پايگاه اينترنتي فارن پاليسي در گزارشي به قلم ديويد کنر نوشت : نظاميان امريکايي ده ماه قبل ، از عراق عقب نشيني کردند اما بررسي هاي جديد نشان مي دهد با وجود پايان اشغالگري ، اين جنگ هنوز هم ميان کودکان عراقي قرباني مي گيرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، بولتن سم شناسي و آلودگي هاي زيست محيطي امريکا اخيرا در مقاله اي ، نتيجه يک تحقيقات جديد را درباره تاثير آلاينده هاي زيست محيطي در شهرهاي عراق بر شيوع ناهنجاريهاي مادرزادي ميان کودکان عراقي ، منتشر کرد.

در اين تحقيقات جديد که در بخش زنان و زايمان دانشگاه ميشيگان تامين مالي شده است ، شيوع ناهنجاريهاي مادرزادي ميان کودکان عراقي در شهرهاي بصره و فلوجه که در دوران جنگ عراق سخت ترين روزها و  درگيريها را تجربه کردند ، بررسي شده است.

ديويد ايسنبرگ يکي از تحليلگران سرشناس امريکايي مي گويد نتايج اين تحقيقات نشان از افزايش چشمگير و قابل توجه نقص عضو نوزادان در يکي از بيمارستان هاي زنان و زايمان بصره در مقايسه با دوران قبل از جنگ دارد.

از اکتبر سال هزار و نهصد و نود و چهار ميلادي تا اکتبر سال هزار و نهصد و نود و پنج ميلادي ، از هر يک هزار زايمان در بيمارستان زنان البصره ، يک و سي و هفت صدم درصد کودکان با نقص عضو به دنيا آمدند.

اما از سال دو هزار و سه ميلادي و آغاز جنگ عراق ، شمار تولد نوزادان با نقص عضو به بيست و سه مورد از هر يک هزار زايمان افزايش يافته است که اين به معناي افزايش هفده برابري تولد نوزادان با نقص عضو در عراق است.

اين تحقيقات همچنين نشان مي دهد از سال دو هزار و نه ميلادي بار ديگر اين آمارها به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است و در اين بيمارستان از هر يک هزار زايمان ، چهل و هشت کودک عراقي با نقص عضو به دنيا آمدند.

اين آمار در مقايسه با تولد نوزادان داراي ناهنجاريهاي مادرزادي در ديگر مناطق جهان بسيار متفاوت است. از هر يک هزار زايمان در کاليفرنيا ، شش دهم درصد نوزادان به هيدروسفالوس ( تجمع مايع در درون يا اطراف مغز ) ، مبتلا هستند  اما در بصره موارد هيدروسفالوس شش برابر بيشتر است. از هر يک هزار زايمان در امريکا ، يک نوزاد به ناهنجاري لوله عصبي  (NTDs) که شايع ترين ناهنجاري مادرزادي است مبتلا است اما اين آمار در بصره دوازده نوزاد از هر يک هزار زايمان است که اين بالاترين آماري است که تاکنون گزارش شده است.

اما دليل واقعي اين افزايش قابل توجه ناهنجاريهاي مادرزادي در کودکان عراقي چيست؟ نتايج اين تحقيقات نشان مي دهد آلودگي هاي زيست محيطي و به طور اخص آلودگي بالاي جيوه و سرب ، عامل اصلي افزايش ناهنجاريهاي مادرزادي کودکان عراقي است.

دانشمندان براي آزمايش فرضيات خود ، تحقيقات گسترده اي را روي پنجاه و شش خانواده در شهر فلوجه در مرکز عراق که شاهد درگيريهاي شديد در دوران جنگ بودند ، انجام دادند. در بين اين خانوارها ، بيش از نيمي از کودکان تازه متولد شده بين سالهاي دو هزار و هفت تا دو هزار و ده ميلادي ، داراي ناهنجاري هاي مادرزادي  هستند.

اين تحقيقات نشان مي دهد در نمونه مو نوزادان داراي ناهنجاريهاي مادرزادي اين خانواده ها ، سرب و جيوه به ترتيب بيش از پنج و شش برابر در مقايسه با کودکان سالم است. اين سطح بالاي آلودگي در والدين اين کودکان در بصره نيز يافت شده است.

اين نخستين تحقيقات نيست که نشان از ارتباط بين جنگ ويرانگر عراق با سطح بالاي شيوع ناهنجاري هاي مادرزادي در اين کشور دارد.

نشريه بين المللي بهداشت عمومي و تحقيقات زيست محيطي نيز سال دو هزار و ده ميلادي در مقاله اي نوشت بررسي پرسش نامه هايي که از حدود پنج هزار نفر از ساکنان شهر فلوجه عراق تهيه شد ، نشان از آمار بالاي سرطان ، نقص عضو و مرگ و ميز نوزادان دارد.

اين تحقيقات علاوه بر آنکه نشان از آمار تکان دهنده سرطان در ميان ساکنان اين شهر دارد ، نشان مي دهد آمار مرگ و مير نوزادان تا يک سالگي از هر يک هزار مورد زايمان ، هشتاد نفر است که اين آمار مرگ و مير به عنوان مثال در کشور مصر ، نوزده و هشت دهم درصد از هر يک هزار زايمان است.

کارشناسان دانشگاه ميشيگان در ادامه تحقيقات خود مي گويند سرب و جيوه ، مواد سمي هستند که در توليد گلوله ها و ديگر مهمات جنگي استفاده مي شوند و درگيريها و بمباران شهرهاي فلوجه و بصره  ، ساکنان اين شهرها را در آلاينده هاي زيست محيطي جدي و اين مواد خطرناک قرار داده است.

آنچه که از اين تحقيقات کاملا روشن است ، اين حقيقت تلخ است که نوزادان عراقي با جان خود بهاي سنگيني براي جنگ مي پردازند و هنوز هم تحقيقات بيشتري بايد براي يافتن دلايل ديگر بروز چنين ناهنجاريهايي و تلاش براي متوقف کردن آن صورت گيرد و تا آن زمان هنوز هم پرسش هاي زيادي درباره آثار بعدي جنگ تحت رهبري امريکا در عراق باقي خواهد ماند.


برچسب ها: عراق ، آمریکا ، جنگ ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار