وکيل پايه يک دادگستري گفت: زندان گرچه به عنوان آخرين راه مجازات مجرمين حرفه‌اي محسوب مي‌شود اما شايسته نيست در برابر جرائم ساده، سنگين‌ترين مجازات اعمال شود.

مرتضي اسلامي پناه در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ويژگي‌هاي بارز مجازات‌هاي جايگزين حبس اظهار داشت: از خصايص ويژه مجازات‌هاي جايگزين حبس مي‌توان به كاهش و از ميان رفتن آسيب‌هاي اجتماعي كه زنداني و خانواده زنداني را تهديد مي‌كند و ديگر كم كردن هزينه‌هاي هنگفتي كه دولت‌ها با مجازات زندان متحمل مي‌شوند اشاره كرد.

اين حقوقدان همچنين مشکلات اقتصادي آحاد جامعه را از جمله دلايل افزايش جرم ناميد و ادامه داد: چه بسا افرادي هستند که در شرايط عادي ممکن نيست مرتکب جرم و جنايتي شوند ولي به دليل تبعات فقر اقتصادي در زندگي، آنان  به خلاف کشيده مي‌شوند.

وي به فوايد مجازات جايگزين حبس براي زنداني اشاره و تصريح کرد: كاهش مجازات حبس فرايندي است كه مي‌كوشد با پيش‌بيني روش‌ها و جايگزين‌هاي مناسب حبس از افزايش ورود بي‌رويه مجرمان به زندان‌ها جلوگيري کند و در مقابل با دادن فرصت به چنين افرادي زمينه جبران خسارت وارده به جامعه را فراهم آورد.

اسلامي‌پناه در ادامه افزود: زندان گرچه به عنوان آخرين راه مجازات مجرمين حرفه‌اي محسوب مي‌شود وليكن شايسته نيست در برابر جرائم ساده، سنگين‌ترين مجازات اعمال شود.
 
اين وکيل پايه يک دادگستري با تاکيد بر نقش قضات در کاهش جمعيت کيفري خاطر‌نشان کرد: قضات يكي از نقش‌هاي مهم در كاهش استفاده از مجازات زندان را بر عهده دارند که اگر آنان نگرشي بازپرورانه و اصلاحي درباره برخي جرائم داشته باشند، مي‌توانند با استفاده از مجازات‌هاي جايگزين حبس به خوبي ايفاي نقش كنند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار