با شروع فصل مدارس، بویژه دانش‌آموزانی که نوبت صبح به مدرسه می‌روند به علت تعجیل برای از دست ندادن سرویس، دیر نرسیدن به مدرسه و به تبع آن اضطراب و بی‌اشتهایی با مشکل نخوردن صبحانه رو به رو می‌شوند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس صبحانه نخستین و مهمترین وعده غذایی در طول روز است که ممکن است فراموش شود، رشد و نمو و قدرت یادگیری بچه‌ها تا حدود زیادی به همین وعده غذایی وابسته است.

خوب است مادر در ساعات اولیه شب، در کنار بچه‌ها شام بخورد تا کودک یاد بگیرد باید یک زمان و روند مشخصی برای غذا خوردن داشته باشد. زیرا زود شام خوردن علاوه بر‌آن ‌که باعث می‌شود کودک زودتر به خواب رود، سبب می‌شود صبح‌ها هم کمی زودتر بیدار شده و حوصله و وقت بیشتری برای صبحانه صرف ‌کند.

بیشتر بچه‌ها عادت به خوردن صبحانه ندارند،حضور خانواده در کنار کودک به هنگام صرف غذا عامل بسیار مهمی برای راغب شدن کودک به صرف غذا است. تجربه ثابت کرده است جمع خانوادگی و احساس آرامش حاصل از قرار گرفتن در کنار خانواده می‌تواند فاکتور مهمی برای برگشتن علاقه و انگیزه کودک به خوردن صبحانه شود و می‌توان نتیجه گرفت محیط اجتماعی تأثیر بسزایی در میزان اشتهای کودک دارد.

بوفه مدارس چه از نظر ایمنی مواد غذایی و چه از دیدگاه تغذیه‌ای مواد قابل عرضه، مواد غذایی خوبی را در اختیار دانش آموزان قرار نمی‌دهند و لازم است مشکل بوفه‌ها در سطح کلانی حل شود، زیرا بوفه‌ها هم دلایل خاص و شرایط اقتصادی خودشان را دارند.

میوه‌ها و انواع خشکبار و میوه‌های خشک را می‌توان به عنوان میان وعده‌های غذایی مناسب برای دانش‌آموزان در نظر گرفت. البته مصرف همه این‌ها مشروط به رعایت بهداشت و ایمنی در پروسه تهیه و تولید آن و نداشتن افزودنی‌هاست.
یکی از جنبه های اهمیت صرف صبحانه؛ میزان دریافت انرژی است. به عنوان مثال خوردن یک لیوان شیر در صبح کافی نیست و انرژی معادل ۱۵۰ کالری دارد. صبحانه باید ۲۵ درصد کل نیاز فرزند شما به انرژی در طول روز را تأمین کند. البته کالری مورد نیاز کودک در هر سنی متفاوت است. این میزان حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن کودک تا قبل از ۱۰ سالگی است.

باید یک واحد پروتئین، در وعده غذایی صبحانه به منظور تأمین سوخت مورد نیاز بدن تأمین شود، منبع پروتئین عمدتا در گروه لبنیات و موادی چون شیر و پنیر وجود دارد. تخم مرغ نیز حاوی میزان پروتئین بالایی است. همچنین عدسی و کره بادام زمینی نیز نیز منبع خوبی برای تأمین پروتئین است./س


برچسب ها: صبحانه ، یادگیری ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.