رییس شوراي ثبت آثار تاریخی و فرهنگي آذربایجان شرقی گفت: كاروانسراي اماميه با قدمت صفوي، يكي از كاروانسراهاي مهم و قابل توجه بين راهي جاده ابريشم در دوره صفويه بوده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: بخش عمده اي از عمليات مرمتي و استحكم بخشي كاروانسراي اماميه بستان آباد به اتمام رسيد.

وي محل قرارگيري اين كاروانسرا را در جاده قديم بستان آباد و مابين اين شهرستان و قره چمن عنوان كرد و گفت: به دليل اينكه در دوره صفوي اين جاده جزئي از مسير جاده ابريشم محسوب مي شده، كاروانسراي اماميه داراي اعتبار ويژه اي به خصوص به لحاظ امكانات اقامت چندين روزه براي كاروان ها و مسافران بوده است.

محمدي با بيان اينكه اين كاروانسرا به دليل فرو ريختن آوارها به جز جبهه شمالي، تا حد زيادي در زير خاك مدفون شده بود، تشريح كرد: در اولين گام مرمت اين اثر، پلان معماري خوانا شده و پس از خاكبرداري و آواربرداري مرمت و بازسازي آغاز شد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اين كاروانسرا را داراي 10 برج توپر عنوان كرد و گفت: نماي اصلي كاروانسراي اماميه سنگي است اما ساير جبهه ها، ديواره و طاق هايي آجري دارند.

محمدي با اشاره به مرمت هاي انجام گرفته در اين بنا طي سال گذشته تصريح كرد: نماي اصلي و بيروني كاروانسرا به جز سردرب آن مرمت شده و بازسازي نماي شرقي، غربي و جنوبي بنا نيز تا قسمت كرسي چيني سنگي به اتمام رسيده است.

وي بازسازي قسمتي از شترخوان داخلي كاروانسرا كه فضايي جانبي براي نگهداري احشام و چارپايان بوده و نيز ديواره سمت غربي را از ديگر اقدامات مرمتي انجام گرفته در كاروانسراي اماميه برشمرد.

رییس شوراي ثبت آثار تاریخی و فرهنگي استان با تاكيد بر اينكه هنوز تمامي بخش هاي اين كاروانسرا به طور كامل از زير خاك خارج نشده است، گفت: كاروانسراهاي عباسي معمولا چهار ايوانه بوده و ازبخش هايي همچون ورودي اصلي و سه شترخوان در اطراف بنا تشكيل شده اند، كه در مورد كاروانسراي اماميه به دليل زير خاك بودن برخي از قسمت ها اين گمانه ها قطعي نشده است.

محمدي نامگذاري اين كاروانسرا را به دليل همجواري آن با روستايي به نام اماميه عنوان كرد و يادآور شد: بخش عمده اي از عمليات مرمتي، استحكام بخشي و حفاظتي در اين اثر ثبتي به پايان رسيده است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.