مديركل امور آموزش و كارآموزي گفت: با برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و تشكيل پانل‌هاي علمي مي توان اطلاعات پزشكان را در اين خصوص افزايش داد ضمن آنكه با چنين اقدامي سطح سلامت جامعه نيز ارتقا مي يابد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، دكتر مسعود قادي پاشا با بيان اين مطلب افزود: در راستاي سياست‌هاي قوه قضاييه و سازمان پزشكي قانوني كشور، يكي از اهداف استراتژيك سازمان بحث پيشگيري از قصور پزشكي است. به همين منظور و با برنامه ريزي صورت گرفته  سازمان پزشكي قانوني كشور ضمن ارايه يك پانل در بيست و دومين كنگره ساليانه چشم پزشكي شركت مي كند.

وي ادامه داد: بيست و دومين كنگره ساليانه چشم پزشكي 8 تا 11 آبان در سالن همايش‌هاي بين‌المللي رازي برگزار مي شود و پزشكي قانوني در روز پنج‌شنبه 11 آبان پانل خود را با محوريت موضوع قصور پزشكي، رضايت و برائت به رياست دكتر شجاعي رييس سازمان ارائه خواهد كرد.

مديركل امور آموزش و كارآموزي سازمان اظهار داشت: در پانل پزشكي قانوني موضوعاتي همچون شايع‌ترين تخلفات و شكايات بيماران از چشم پزشكان در دو سال گذشته، اهميت رضايت و برائت در درمان و اعمال جراحي، چگونه مي توان از خطاهاي چشم پزشكي مبرا بود، ميزان ارش و ديه در خطاها  و قصور پزشكي، معرفي مواردي از خطاهاي ناشي از عدم تشخيص، عدم مهارت، عدم كنترل عوارض و عدم رعايت نظامات قانوني توسط دكتر شجاعي، دكتر شعباني، دكتر سلطاني، دكتر جعفري و اينجانب ارائه مي شود.

به گفته وي در ادامه اين پانل جلسه پرسش و پاسخ نيز برگزار مي شود كه در آن به سئوالاتي همچون آيا عدم تشخيص قصور است؟ آيا اخذ برائت ما را از قصور مبرا مي كند؟ آيا ايجاد عارضه در اقدامات جراحي و درماني قصور است؟ و .... پاسخ داده مي شود.

دكتر قادي پاشا با اشاره به اهميت موضوع رضايت و برائت در مباحث درماني كه موضوع سخنراني وي است، تصريح كرد: رضايت در واقع اجازه بيمار براي شروع درمان است و هيچ پزشكي بدون اجازه بيمار حق شروع اقدامات درماني و جراحي را بر روي بيمار ندارد، تنها در صورت اورژانسي بودن وضع بيمار اقدامات درماني و جراحي بدون اخذ رضايت ميسر است.

وي اذعان داشت: در صورتي كه پزشك رضايت بيمار را حاصل كند در واقع مسئوليت كيفري از وي مبرا مي شود البته اين موضوع به معني كوتاهي در مراحل درمان و ناديده گرفتن موازين علمي و فني نيست.

به گفته وي رضايت يك برگه امضا شده نيست بلكه منظور قانونگذار از اخذ رضايت آگاهي كامل بيمار از روند درمان و جراحي است.
مديركل امور آموزش و كارآموزي سازمان در خصوص اخذ برائت( آگاهي كامل به بيمار در مورد عوارض درمان) نيز افزود: برائت به اطلاع بيمار از  عوارض شايع اعمال جراحي و درماني مربوط مي شود و در صورتي كه پزشك از بيمار برائت داشته و كليه موازين علمي و فني را رعايت كند اگر عارضه اي در حين عمل جراحي و درماني براي بيمار حاصل شود، پزشك ضامن خسارت يا عارضه ايجاد شده نيست و مسئوليت مدني از وي سلب مي شود.

دكتر قادي پاشا با اشاره به اينكه در حال حاضر ذهنيت برخي پزشكان آن است كه در صورت اخذ برائت اگر مرتكب قصور شوند، ديگر مسئوليتي متوجه آنان نيست، خاطرنشان كرد: اگر پزشك آگاهي كامل از اقدامات درماني(اخذ رضايت) و آگاهي كامل در مورد عوارض شايع بيماري(اخذ برائت) به بيمار دهد اما در عمل جراحي مرتكب خطا شود،‌ضامن و پاسخگو خواهد بود./ح   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار