کمیته ی جهانی مبارزه با دوپینگ، نیکوتین را در لیست دارو های تحت کنترل و بررسی این سازمان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری گاردین، کمیته ی جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) به دنبال انتشار گزارش آزمایشگاه رسمی این کمیته در کشورش سوئیس نیکوتین را در لیست موادی قرار داده که برای بررسی اثرات نیرو بخشی آنها تحت کنترل و بررسی قرار می‌گیرند.

در گزارشی که از لابراتوار این کمیته در سوئیس منتشر شده است اثرات نیکوتین به عنوان داروئی نیروزا این چنین معرفی شده است که این ماده باعث کاهش استرس و کاهش وزن بدن می‌شود.

از سوی دیگر باعث آزاد شدن هورمون افزایش خون و فشار خون در بدن همچنین افزایش تعداد نبض های قلب، افزایش فشار خون و قند خون می‌‌شود و همچنین هورمون دیگری نیز آزاد می‌‌‌کند که حس ناگهانی آسودگی و راحتی را در بدن ایجاد می‌کند.

این گزارش نتیجه ی مطالعات دقیق و طولانی مدت این آزمایشگاه در طول سالهای اخیر است و سبب شده تا وادا در آستانه ی اضافه کردن نیکوتین به لیست داروهای ممنوعه خود در سال 2014 اضافه کند.

محققان همچنین معتقدند که تنباکو نیز می‌تواند اثرات مشابه داشته باشد و از آنجا که به دستگاه تنفسی ورزشکاران آسیب نمی‌رساند، می‌تواند از گزینه ی مناسب تری برای انجام تحقیقات بر روی آن باشد.

این لابراتوار همچنین اعلام کرد که در آزمایش های انجام شده روی 2185 نمونه ی ادرار گرفته شده از ورزشکاران 43 رشته ی ورزشی، مشخص شد که 15 درصد آنها از نیکوتین استفاده کرده اند.

وادا اعلام کرد تصمیم ندارد با این کار ورزشکاران سیگاری را نشانه بگیرد و موضوع این است که اثرات نیرو بخش نیکوتین در کنار مضررات آن برای این کمیته ثابت شده است که ورزشکاران رشته های هاکی روی یخ، ژیمناستیک، راگبی و اسکی بیشتر از ورزشکاران سایر رشته ها به نیکوتین اعتیاد دارند و از آن استفاده می‌کنند.

این گزارش همچنین مشخص می‌کند که در 19 درصد از نمونه های گرفته شده از فوتبالیست ها حاوی نیکوتین بوده اند که قبل یا در هنگام انجام حرکات ورزشی مورد استفاده قرار گرفته است.

گزارش این آزمایشگاه به وادا و فدراسیون های ورزشی توصیه کرده تا تاثیرات نیکوتین را مورد بررسی قرار دهند و تحت نظر بگیرند.

از دیگر موادی که در این گزارش مورد مورد بررسی قرار گرفته است تاثیر کافئین در افزایش نیروی ورزشکاران است./آق
برچسب ها: نیکوتین ، وادا ، نیروزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار