رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربایجان شرقی گفت: در سالجاری ، 4 هزار هکتار از اراضی پایاب سدهای استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

محمدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در محدوده اقلیم خشک ونیمه خشک جهان قرار گرفته است افزود: میزان متوسط بارندگی سالیانه در سالجاری نسبت به سال90 کاهش فاحشی داشته و با شور شدن آب چاه های کشاورزی در 7 شهرستان حاشیه دریاچه ارومیه، نیاز به تحقق آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان بیش از پیش احساس می شود.

وی با بیان اینکه افزایش راندمان آبیاری در مسیر انتقال آب اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه و کاربرد صحیح و اصولی آب در خاک با انجام برنامه ریزی مناسب آبیاری در مزارع و باغات اگرچه با سرمایه گذاری اولیه اجراء میگردند افزود: اما برگشت سرمایه کوتاه مدتی داشته و موجب پایداری کشاورزی در منطقه می گردند.

محمدیان به کسب رتبه اول آبياري تحت فشارکشور توسط آذربايجان شرقي در سال گذشته اشاره نموده و افزود: استان آذربايجان شرقي از ظرفيت بالايي در بخش آب و خاک برخوردار است اما سنتي بودن فعاليت هاي کشاورزي در اين استان موجب شده است نتواند به جايگاه واقعي خود در اين بخش دست يابد.

وي با اشاره به اينکه روش هاي پيشرفته آبياري در مقايسه با روش هاي سنتي، تا 40 درصد در مصرف آب كشاورزي صرفه جويي مي كند افزود: استفاده از شيوه هاي آبياري سنتي در بخش کشاورزي و بازدهي پائين اين نوع از آبياري، چالش اصلي کشاورزي استان بشمار مي رود.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان بابیان اینکه آذربايجان شرقي بايک ميليون و200 هزارهکتار اراضي کشاورزي، داراي 800 هزار هکتار اراضي ديمي و حدود400 هزار هکتار اراضي آبي است افزود: در سال90 – 91بیش از 13هزار هکتار پرونده جهت تبدیل به آبیاری تحت فشار تشکیل یافته که از این مقدار 7 هزار هکتار به اتمام رسیده و بقیه در حال اجرا می باشد.

محمدیان با بیان اینکه 250 میلیارد ریال برای انجام این طرح ها پیش بینی شده است افزود: از این مبلغ بیش از 120 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و بقیه با تامین اعتبار پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال90 شاهد افزایش 7 برابری عملکرد آبیاری نوین در آذربایجان شرقی نسبت به سالهای گذشته بودیم ادامه داد: پرونده 14 هزار هکتار از اراضی نیز جهت تبدیل به آبیاری نوین در حال تکمیل شدن می باشد که به دلیل عدم تخصیص اعتبار عملیاتی نشده اند.

محمديان بابیان اینکه در سالجاری4 هزار هکتار از اراضی پایاب سدهای استان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت ادامه داد: برنامه پنج ساله ای جهت تعیین تکلیف پایاب 143سد وایستگاه پمپاژ استان تدوین شده و مقرر گردیده تا برای انجام پایاب سدهای کوچک از محل اعتبارات استانی وپایاب سدهای بزرگ از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار شود.

وی بابيان اينکه در آذربايجان شرقی150هزار هکتار به عنوان پهنه مستعد براي توسعه آبياري هاي تحت فشار در پایاب چاههاشناسائي شده است افزود:تنها درپاياب سدهاي استان224هزار هکتار اراضي قابل تبديل به سیستمهای نوین وجوددارد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان صرفه جويي در مصرف آب ، سرعت بالاي رويش گياه ، بکارگيري کود همزمان با آبياري، جلوگيري از رشد بي رويه علفهاي هرز، صرفه جويي در مصرف انرژي، برداشت راحت تر محصولات و افزايش کمي و کيفي محصولات از مزاياي به کارگيري روشهاي آبياري نوين دانست و افزود: در حال حاضر ، مطالعات و عملياتي کردن اقدامات در راستاي اصلاح الگوي کشت گیاهان با در نظر گرفتن تمام جوانب، به هنگام کردن سند ملی الگوي مصرف بهینه آب در بخش کشاورزي، تشکيل تشکل هاي بهره بردار آب کشاورزي وتوانمندسازي بهره برداران وتشکلها ، اجرای روشهای نوین آبیاری (آبیاری تحت فشار، لوله گذاری، پوشش انهار و...) اجرای طرح های آبخيزداري و جلوگيري از توسعه اراضي آبي در جهت حل مشکل درياچه اروميه در حال انجام مي باشد/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.