استاندار تهران گفت: اكنون كه اقتدار نظامي ما افزايش يافته و به يك قدرت نظامي تبديل شده‌ايم، در كنار آن بايد قدرت دفاع غيرمسلح و نگهباني و نگهداري از ظرفيت‌ها و زيرساخت‌هاي خود را به عنوان بال دوم توجه داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، مرتضي تمدن، استاندار تهران در حاشيه نشست مسئولان استان تهران كه به مناسبت هفته پدافند غيرعامل برگزار شد، در جمع خبرنگاران حضور يافت و به سؤالات آنان پاسخ داد.

تمدن در پاسخ به اين سؤال كه پدافند غيرعامل چيست و در اين زمينه در سطح استان تهران چه فعاليت‌هايي صورت گرفته اظهار داشت: مجموعه اقداماتي كه بتواند موجب كاهش آسيب‌پذيري ما در حوادثي مانند حوادث غيرمترقبه يا در تهاجمات نظامي دشمنان شود، موضوع بحث پدافند غيرعامل است. اين موضوع طيف گسترده‌اي از اقدامات را به دنبال دارد و در واقع توانمندسازي و بالابردن قابليت كاهش آسيب‌پذيري در زيرساخت‌ها مثل آب،‌ گاز، ‌نفت و همه شبكه‌ها و همچنين طراحي، اجرا و مهندسي آن را در بر مي‌گيرد.

وي افزود: اين نگاه حتي در ساختن خانه مردم اثر دارد كه چگونه خانه را طراحي كنيم و بسازيم كه كمترين آسيب‌پذيري را در حوادث داشته باشيم يا اگر فرضاً با كاهش سوخت مواجه شديم چگونه خانه طراحي شود تا بتواند با حداقل انرژي گرماي خود را تامين كند، لذا بحث پدافند غيرعامل از گوشه خانه مردم كليد مي‌خورد و تا بالاترين سطوح اجرايي كشور ادامه مي‌يابد.

استاندار تهران تصريح كرد: بخش عمده پدافند غيرعامل به ايجاد امكانات جايگزين توجه دارد و به غير از بحث مقاوم‌سازي، بحث جايگزين‌سازي هم در پدافند غيرعامل امروز بحث مهمي است كه بايد توجه و اهتمام جدي به آن داشت.

وي آموزش را سومين مسئله مهم در عرصه پدافند غيرعامل دانست و گفت: آموزش عمومي يا در واقع بالا بردن حساسيت نسبت به اين بحث در بين اقشار جامعه اهميت دارد و اصولا بخش عمده پدافند غيرعامل بحث حضور، ‌نحوه مديريت و ساماندهي مردم در اين امر مهم است كه به طور جدي در نشست‌ها و برنامه‌هاي پدافند غيرعامل كه در سطح استان تهران برگزار مي‌شود به آن توجه داريم.

تمدن ادامه داد: حساسيت اين كار در استان تهران به مراتب بيشتر و توجه به ظرفيت‌هاي اين استان به مراتب مهم‌تر است، به همين دليل از هفته آينده بحث آموزش عمومي مردم را عملاً با يك برنامه تعريف شده آغاز خواهيم كرد و اميدواريم به نتايج مطلوبي دست يابيم.

استاندار تهران اظهار داشت: ‌پدافند غيرعامل نقاط مشتركي با مديريت بحران دارد كه طبيعتا بايد به اين هم‌پوشاني توجه داشته باشيم تا كارهاي تكراري صورت نگيرد.

وي تصريح كرد:‌ هفته پدافند غيرعامل هفته‌اي است كه ما توان و ميزان آمادگي خود را مورد سنجش قرار مي‌دهيم و نشست امروز مسئولان و دست‌اندركاران استان تهران نيز در همين راستا بود.

تمدن در پاسخ به سؤالي مبني بر چگونگي رزمايش شركت توزيع برق گفت: اين رزمايش تقريبا در تمامي حوزه‌ها اتفاق خواهد افتاد و در هفته پدافند غيرعامل در حوزه برق، پيش‌بيني شده كه اگر شبكه برق در يك نقطه يا چند نقطه آسيب ديد چگونه مي‌توانيم اين وقفه‌اي كه ايجاد مي‌شود را جبران كنيم؛ اين موضوع بحث اين رزمايش است و همين موضوع را براي بخش‌هاي آب،‌ گاز و مخابرات نيز داريم.

استاندار تهران تاكيد كرد: اكنون كه اقتدار نظامي ما افزايش يافته و به يك قدرت نظامي تبديل شده‌ايم، در كنار آن بايد قدرت دفاع غيرمسلح و نگهباني و نگهداري از ظرفيت‌ها و زيرساخت‌هاي خود را به عنوان بال دوم توجه داشته باشيم كه در اين رزمايش به اين موضوع مي‌پردازيم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه استان تهران در زمينه پدافند غيرعامل در چه سطح آمادگي قرار دارد و چقدر پيشرفت كرده است، گفت: ‌خوشبختانه در استان تهران از سال‌هاي قبل در بحث مقاوم‌سازي شبكه برق، كار جدي انجام شده و در مقاوم‌سازي شبكه گاز و آب، بالا بردن ظرفيت شبكه آب در زيرساخت‌ها پيشرفت‌هاي خوبي داشته است؛ ضمن اينكه در بحث مبلمان شهري هم به مسئله كاهش آسيب‌پذيري‌ها توجه شده اما هيچ‌وقت نمي‌توانيم بگوييم كه در نقطه مطلوب قرار داريم حتما با شرايط مطلوب فاصله داريم ولي به هر حال يك عزم جدي با توجه به توصيه مقام معظم رهبري و رياست محترم جمهور به وجود آمده كه اين ظرفيت و توان در استان تهران حتي بيشتر از ساير نقاط كشور بتواند توسعه و ارتقا يابد.

تمدن در پاسخ به سؤالي مبني بر اين‌که شما در استانداري تهران براي مردم چه كاري كرده‌ايد كه مردم آرامش داشته باشند، تصريح كرد: تمام كارهايي كه انجام مي‌شود در راستاي آرامش‌بخشي به مردم است در واقع بايد بگوييم كه چه كاري كرده‌ايم كه خداي ناكرده آرامش مردم را بر هم زده، اما به لطف خدا در روند مسائل استان تهران همه مسئولان، يكدست، يك‌دل،‌ هماهنگ و همراه با هم در بخش‌هاي معيشتي مردم تدبير کرده و در تنظيم بازار و فضاي عمومي و خدمات‌رساني براي مردم كار مي‌كنند.

استاندار تهران به اين سوال كه آيا وضعيت معيشت مردم به گونه‌اي هست كه در آرامش باشند، اينگونه پاسخ داد: همه قوا و قدرت دشمن بر اين است كه مردم را تحت فشار قرار داده و اذيت كنند و همه همت مسئولان هم اين است كه اجازه ندهند مردم مورد فشار، ‌آزار و اذيت قرار گيرند، اين يك امر قطعي است.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار