رئيس سازمان محيط زيست كشور گفت: در اين بررسي‌ها مشخص شده هيچگونه علائمي از اورانيوم غني شده و يا ضعيف شده كه موجب نگراني مردم شود در گرد و غبارهاي انتقال يافته به ايران وجود ندارد.

محمد جواد محمدي‌زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره مذاكرات صورت گرفته با مقامات عراقي در خصوص انتشار اورانيوم غني شده از طريق گرد و غبار در كشور، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از طريق سازمان بين‌المللي انرژي اتمي و وزارت بهداشت آزمايش‌هايي را در مبادي مختلف از جمله عراق و ديگر همسايگان مرزي ايران انجام داده است كه در اين بررسي‌ها مشخص شده هيچگونه علائمي از اورانيوم غني شده و يا ضعيف شده كه موجب نگراني مردم شود در گرد و غبارهاي انتقال يافته به ايران وجود ندارد.

وي با اينكه اساسا گرد و غبار به سلامتي مردم آسيب مي‌رساند اما اين آسيب هيچ ارتباطي به موضوع اورانيوم ندارد، تصريح كرد: بخش اعظم مشكل گرد و غبار در ايران مربوط به عراق مي‌شود كه با رايزني‌هاي صورت گرفته با اين كشور قراردادي منعقد شده كه براساس آن كنترل يك ميليون هكتار در كانون بحران توليد ريزگرد به مبلغ يك ميليارد و 200 ميليون دلار ظرف مدت 5 سال انجام مي‌شود.

محمدي‌زاده گفت:‌ در كشور عراق مقدمات كار فراهم شده و نيروهاي مورد نياز آموزش‌هاي لازم را در كشور سپري كرده‌اند و مواد اوليه مورد نياز نيز تهيه شده اما مشكلي كه در اين زمينه وجود دارد مربوط به تامين منابع كشور عراق است كه با رايزني‌هاي صورت گرفته به زودي زمينه‌ اجراي اين طرح فراهم مي‌شود.

رئيس سازمان محيط زيست كشور با بيان اينكه 10 درصد از مشكل ريزگردها مربوط به مسائل داخلي است، اظهار داشت: اخيرا سازمان جنگل‌ها طرحي را در اين خصوص به اجرا درآورده كه دستگاه‌هاي ديگر از جمله وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازي، وزارت كشور وظايفي را بر عهده خواهند داد.

وي ابراز اميدواري كرد:‌ بودجه مورد نياز 4600 ميليارد تومان است كه با اختصايص اين مبلغ از سوي دولت، عمليات اجرايي اين طرح سرعت بيشتري به خود مي‌گيرد.

محمديزاده با اشاره به كاهش آب درياچه اروميه تصريح كرد: آب درياچه اروميه اكنون در پايين‌ترين تراز خود قرار دارد و دوسوم اين درياچه خشك شده است.

وي افزود: علت اصلي خشك شدن آب درياچه اروميه خشكسالي‌هاي اخير، گرم شدن دو درجه‌اي كره زمين و تبخير بيش از حد آب است.

رئيس سازمان محيط زيست كشور  ادامه داد: براي حل اين مشكل جمهوري اسلامي ايران چند پيشنهاد ارائه داده كه اولين موضوع آن انتقال آب از حوزه ديگر به حوزه درياچه اروميه است كه اكنون در حال انجام است.

محمدزاده تصريح كرد: منابع اجراي اين طرح محدود است كه اميدواريم براساس دستور رئيس جمهور، وزارت نيرو هرچه سريعتر بتواند در مورد اجراي اين طرح به نتيجه برسد.

وي با بيان اينكه انتقال آب از ارس به درياچه اروميه نيز در دستور كار قرا ر دارد، گفت: پس از اتمام مطالعات لازم زمينه انجام اين طرح فراهم خواهد شد.

رئيس سازمان محيط زيست كشور اصلاح روش‌هاي آبياري را گزينه ديگري براي كنترل كاهش برداشت‌هاي بي‌رويه از درياچه اروميه دانست و اظهار داشت: در سال گذشته 264 ميليارد تومان منابع به اين طرح اختصاص يافته كه اميدواريم اين رقم ظرف مدت سال جاري به 500 ميليارد تومان برسد.

وي افزود: از اين طريق حدود يك ميليارد مترمكعب آب صرفه‌جويي مي‌شود كه مي‌توان آنرا وارد درياچه اروميه كرد.

محمدزاده با اشاره به روش بارور كردن ابرها براي بازگشت منابع آبي به درياچه اروميه اظهار داشت: از اين طريق 60 ميلي‌متر بارندگي صورت گرفته است كه به دليل تبخير بالاي آب در درياچه اروميه اين روش نتوانسته جبران كسري آب درياچه اروميه را كند.

رئيس سازمان محيط زيست كشور خاطرنشان كرد: حدود 3.1 ميليارد مترمكعب براي جبران آب مورد نياز درياچه اروميه لازم است كه در سال جاري يك ميليارد و 900 ميليون مترمكعب آن تامين شده و حدود يك ميليارد و 300 ميليون مترمكعب كسري آب داريم كه اميدواريم با روش‌هاي پيش‌بيني شده اين كسري جبران شود و ظرف روزهاي آينده با تشديد بارندگي‌ها روند كاهش آب درياچه اروميه متوقف خواهد شد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: رئیس ، محیط ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار