به گزارش
باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم های آموزشی رشد؛"اکبر عالمی"، پژوهشگر و منتقد سینما با اشاره به تاریخ و نحوه شکل گیری جشنواره فیلم رشد گفت: جشنواره فیلم رشد قدیمی ترین جشنواره سینمایی است که به همت و با ابتکار مردی بزرگ و از دانشمندان ایرانی به نام دکتر "پرویز خانلری" در سال 1342 آغاز به کار کرد و همواره از بهترین داورهای کشورهای پیشرفته برای قضاوت و داوری آثار دعوت به عمل آورده است.
وی درباره آموزشی بودن آثار سینمایی اظهار کرد: گاهی اوقات فیلم هایی در این جشنواره به نمایش در می آید که به طور مستقیم در ذهن کودکان و دانش آموزان دنیا، انگیزه روی آوردن به علوم و اختراعات را زنده می کند اما به طور کلی این اتفاق به ندرت رخ می دهد.
این مولف به دسته بندی آموزش نوین در جهان اشاره کرد و گفت: آموزش نوین از نیمه دوم قرن گذشته تا به امروز در کشورهای پیشرفته جهان به دو گروه کاملا متفاوت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی شده است که آموزش غیرمستقیم به کمک دستگاه های بیداری و شنیداری، نتیجه حیرت آوری را در ذهن مخاطب برجای می گذارد.
عالمی درباره نوع آموزش در فیلم های سینمایی ایران توضیح داد: در آثار ما به گونه ای غیرکارشناسانه تلاش می شود آموزش صورت گیرد و حرف و سخن سازندگان فیلم شبیه نصیحت خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که همه افراد قدرت نصیحت کردن را دارند و در این باره نیازی به استعداد و خلاقیت نیست.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بحث آموزش غیر مستقیم باید از هنرمندان تراز اول کشور برای انتقال یک اندیشه به مخاطب دعوت به عمل آید.
وی تهیه کننده را هسته مرکزی شکل کیری یک اثر سینمایی موفق دانست و گفت: در انواع گونه های سینمایی اعم از انیمیشن، بلند، مستند و... تهیه کننده به عنوان محور تمام موفقیت های یک فیلم آموزشی سعی می کند با بهره مندی از هنرمندان توانمند، خلاق و متخصص بستری از زایندگی را برای آنان فراهم آورد.
عالمی اظهار کرد: در تولید یک اثر سینمایی با محوریت آموزش باید سایه تهیه کننده را پشت سر تمام عوامل جستجو کنیم. تهیه کننده دانا و متخصص به دنبال گروهی دانا و متخصص است. به بیان دیگر انتخاب اولیه صحیح در شناسایی گروه سازنده، پیشاپیش تضمین کننده یک اثر موفق خواهد شد.
وی در پایان از نبود روانشناسی تحصیل در فیلم های سینمایی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه موضوع ظریف روانشناسی تحصیل در ساخت آثار آموزشی و با محوریت دانش آموزان مورد توجه قرار نمی گیرد که این با شناخت و پژوهش تهیه کننده پیرامون این موضوع مرتفع می شود. /ص