استاندار تهران گفت: در اين روزهايي که جامعه تحت فشار اقتصادي دشمن است يکي از وظايف اصلي ما براي کاهش فشارها و تحريم‌هاي دشمن آرام کردن اعصاب مردم است، لذا وظيفه اصلي پدافند غيرعامل و مديريت بحران حفظ آرامش مردم است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، مرتضي تمدن استاندار تهران در نشست فرمانداران، شهرداران و مسئولان مناطق مختلف استان تهران که به مناسبت هفته پدافند غيرعامل در شرکت ملي گاز ايران برگزار شد، اظهار داشت: در پدافند غيرعامل بايد بيش از پيش توانمندي‌ها و ممارست‌هاي خود را بالا ببريم و هدف از اين نشست در هفته‌اي که به همين نام است بهتر شدن توانمندي‌ها و بازخوردهاي آن از گذشته است. لذا اگر در اين نشست‌ها و آموزش‌ها خروجي و پيشروي نداشته باشيم و درجا بزنيم امري خسارت بار است.

وي افزود: در همين جلسه کنوني، فرمانداران و شهرداران کار مردم را رها کرده و در اينجا حضور پيدا کرده‌اند که نشان از اهميت اين کار دارد بنابراين اگر اين نشست که يک روز کاري و فکر شما را به خود مشغول داشته، تاثيري نداشته باشد مطمئنا خسارت‌بار است اما با مديريت صحيح، اين نشست‌ها و آموزش‌ها تاثير خواهد داشت تا توصيه و مطالبه جدي از سوي فرمانده معظم کل قوا براي حرکت جدي، صحيح و عميق در پدافند غيرعامل انجام شود.

تمدن با اشاره به اينکه بحث اصلي در نحوه و شکل عملياتي کردن ماموريت‌ها و روش‌هاي مهم در حوزه پدافند غير عامل است تصريح کرد: اين اهميت در ميان مردم و کشوري که لحظه به لحظه در معرض تهديد هستند دقيقا احساس مي‌شود. چندين بار حمله سايبري شده و سيستم‌هاي ما را ويروسي کرده‌اند، لذا مشخص است که بايد آمادگي دفاع و قدرت و توانايي در اين زمينه داشته باشيم و همچنين توجه به سيستم‌هاي سايبري و زيرساخت‌هاي کامپيوتري همگي لازم است و بسياري از بخش‌هاي ما که اسناد حياتي رسمي مردم مانند ثبت اسناد و ثبت املاک در اختيار آنها است اگر مورد تهديد قرار گيرد تمام اسناد در اختيار دشمن قرار خواهد گرفت، بنابراين ما بايد وارد عملياتي کردن پدافند غيرعامل شويم.

استاندار تهران با بيان اينکه مسئولان شرکت ملي گاز ايران بر روي مقاوم‌سازي شبکه گاز و افزايش حوزه امنيت آن تلاش کرده‌اند، گفت: بايد در  همه حوزه‌هاي آب، برق و زيرساخت‌هاي ارتباطات وفناوري اطلاعات امنيت بالا رود و درصد و ضريب اطمينان کارهاي صورت گرفته اعلام شود و هر حوزه‌اي بايد درباره مأموريت‌هاي مطرح و کارهايي که آسيب‌پذيري ما را در حمله نظامي و حوادث غير مترقبه کاهش مي‌دهد، وارد فاز عملياتي شود.

وي افزود: مفهوم پدافند غيرعامل اين نيست که ليست بلند بالايي از هزينه بتراشيم، بلکه همين ساختار کنوني بايد به شکلي باشد که موضوع مديريت بحران و پدافند غيرعامل در آن رعايت شود و بودجه حاضر به درستي خرج شده و بر روي آن سرمايه‌گذاري شود. در بسياري از افتتاح‌هاي پروژه‌ها اگر تفکر مديريت بحران و پدافند غيرعامل در چارچوب اين سرمايه‌گذاري‌ها حاکم بود، مطمئنا شکل اين افتتاح‌ها تفاوت داشت.

تمدن با اشاره به اينکه مملکت ما امروز در حوزه نظامي پيشرفت‌هاي خوبي کرده و قدرت و اقتدار خود را نشان داده است، اظهار داشت: دو بال قدرت نظامي و پدافند غيرعامل که به همراه مديريت بحران به حرکت در مي‌آيد، بايد با هم حرکت کنند تا آسيب‌پذيري‌ها را کاهش دهند، لذا يک سري هماهنگي‌ها بايد ميان دو حوزه مديريت بحران و پدافند غيرعامل به وجود آيد زيرا اين دو حوزه از لحاظ مديريت، هم پوشاني ساختاري دارند و با توجه به اينکه هر دو حوزه جوان هستند مي‌توان آنها را يکي کرد. اگرچه برخي مي‌گويند که قانون اجازه نمي‌دهد اما قانون که وحي منزل نيست و مي‌توان قانون را از طريق مجلس تغيير داد تا اين دو حوزه يکي شود.

استاندار تهران تصريح کرد: حتي ادبيات ماموريت‌هاي مديريت بحران و پدافند غيرعامل در حال يکي شدن است و تاثير هر دو نيز يکي است، مثلا در زلزله اگر بحران درست مديريت نشود بحران‌هاي اجتماعي مانند فشار،‌ استرس و سنگيني مشکلات به وجود مي‌آيد و اهميت اين دو يکسان است.

وي گفت: در اين روزهايي که جامعه تحت فشار اقتصادي دشمن است يکي از وظايف اصلي ما براي کاهش دادن فشار و تحريم‌هاي دشمن آرام کردن اعصاب مردم است زيرا آنها مي‌خواهند اعصاب مردم را متشنج کنند لذا وظيفه اصلي پدافند غيرعامل و مديريت بحران حفظ آرامش مردم است بنابراين نبايد کاري کنيم که مردم عصبي شوند.

تمدن با اشاره به اهميت استان تهران در مديريت بحران و پدافند غيرعامل اظهار داشت: در اين قضيه همه کشور يک طرف و استان تهران طرف ديگر قرار مي‌گيرد سلسله اعصاب مديريت فناوري و اطلاعات همگي به تهران ختم مي‌شود. همه سيستم بانکي و اطلاعاتي کشور در تهران است و خوب يا بد سرنخ و ستون اصلي همه اين مسائل در تهران است، لذا دشمن اگر براي تخريب تهران هزينه کند گويي کل کشور را زده است. اما درباره اين قضيه با همين بودجه‌هاي کنوني مي‌توانيم کارهاي بسياري انجام دهيم و من تعجب مي‌کنم از اينکه عده‌اي مي‌گويند براي کار در استان تهران پول نيست. با همين بودجه‌ها در طراحي نرم افزارها و تاسيسات زير بنايي پول زيادي خرج مي‌شود و نبايد گفت که پول نيست.

استاندار تهران افزود: به سردار جلالي رئيس سازمان پدافند غيرعامل گفتم که اينجا تهران است سخن گفتن درباره آن آسان، اما کار بسيار مشکل‌تر است؛ لذا در پدافند غيرعامل، اولويت و ضرورت اصلي اين است که مسئوليت‌ها و مديريت‌هاي هم‌پوشاني بايد تدبير شود و اجازه ندهيم دوباره‌کاري‌ها‌ و تکرارها انجام شود.

وي با بيان اين‌که پدافند غيرعامل در بسياري از حوزه‌ها مانند راه و بهداشت بايد وارد عمل شود، تصريح کرد: مطمئنا با استعدادها و توانايي‌هايي که در اين حوزه وجود دارد و تأکيدات رهبر معظم انقلاب و تائيدات رئيس جمهور و وزير کشور که روي اين موضوع حساس هستند اين کار به جلو مي‌رود.

تمدن در پايان خاطرنشان کرد: رمز و نقطه عطف کار پدافند غيرعامل آموزش است و شکل کار آن براي عملياتي شدن مهم است و اميدوريم با علاقه و انگيزه در اين آموزش شرکت کنيم. همچنين در حوزه آموزش مديريت بحران ورود پيدا کرده‌ايم و به نتايجي هم دست يافته‌ايم.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار