانه حدود هزار و 800 تن بذر هیبریدی تولید و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد تا عملیات کاشت آن را در سطح کشور انجام شود .

بذر سورگوم علوفه ای به دلیل استفاده نکردن هیچ گونه سمی در مراحل کاشت ، داشت و برداشت آن ، بذری سالم است و به دلیل اینکه با هر 7 کیلوگرم از این بذر ، یک هکتار زیر کشت می رود ارزآوری بالایی برای کشور دارد .

بذر سورگوم علوفه ای به دلیل مقاومت بالای آن در برابر خشکی ، به شتر گیاهان زراعی معروف است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.